/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Udluftning af kølesystem på A6
Fra : amlupo
Vist : 3503 gange
400 point
Dato : 10-12-08 17:49

Hvor og hvordan udlufter man kølesystemet på en Audi A6 1,9 TDI fra 98. En ven har fået skiftet termostat på hans A6 og siden har der været problemer med luft i systemet, kontrollampe for vand lyser og ingen kabinevarme. Der er ikke umiddelbart nogen udluftningshaner på køleslanger eller lign. og der er heller ikke låg i køleren.
Mvh Martin

 
 
Kommentar
Fra : refi


Dato : 10-12-08 17:57

Det er da en reklamationssag ?????

Tilbage til værkstedet

Kommentar
Fra : amlupo


Dato : 10-12-08 18:07

Det blev lavet privat !!!

Kommentar
Fra : pims


Dato : 10-12-08 18:27

Nu ved jeg ikke så meget om den tybe. Men er det ikke nok, at åbne ekspantionsbeholderen, skrue helt op for varmen og så lade den stå og køre mens man fylder efter?
Mvh. Pims

Kommentar
Fra : pims


Dato : 10-12-08 18:28

Sådan plejer jeg at gøre...

Kommentar
Fra : refi


Dato : 10-12-08 18:49

Ja hvis det bare er luft bør det være nok at starte med åben system - så burde den selv "lufte ud".. (hvis ikke der er udluftningsskruer på anlægget)

Accepteret svar
Fra : vvdriver

Modtaget 400 point
Dato : 10-12-08 18:49

Når du har fyldt vand på,så skru låget på beholderen.
En 1,9 diesel arbejder under tryk,derfor skru låget på.
Hvad med varmemåleren inde vognen,hvad viser den
vvdriver

Kommentar
Fra : refi


Dato : 10-12-08 18:55

Citat
En 1,9 diesel arbejder under tryk,derfor skru låget på.


Du siger noget

Kommentar
Fra : dova


Dato : 10-12-08 19:04

Det er et trykanlæg...udluftningen sidder sikkert i dækslet på påfyldningsbeholderen.....og anlægget skal udlufte sig selv, medmindre der er andre årsager til problemerne...



Citat
siden har der været problemer med luft i systemet, kontrollampe for vand lyser og ingen kabinevarme



Plejer desværre at være kedelige tegn på defekt toppakning

Har motoren været kørt for varm??
har bilen kørt med for lidt vand??


Kommentar
Fra : stilkene


Dato : 10-12-08 19:14

Hvis jeg var dig ville jeg løsne spændebåndet på de øverste slange som går ind til varmeapparatet, mens den er kold eller kun ganske lidt varm, mens motoren går i tomgang, og samtidig forvis dig om at der ikke er for lidt vand på systemet.

Kommentar
Fra : edison


Dato : 10-12-08 19:15

på nogle biler skal køle vædske/vand på fyldes fra bunden af køleren med dækslet afmonteret.for at skubbe luften ud. Hvis dette ikke er gjordt får man ikke luften ud. Men ved ikke helt på din model. men det er da vær at undersøge


Kommentar
Fra : amlupo


Dato : 10-12-08 19:26

Vi har diskuteret defekt toppakning men den gamle termostat kunne slet ikke åbne da han efter afmontering prøvede at koge den i en gryde. Der er heller ikke vand i olien eller bobler i trykbeholderen ved tændt motor men derfor kan toppakningen jo godt være røget. Temp. måler til motoren viser den bliver varm hvis der køres over 100 km/t men under 100 viser den ca normal.


Kommentar
Fra : vvdriver


Dato : 10-12-08 20:33

Stop en halv???.
Hvis toppakninger er gået, er du ikke i tvivl.
Da kølesystemet arbejder under tryk,sker der følgende.
Den runde beholder,hvor du hælder vand på.I bunden af den er der en tyk slange,som går til køleren,oppe foroven kommer der en tynd slange til beholderen, i denne slange kommer der luft,såfremt pakningen er gået.Skruelåget skal være på beholderen. Den tykke slange som går til køleren,bliver meget-meget hård,efter kort tid,såfremt pakningen er gået. Skruer du låget af,bobler det i beholderen,slangen bliver ikke hård,for nu kan trykket komme fra systemet.
Ovre i min garage holder der en vw 1,9 tdi, med defekt toppagning. Min genbo er dieselmekaniker hos vw,jeg har min viden ang. dette fra ham.
vvdriver

Kommentar
Fra : Sunowich


Dato : 10-12-08 20:36

Der er en expansionsbeholder en rund en i plastic med et låg på Pas på hvis motoren er varm

Kommentar
Fra : Sunowich


Dato : 10-12-08 20:37

ups den var skrevet for lidt siden ...altså men blev lige forstyrret

Kommentar
Fra : amlupo


Dato : 11-12-08 18:46

Min ven har bestilt tid på værksted for at få kølesystemet tjekket . Værkstedet sagde at bilen selv skulle kunne lufte systemet ud med lukket låg !! Det vil vise sig om der er andet galt, måske den nye termostat ikke er som den skal være !!
vvdriver svarede vist først ang lukket låg

Godkendelse af svar
Fra : amlupo


Dato : 11-12-08 18:47

Tak for svaret vvdriver.

Kommentar
Fra : vvdriver


Dato : 11-12-08 22:47

Jeg håber ikke for dig at toppakningen er gået,for så kan det ske topstykker har slået en revne.
Det koster kasse.
Tak for Acceptet
vvdriver

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste