|
| større hjulstørrelse Fra : bulkman | Vist : 4213 gange 50 point Dato : 20-05-09 22:43 |
|
Jeg har en ældre Toyota Carina II med 13 tommer hjulstørrelse med krydsmål 100
Vil et 14 tommer hjul med krydsmål 100 passe hertil ?
Er det lovligt at sætte større hjul på ?
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 20-05-09 22:47 |
|
Citat Er det lovligt at sætte større hjul på ? |
Ja....
Sålænge de kan være uhindret indenfor skærmene.....
Men lavere dæk ville nok være en fordel - ellers passer dit speedo ikke mere....
| |
| Kommentar Fra : myg |
Dato : 20-05-09 22:50 |
|
Jeg har en Carina E med 15" alu'er og 14" stålfælge med vinterdæk.
Det funk'er fint.
| |
| Kommentar Fra : me67 |
Dato : 20-05-09 22:54 |
|
Så længe rullediameteren ikke overskrider +/- 5% i forhold til det dæk din bil er fabriksmonteret med, kan du sætte lige det fælg og dækstørrelse på du har lyst til (og plads til).
Kunne du evt. oplyse dit nuværende dækstørrelse der sidder på dit 13" fælg ?
ME67
| |
| Kommentar Fra : myg |
Dato : 20-05-09 23:13 |
|
Gå på toyotaextreme.dk og øverst vælg Bilen Her er der en rigtig god Dæk/fælg-beregner, hvor du indtaster det originale og på den anden side kan du så eksperimentere med alternativer, og så se om det er lovligt i afvigelse.
Husk - jo større fælge jo lavere og bredere dæk. Pas på de ikke bliver så brede, at de støder på i hjulkassen, når du drejer.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 20-05-09 23:53 |
|
Selv om det kan lade sig gøre og måske er lovligt, er der ingen fordele ved det. Kun at nogle tosser synes at det er interessant og ser blæret ud.
Med de lave dæk får du ubetinget dårligere kørsel og skrider lettere ud. Lejerne vil også blive hårdere belastet og holde kortere.
| |
| Accepteret svar Fra : EA_HS | Modtaget 50 point Dato : 20-05-09 23:54 |
|
Der er skam regler for den slags,
der er flere ting du skal være opmærksom på,
udover at dækket ikke må komme for tæt på skærmkanter, fjedre, ophæng, osv.
er det vigtigste fælgens ’ET’ (indpresningsdybde)
den KAN I visse tilfælde belaste hjulets påvirkning af lejer / ophæng mm.
uheldigt,… i værste fald, farligt / livsfarligt,
læs link :
http://www.bilpriser.dk/guide.do?guideid=50
http://stylingshoppen.dk/?p=23
Citat Indpresningsdybde
Afstanden mellem fælgens centerlinie og fælgens anlægsflade mod navet. På biler typegodkendt efter 15. marts 1990 er indpresningsdybdden på standardfælgene angivet på typegodkendelsen. Er den mindste indpresningsdybde angivet til eksempelvis 35 mm, tillades det at montere fælge med indpresningsdybder ned til 25 mm. Indpresningsdybden er ofte stemplet ind i fælgen med mærket "Et" eller "e".
Sporvidde
Afstanden mellem centerlinien ved højre og venstre hjul. Sporvidden må som udgangspunkt ikke ændres, dog tillades en ændring på op til + 20 mm i forhold til den mindste sporvidde, der fremgår af typegodkendelsen for den pågældende bil. |
| |
| Kommentar Fra : g_h |
Dato : 21-05-09 12:12 |
|
@ transor.
Hvad er det for noget vrøvl!
Hvis du med dårligere kørsel mener ringere komfort, er der lidt rigtigt i det.
At gå fra 13" til 14", vil dog knap nok være mærkbar.
Det vil modsat din mening, give bedre retningsstabilitet og ringere udskridning, da krængningen i selve dækket, bliver mindre og derfor give bedre indstyrning.
Går man ved fælgforøgelsen op i dækbrede, giver det også en bedre vedhængsevne.
Så længe indpresning (ET) er det samme og man ikke går voldsom op i fælgstørrelse, vil det ikke påvirke lejernes holdbarhed.
Altså giver en større fælg, med samme dækstørrelse(rullediameter og dækbrede) ikke nævneværdig forskel.
Måske ud over, at 14" dæk er en smule dyrere i indkøb!
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 21-05-09 19:12 |
|
Der er ingen vedhængsevne mellem gummi og asfalt. Den tangetielle kraft kan alene henføres til friktion. I vådt og glat føre bliver den minde ved større anlægsflade.
Derfør større risiko for udskridning.
Momentet på lelerne øges med hjuldiameterer. Det er simpel fysil - kraft gange arm.
| |
| Kommentar Fra : g_h |
Dato : 21-05-09 20:47 |
|
Bulkman vil udskifte sine 13" fælge med 14" og der står intet om dækkene skal være bredere!
Fælgenes større diameter, kræver dæk med mindre profil og derfor bliver hjuldiameteren ikke større.
Måske endda mindre afhængig af, hvilken dækstørrelse man monterer!
Vægten på et 14" hjul, bliver ikke ret meget tungere, end et 13" hjul.
Fælgen er lidt tungere, men dækket er lettere, så længe breden ikke ændres!
Igen er forskellen knap nok mærkbar og slet ikke noget problem, lige meget hvor meget fysik, du argumenterer med!
Det er bevist, at et godt lavprofildæk har meget bedre regnvejrs-egenskaber, end et standard monteret dæk, af middel kvalitet!
Det hele kommer an på dækkets vandfortrængnings egenskaber og ikke dækkets brede overhovedet!!
Derfor vrøvler du
Gert
| |
| Kommentar Fra : bulkman |
Dato : 22-05-09 11:31 |
|
Hej tak for de mange svar.
På bilen sidder 185/70/R13. Bilen er fra 91 og går nok på "pension" om en 2-3 år.Dækkene er
der en ca 3mm tilbage af . På DBA er der en masse af brugte hjul med dæk.Her er en del
185/70/R14 til ganske fornuftige priser. R13 er vist ligesom ved at være yt. Jeg kan godt se at jeg skal være opmærksom på indpresningsdybde og Navdiameter men er det egenligt ikke meget standard for hjul med krydsmål 100.
MVH
Bulkman
| |
| Kommentar Fra : EA_HS |
Dato : 22-05-09 16:32 |
|
i denne tabel kan du se hvilke biler / modeller der kører med "krydsmål 100"
i tabellen hedder det ,- 'PCD',.. dine skal altså hedde PDC '5- 100'
http://www.nysynet.dk/hjuldata.htm
| |
| Kommentar Fra : EA_HS |
Dato : 22-05-09 16:44 |
|
alternativt kan du evt. købe 13" brugte dæk (til de fælge du har på bilen)
de er noget billigere, og så er du sikker på de passer på fælgene / bilen
| |
| Godkendelse af svar Fra : bulkman |
Dato : 23-05-09 22:28 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|