|
| Kommentar Fra : Smokei |
Dato : 28-11-09 22:59 |
|
Bilforsikring: Hvad kan du forsikre?
Bilens forsikringer er opdelt i tre grupper:
Dit ansvar for skader
Som bilist skal du have en lovpligtig ansvarsforsikring. Den dækker det erstatningsansvar, du har, hvis du laver skade på andre personer eller deres ting.
Kaskoforsikringen er bilens egen forsikring
Kaskoforsikringen er egentlig frivillig, men hvis du har lån i bilen, vil långiver som regel forlange, at du har den forsikret. Kaskoforsikringen sikrer betaling af reparation eller kontant erstatning for en dækningsberettiget kaskoskade, så långivers pant i bilen ikke forringes.
Du er selv dækket, hvis du tegner en førerforsikring
Det er en god idé at tegne en Førerforsikring. Som fører af bilen er du nemlig ikke selv dækket af den lovpligtige ansvarsforsikring.
| |
| Kommentar Fra : Smokei |
Dato : 28-11-09 23:01 |
| | |
|
ovennævnte gælder naturligvis ikke dit arbejde, der er det din arbejdsgiver der har en forsikring der dækker dig
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 28-11-09 23:28 |
|
En ulykkesforsikring, medmindre din mor vælger at tegne en tillægsforsikring (førerforsikring)til bilens ansvarsforsikring, sådan at føreren af bilen er dækket i tilfælde af uheld/skader.
På arbejdet må du spørge om der findes en forsikring, der dækker medarbejderne i tilfælde af skader i arbejdstiden.
Så er der et par mulige problemstillinger, som jeg ikke ved hvor vidt er aktuelle, da du ikke fortæller om det er en ganske almindelig bil, og din mor blot har et handicapskilt og om den bus du skal køre er til mere end 9 personer incl. føreren.
Handicapbilen, hvis den er specialindrettet på nogen måde (gear, rat, pedaler o.s.v.) og registreret som handicapbil , må du slet ikke køre i den.
Og m.h.t. institutionsbussen, skal du være sikker på, om du må køre den med det kørekort du er i besiddelse af, eller om der kræves specielt buskørekort.
| |
| Kommentar Fra : muldvarp1 |
Dato : 28-11-09 23:30 |
|
Med mindre du har rådighed over Køretøjerne skal du ikke selv forsikre noget.
Din mor har jo forsikring og arbejdspladsen ligeså.
Din mor kan du køre med lige så meget du lyster,men kørsel med Institutionens Bus skal du nok være ops. på om du har det rette Kørekort.
| |
|
@ dova: Citat På arbejdet må du spørge om der findes en forsikring, der dækker medarbejderne i tilfælde af skader i arbejdstiden. |
Det SKAL de have!
Citat Handicapbilen, hvis den er specialindrettet på nogen måde (gear, rat, pedaler o.s.v.) og registreret som handicapbil , må du slet ikke køre i den. |
Jo bare den stadig kan betjenes normalt
| |
|
Se, så kommer der faktisk flere problemstillinger hehe
Handicap bilen er ok .. det er en ganske almindelig fiat ducato med lift bag i og kun 2 sæder bag i langs den ene side. Ellers er den betjent ganske almindeligt og på gule plader med handicapskilt.
Bussen på arbejdet er samme slags bus - til 9 personer, men vi får altid at vide, at det er vores egne forsikringer, der skal dække, hvis der sker noget. Eleverne er dækkede, men vi er vist ikke.
Så jeg kan "nøjes" med at få en ansvarsforsikring eller at blive tilføjet på min mors forsikring som en førerforsikring?
"Med mindre du har rådighed over Køretøjerne skal du ikke selv forsikre noget.
Din mor har jo forsikring og arbejdspladsen ligeså. "
Men jeg må vel skulle have noget forsikring der dækker, hvis man - gud forbyde det, kører en eller anden ned og der sker personskade eller bare materielskade?
| |
| Kommentar Fra : muldvarp1 |
Dato : 29-11-09 00:29 |
|
Men jeg må vel skulle have noget forsikring der dækker, hvis man - gud forbyde det, kører en eller anden ned og der sker personskade eller bare materielskade?
Køretøjerne er jo Ansvarsforsikret eller ville der ikke være Nummerplader på.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 29-11-09 00:32 |
|
Citat Jo bare den stadig kan betjenes normalt |
En bil der er bygget om, kan jo ikke betjenes normalt, altså som en anden tilsvarende bil.
Du må sgu ikke engang køre i en bil der er monteret ratknop i, medmindre det er en handicapbil du selv er ejer af.
Et andet eksempel: En bil indregistreret som handicapbil og ombygget så speederen skal håndbetjenes (ejer mangler højre ben), den må andre end han selv ikke være fører af.
| |
|
Citat men vi får altid at vide, at det er vores egne forsikringer, der skal dække, hvis der sker noget. Eleverne er dækkede, men vi er vist ikke. |
hvis du er ansat er det din arbejdsgiver der skal have en forsikring der dækker dig, dine passagerer er dækket af bilens ansvarsforsikring
| |
|
Citat men den med at din egen Forsikring skal dække når du er på arbejde , den fatter jeg bare ikke. |
passer heller ikke, arbejdsgiverforsikringen er lovpligtig
for det er vel ikke sådan at du er selvstændig, det ændrer jo billedet en hel del
| |
| Kommentar Fra : muldvarp1 |
Dato : 29-11-09 00:41 |
|
Dova
Nu fjerner man jo ikke de originale pedaler bare fordi en bil er ombygget så den kan betjenes af en person der er lammet i underekstremiteterne.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 29-11-09 00:51 |
|
Citat Handicap bilen er ok .. det er en ganske almindelig fiat ducato med lift bag i og kun 2 sæder bag i langs den ene side. Ellers er den betjent ganske almindeligt og på gule plader med handicapskilt.
Bussen på arbejdet er samme slags bus - til 9 personer, men vi får altid at vide, at det er vores egne forsikringer, der skal dække, hvis der sker noget. Eleverne er dækkede, men vi er vist ikke.
Så jeg kan "nøjes" med at få en ansvarsforsikring eller at blive tilføjet på min mors forsikring som en førerforsikring? |
Det kommer så an på, for når det er en bus på gule plader, er Ducatoen højst sandsynligvis en af dem der er lavet på dispensation, altså oprindeligt en 10 personers bus på gule plader, hvor sæderne bagi bare er pillet ud for at give plads til lift o.s.v..
Bus på gule plader kræver buskort, men dispensation gives til en handicappet fører, så der for ham/hende ikke kræves buskort men må køre den på almindeligt kørekort kategori B. (jeg tror ikke jeg tager fejl, men jeg mener ikke dispensationen gælder m.h.t. kørekortet, når det er andre end den handicappede der er fører af bilen)
Grunden til dispensationen er, at sådan en 10 pers. på gule plader kun koster ca 2000-2500/ i vægtafgift, og det kan kommunerne nemlig spare penge på, fordi der også ofte er tale om vægtafgiftsfritagelse på handicapbiler for ejeren (kommunen betaler) hvorimod en bus til maks. 9 personer (til almindeligt Bkørekort) er på hvide plader og koster op mod 10500/år i vægtafgift.
Hvis du må køre i din mors bil, er det ikke en ansvarsforsikring du skal have, men en ulykkesforsikring der dækker dig selv. Bilens ansvarsforsikring dækker passagerer men ikke fører.
Eller din mor skal tegne en førerforsikring som tillæg til bilens forsikring.
Citat Bussen på arbejdet er samme slags bus - til 9 personer, men vi får altid at vide, at det er vores egne forsikringer, der skal dække, hvis der sker noget. Eleverne er dækkede, men vi er vist ikke. |
Det er jeg så overbevist om er forkert.
Arbejdsgiver skal have en forsikring der dækker medarbejdere, og hvis en sådan ikke dækker bilkørsel, skal de tegne en førerforsikring som tillæg til bilens forsikring
Hvis du er i fagforening, så prøv at spørge der
| |
| Kommentar Fra : muldvarp1 |
Dato : 29-11-09 00:58 |
|
Ikke i forhold til den påstand du kommer med i understående tekst.
Et andet eksempel: En bil indregistreret som handicapbil og ombygget så speederen skal håndbetjenes (ejer mangler højre ben), den må andre end han selv ikke være fører af.
| |
|
du skrev da: Citat En bil der er bygget om, kan jo ikke betjenes normalt, altså som en anden tilsvarende bil. |
og nu skriver du:
Citat Jeg nævnte vist ikke noget om, at pedalerne ikke var bibeholdt , kun at der var foretaget en ombygning |
du er lidt vægelsindet
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 29-11-09 01:17 |
|
Citat Nej det kan jeg sagtens se men det bliver påstanden jo ikke mere rigtig af |
Jamen så forsøger jeg på en anden måde:
Hvis der ved indretning af en handicapbil er foretaget ændringer/ombygninger i forhold til den originale/oprindelige måde at betjene bilen på, er det KUN den handicappede der må være fører af bilen.
| |
| Kommentar Fra : muldvarp1 |
Dato : 29-11-09 01:28 |
|
Jamen Dova nu fjerner de jo aldrig den originale betjening ,for hvordan skal bilen så kunne seviceres på et værksted eks.
Jeg har stor respekt for dine ellers altid gode svar om alt muligt,men OK "I rest my case"
| |
| Accepteret svar Fra : alka | Modtaget 100 point Dato : 29-11-09 10:10 |
|
Der er tre typer forsikringer derkan være tale om:
1. Skader på bilen, dækkes af ejer eller fast registreret brugers kaskoforsikring.
2. Ansvar som føren af bilen kan pådrage andre og
3. Personforsikring, som kan være en livsforsikring ved død, invaliditet, autoulykkesforsikring.
Ad 1. Skader på bilen. Da du som fører af en af ejeren udlånt bil, dækker ejerens kaskoforsikring de skader som måtte opstå på bilen.
Ad 2. Her ken der normalt kun være tale om to situationer. Du er ansvarlig eller en modkørende er ansvarlig. Hvis du er ansvarlig fx ved, at du kører i grøfetn og andre køretøjer ikke er involveret, så vil ALLE PASSAGERER være dækket af bilens ansvarsforsikring, men føreren (du) vil ikke være dækket - her kan en af forsikringerne ovenfor nævnt i pkt. 3 dække dig.
Hvis en anden bil er involveret, så vil den anden bils ansvarsforsikring dække såvel passagere som dig, og den bil du kører i vil "din bils" ansvarsforsikring dække denne fører og passagerer.
Dvs. føreren er ikke dækket ved et eneuheld/personskade, men ovrige i bilen vil være dækket med indtil de summer der er nævnt i loven.
Ad. 3. Her er tale om fribillige forsikringen som kan være fornuftige at have. Det skal bemærkes, at alle privattegnede personforsikringer udbetales oven i øvrige udbetalte erstatninger som fx fra en bils ansvarsforsikring.
Som udgangspunkt skal du ikke bekømre dig om nogen forsikringer. Når du kører bil for en arbejdsgiver er du i et ansættelsesforhold, dette indebærer også, at hvis du ikke har nogen privattegnede personforsikringer, så vil du ved en eneulykke får erstatning for din personskade fra din arbejdsgivers lovpligtige arbejdskadeforsikring, og her er der ikke tale om, om du får løn - eller hvor meget du får i løn. Hvis du blot bliver spurgt, om du vil køre bilen, er du - i lovens forstand - blevet ansat og dermed omfattet af loven - uagtet om din arbejdsgiver iøvrigt har tegnet en lovpligtig forsikring.
Som en krølle på halen skal det lige nøvnes, at private ikke er forpligtiget til, at tegne en arbejdskadeforsikring, men hvis du udfører en vennetjeneste for en ven, og der sker en "arbejdsulykke" vil du få erstatning fra a"arbejdsskadeforsikringen" som her er fra en "fællespulje".
Så Birgitte32, glem "alle dine bekymringer" og glæd dig til du skal ud at køre.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|