|
| Min bil bruger benzin Fra : danoan12 | Vist : 5018 gange 20 point Dato : 22-12-09 17:07 |
|
Købte en bil for godt to år siden. Og dengang og frem til en måneds tid siden, brugte den ca. 32 liter benzin på 400 km. Idag og den sidste månedes tid, er den begyndt at bruge ca 42 liter benzin på 400 km.
Hvad kan der være galt?
| |
| Kommentar Fra : danoan12 |
Dato : 22-12-09 17:10 |
|
jamen det er jo altid fedt med en spydig kommentar, men har ikke ændret min kørestil.
| |
| Kommentar Fra : brorteil |
Dato : 22-12-09 17:15 |
|
en bil kræver service, det ved du måske ikke.
| |
| Kommentar Fra : danoan12 |
Dato : 22-12-09 17:16 |
|
oh jo, men det kunne jo godt være det var en simpel ting der var skyld det at den er begyndt at bruge mere benzin.
| |
| Kommentar Fra : stilkene |
Dato : 22-12-09 17:17 |
|
Nu det er blevet koldere, vil den altid bruge mere benzin. Det kunne jo være en medvirkende årsag. Derforuden kunne det jo være at den trængte til nye tændrør og motorjustering her og der. Derudover kunne det jo også være at du havde ændret køremønster, f.eks. kortere køreture, og flere koldstarter.
Dette var et bud.
| |
| Kommentar Fra : brorteil |
Dato : 22-12-09 17:20 |
|
Citat oh jo, men det kunne jo godt være det var en simpel ting der var skyld det at den er begyndt at bruge mere benzin. |
Hvor skulle vi vide det fra, uden at undersøge bilen.
Er du ved dine fulde fem ?
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 22-12-09 17:25 |
|
Ting der medfører større forbrug hvis køremåde er den samme:
Utætheder i tank eller slanger.
Dårlig justeret motor.
Tilstoppet luftfilter.
Montering af vinterdæk
Bredere dæk
Større hjul så speedometeret fejlviser, så du kører flere kilometer end tælleren viser.
Kulde (selv om det er meget, når bilen nu går 3 km mindre på literen.
| |
| Kommentar Fra : danoan12 |
Dato : 22-12-09 17:25 |
|
nej, men jeg ved da at sådan som en defekt termostat o.l kan være med til sådanne nogle ting, og jeg har checket om udstødningen var utæt, og om termostaten var defekt, og skiftet olie samt kølervæske. Men det har ikke været nogle af de ting.
Citat Derforuden kunne det jo være at den trængte til nye tændrør og motorjustering her og der. Derudover kunne det jo også være at du havde ændret køremønster, f.eks. kortere køreture, og flere koldstarter. |
Det med tændrørene kunne være en mulig, men ingen ændret køremønstre, og sidste vinter var der ikke noget problem med benzinforbruget.
| |
| Kommentar Fra : danoan12 |
Dato : 22-12-09 17:34 |
|
Dova:
Jeg tror jeg prøver at tjekke mit luftfilter, og benzinslanger mm. så må se om det har en effekt.
| |
| Kommentar Fra : Hejdu58 |
Dato : 22-12-09 17:57 |
|
Hvis der er koldt bruger en bil mere benzin.
Hvis luffilteret er beskidt / tilstoppet bruger en bil mere benzin.
Hvis tændrørne er slidt / udbrænt bruger en bil mere benzin.
Hvis motoren er godt slidt bruger en bil mere benzin.
Hvis der er forkert luft tryk i hjulene bruger en bil mere benzin.
Hvis hjulene er forkert sporet bruger en bil mere benzin & dækslid.
Hvis man vil hurtiger frem bruger en bil mere benzin.
Hvis man har mere læs / vægt i bilen bruger en bil mere benzin.
Hvis man montere udstyr der bruger meget strøm bruger en bil mere benzin.
Hvis motor ikke er justeret ordentlig bruger en bil mere benzin.
Ja, der er mange årsager til at en bil bruger mere benzin, og der er som regel flere ting / fejl fejl på en gang
| |
| Kommentar Fra : LuffeA |
Dato : 22-12-09 18:05 |
|
Klart at Du bruger lidt mere benzin dags dato, vejret giver langsommere kørsel og flere gearskift.
| |
| Kommentar Fra : gril |
Dato : 22-12-09 18:17 |
| | |
| Kommentar Fra : danoan12 |
Dato : 22-12-09 18:18 |
|
ja det er kommet ret pludseligt ... men tak for hjælpen allesammen, jeg prøver at se på det:)
| |
| Kommentar Fra : hawaii7 |
Dato : 22-12-09 19:15 |
|
Det finder værkstedet da ud af når du bringer bilen til regelmæssig eftersyn.
En bil skal på værksted for ca. 30.000-50.000 km. Så finder de ting der ikke er i orden.
En bil skal da bruge benzin, når man køre i den.
hawaii 7
| |
| Kommentar Fra : severino |
Dato : 22-12-09 21:04 |
|
Ak ja, det blev vi ikke meget klogere af. Vi ved endnu ikke hvad det er for en riskoger som der tales om!
Hvis den er af nyere model med computer, så må der da være en fejllampe der lyser, og så er det om at få testet den, så man kan få en fejlmelding.
Fordi det er sparetider, behøver man da ikke at spare på detaljer i forklaringen, selv ikke når der spørges om det!
| |
|
skimmede lige igennem tråden men så ikke lige denne her:
bruger du evt din aircon mere, det er nemmelig en dyr fætter at tænde
| |
| Kommentar Fra : Beestone |
Dato : 22-12-09 22:22 |
|
Er bilen en årgang 90 eller nyere, så har den en motor temperatur føler alene til motorstyringen.
Denne føler har det med at afbryde, og det vil motorstyringen opfatte som konstant kold motor.
Derfor kører motoren konstant med ekstra benzintilskud (choker funktion).
Det medfører normalt også lidt urolig forhøjet tomgang.
Den kan pludseligt afbryde pga. faldende temperaturer, eller pga fugt i stikket som fryser til is og dermed laver en fbrydelse. Isen kan presse stikben fra hinanden, da vandet fylder mere som is.
Føleren sidder almindeligvis på thermostathuset i nærheden af den store topslange til køleren.
Den har normalt også 2 stikben, da styrecomputeren bruger sin egen stel til alle følerne.
Man kan måle ohm på føleren.
Den skal normalt være "nogle" kilo ohm som kold, og "nogle" få hundrede ohm som varm.
| |
| Kommentar Fra : vvdriver |
Dato : 23-12-09 12:23 |
|
Doktor jeg er syg,send mig nogle piller?.
Hvad fejler du.
Det må du vide,det er dig der er læge???.
Samme spørgsmål stiller du.
Fortæl hvilken bil det drejer sig om,hvor gammel er den,hvad har den kørt.
Det gør det hele nemmere (måske)
vvdriver
| |
| Kommentar Fra : olarsen |
Dato : 23-12-09 17:45 |
|
REFI så dyr er en aircon altså heller ikke. Jeg har i mange år haft a/c og kører stort set det samme sommer og vinter, forbruget ligger mellem 10 og 11 km/l, - på de lange ferieture dog flere km/l . . ., også selvom det er sydpå hvor a/c'en arbejder endnu mere.
danoan12, du er vel ikke begyndt at låne bilen til sønnemand?
Hængende bremser er let at konstatere, bliver hjulene/fælgene mere end håndvarmevarme - så kan det være fordi bremserne hænger.
| |
|
på min gamle benzinbil smuttede der ca 2 km/l når jeg kørte med aircon tændt, på min nye diesel er det lidt sværere at bedømme da der er forskellige ting der kan få den til at gå i gang uden at jeg selv trykker på knappen men vil sige et fald på ca 1,5 km/l
men ja, der er da også biler der slet ikke slukker for aircon (kompressoren), men syntes nu det er lidt dumt at fyre en masse kræfter af på noget der ikke bliver brugt
| |
| Kommentar Fra : danoan12 |
Dato : 23-12-09 22:19 |
|
Mitsubishi Colt GLXi, 1,3, fra 1996
| |
| Accepteret svar Fra : Beestone | Modtaget 20 point Dato : 24-12-09 14:28 |
|
En '96 Mitsubishi 1,3 skal ikke pludselig begynde at bruge mere benzin.
Merforbrug pga det koldere vejr skal komme gradvist ligesom vejret, og er i øvrigt ikke årsagen til det nævnte store merforbrug.
Her er tale om en pludselig opstået defekt.
Det kunne være en luftslange til opvarmning af indsugningsluft, som er knækket/hoppet af.
Eller en afbrudt temp føler stil styreboksen som tidligere nævnt.
| |
| Godkendelse af svar Fra : danoan12 |
Dato : 24-12-09 14:30 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|