|
| Rep af mobiltelefon. Fra : Sallus | Vist : 1022 gange 100 point Dato : 18-07-09 17:08 |
|
Er der nogen der ved hvad købeloven siger? Syntes det er lidt svært at tolke.
Den 12/2-09 købte jeg en Sony Ericsson w890i til 1 kr. med tilhørende abonnement 199 kr. pr.mdr. i et halvt år. Ialt 1195 kr. Jeg lagde godt mærke til at, når telefonen blev brugt, var der en lille trekant med lys i ved joystikket, men troede det skulle være der for at man lettere kunne skelne knapperne.Da jeg så så min datters telefon for nylig, var der ikke lys i joystikket, så jeg gik selvfølgelig ned til TDC med telefonen. De kunne godt se at der var slået noget af emaljen af, men sagde at det ikke betød noget og at det er slitage. Det skal lige nævnes at jeg næsten ikke har brugt telefonen. Da jeg forklarede at det havde været der hele tiden, men at jeg havde troet at det skulle være der, fik jeg at vide at jeg skulle være kommet med det samme, og at hun ikke vidste om garantien gjaldt, (den er jo så 5 mdr. gammel) eller om de i det hele taget kunne gøre noget ved det. Hvordan står jeg hvis telefonen kommer tilbage med besked om at de ikke kunne udbedre skaden?
Med venlig hilsen
Sallus
| |
| Accepteret svar Fra : Nordsted1 | Modtaget 110 point Dato : 18-07-09 17:20 |
|
Den skal rep. og hvis de ikke kan det, så kan du få en ny...
Formodningsreglen/6-måneders reglen
En anden vigtig ændring i den nye købelov er, at man inden for de første 6 måneder af den 2-årige reklamationsfrist opererer med en såkaldt formodningsregel. Formodningsreglen betyder, at hvis varen går i stykker inden for de første 6 måneder efter købet, er der en formodning for, at varen var defekt fra start af. Det betyder samtidig, at inden for de første 6 måneder er det sælgeren, der skal bevise, at kunden har behandlet varen forkert. Efter den normale bevisbyrderegel er det forbrugeren, der skal bevise, at der er en mangel ved varen, men denne hovedregel undtages i den nye købelov inden for de første 6 måneder efter købet.
(Læs om formodningreglen i købelovens §77a stk 3)
Vælg mellem ombytning og reparation
Efter den nye købelov er det som udgangspunkt forbrugeren, der kan vælge, om man vil have en defekt vare repareret eller ombyttet til en ny. Sælgeren kan kun undgå forbrugerens valg (typisk ombytning), hvis det enten er umuligt eller vil påføre ham uforholdsmæssigt store omkostninger. Ved vurderingen af, om forbrugerens krav er urimeligt, må man lægge vægt på varens pris, manglens omfang, og om sælger kan stille en låne-vare til rådighed under reparationen. Der er tale om en konkret vurdering, men udgangspunktet er dog, at forbrugeren har valgfrihed, og det er en forbedring i forhold til den tidligere lov.
Det er Forbrugerrådets klare opfattelse, at forbrugeren i kraft af de ændrede regler kan undgå de kontinuerlige reparationsforsøg, som hidtil har præget praksis.
http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/kobelov/
| |
| Kommentar Fra : Sallus |
Dato : 18-07-09 17:22 |
|
Problemet er bare at jeg ikke var klar over at det var en fejl før jeg så min datters telefon, og så er det jo svært at gøre indsigelse.
V.H
Sallus
| |
| Kommentar Fra : D9N |
Dato : 18-07-09 17:23 |
| | |
| Kommentar Fra : Sallus |
Dato : 18-07-09 17:27 |
|
Nåe. Jeg var ikke klar over at jeg kunne købe nyt tastatur.
| |
| Godkendelse af svar Fra : Sallus |
Dato : 18-07-09 22:32 |
|
Tak for svaret Nordsted1.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|