/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
2 og 4 takst motor
Fra : Trine08
Vist : 1087 gange
100 point
Dato : 10-08-09 19:38

Hej

Er der nogle der kan finde et billed af en 2 takst, og en 4 takst motor ?
Hvor man kan se forskellen på disse.

 
 
Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 10-08-09 19:46
Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 10-08-09 19:52
Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 10-08-09 19:54

Jeg håber du kan se hvad der foregår - ellers spørg.

Kommentar
Fra : Trine08


Dato : 10-08-09 19:54

Gode link =)

Men kan jeg lige nå at spørge.. hvad er det så som antænder tænd-røret ?
For tænd-røret tænder jo hver gang stemplet er i top

Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 10-08-09 20:15

Nej tændrøret tænder kun ved den 2 takt i 4 takt motoren
1. Takt indsugning stempel på vej ned
2. Takt komprssion stempel på vej op og tænding lige før top
3. Takt forbrænding og stemplet presses ned (motorens egentlige arbejde)
4. Takt udstødning af forbrændte gasser

2 Takt motoren laver flere ting på en gang og kan derfor nøjes med to takter

1. Takt stempel på vej ned motoren arbejder og smider forbrændte gasser ud og presser
nye gasser fra krumtaphuset op og hjælper med at smide de brugte gasser ud.
2. Takt stempel på vej op og komprimerer de nye gasser og suger endnu gasser ned i krumtaphuset
og lige før top tænder tændrøret.

Sådan nogenlunde.

Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 10-08-09 20:17

Det er en tændspolespole som tænder tændrøret.

Kommentar
Fra : LuffeA


Dato : 10-08-09 20:17

Det er strøm der danner en gnist i tændrøret.
I gamle dage brugte man en glødehovedmotor, især i fiskebåde, det er dem der kommer med nogle højlydte og langsomme dunk-dunk-dunk. Her skulle glødehovedet varmes op med en blæselampe eller med strøm udefra indtil det var varmt nok til at antænde brændstoffet, så drejede man krumtappen og vupti, de efterfølgende eksplosioner når motoren gik holdt så hovedet glødende.

Glødehovedmotorer bruges også i dag, men som meget små i modelflyvemaskiner, dem starter man ved at sætte et batteri til, eller endnu bedre, start dem med en boremaskine.
Jeg har prøvet at starte disse små bæster med fingrene, det kræver sgu god tålmodighed

Så er der endelig diesel der antændes ved det tryk der bliver opbygget i cylinderen når stemplet går opad

Godkendelse af svar
Fra : Trine08


Dato : 10-08-09 20:28

Tak for svaret Eyvind.

http://www.shell.com/home/content/dnk/products_services/on_the_road/oils_lubricants/advance/getting_more/4t_ani.html

var virkelig et godt link, især det med man kan trykke "Next" på den der animation.

Også go forklaring Luffa =)

Er dog i det heletaget lidt forviret... skal lige se de animationer 10 gang.. og læse link/forklaringer 10 gange inden jeg helt fatter det :P

Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 10-08-09 20:30

Det skal du ikke være ked af - forbrændingsmotorer er ikke bare lige at forstå.

Kommentar
Fra : scootergrisen


Dato : 11-08-09 14:19

Du kan også se lidt om det her : http://mentos.wep.dk/scooterhjemmeside/motor.html

Kommentar
Fra : BL14


Dato : 14-02-10 14:30

1000 tak Eyvind lige hvad jeg havde brug for

mvh Troels

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste