|
| Peugeot 406 sætter ud Fra : thomazo | Vist : 10614 gange 100 point Dato : 31-10-08 10:36 |
|
Min Peugeot 406 1,8 fra 1996 har fået et problem. Den har fået det problem at den nogen gange går i stå når den står i tomgang (når jeg holder i et kryds eller af andre årsager sænker farten til tomgang), og så kan den ikke starte igen. Andre gange starter motoren slet ikke. Andre gange igen starter og kører den fint, men er dog en smule ujævn i tomgang.
Dette samme gælder på både kold og varm motor.
Starteren drejer motoren rundt.
| |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 31-10-08 10:37 |
| | |
| Kommentar Fra : thomazo |
Dato : 31-10-08 10:48 |
|
den er med indsprøjtning. og der er inegn tændingskabler, men en tændingsbro
| |
|
det er tomgangsregulatoren det er galt med (eller kan være det)
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 31-10-08 11:16 |
|
Det kan være 1700 ting....
Det er umuligt at sige uden at opleve det....
Kør forbi dit værksted og få en (kyndig) til at "lytte" på den.....
Men du kan selvfølgelig også begynde at skifte dele ud fra en ende af indtil fejlen forsvinder...
Med LIDT MEGET HELD bliver det billigere
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 31-10-08 14:36 |
|
På nyere biler sætter man analysecomputeren til, og får så forhåbentlig et fornuftigt svar..
Det kan være så meget, luftflowmåler, indsprøjtningsdyser , gasspjæld, omdrejnigsmåler, eller lamda sonde, er bare nogle af mulighederne.
| |
| Accepteret svar Fra : hjkofoed | Modtaget 50 point Dato : 31-10-08 15:17 |
|
Citroen og Peugeot kører i flere tilfælde med ens motorer, og på Citroën kan "resætte" motorstyringen ved, at
ved helt kold motor afmonter batteri + i ½time
genmonter kabel og start motor UDEN AT RØRE SPEEDEREN, og lad den arbejde til den er gennemvarm (køleventilatoren har arbejdet 2 gange)
stop motoren og lad den afkøle HELT.
Fik rådet af en Citroën-mekanikker, og det virker fint.
Ps. Problemet kan f.eks. opstå, hvis motoren har været overophedet, sejtrukket
eller kørsel med for lavt oktantal.
Det koster kun din tid og ca. 2 liter benzin
| |
| Kommentar Fra : Beestone |
Dato : 31-10-08 16:05 |
|
Godt råd fra hjkofoed !
Skulle det ikke virke, ville jeg prøve en grundig undersøgelse af tændspole modulet.
Det kan med fordel renses i husholdningssprit og bagefter sprayes med silikone.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 31-10-08 16:29 |
|
Dårligt tændingssystem giver problem med udsættere ved acceleration. Ikke ved tomgang.
Intet i forklaringen tyder på fejl i isolering elle tændrør.
Men computeren kan give for lav tænding.
Så rådet om reset , vil absolut være værd at prøve.
| |
| Kommentar Fra : thomazo |
Dato : 01-11-08 20:53 |
|
Hey.
hjkofoed: vil det sige at jeg skal lade den stå og køre i tomgang, eller kan jeg køre en tur i den?
Vil lige prøve dit trick af i morgen...
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 01-11-08 21:11 |
|
du skal ABSOLUT lade den stå, du må overhovedet ikke røre speederen på noget tidspunkt under forløbet. Det er noget med, at computer og følere skal "finde hinanden" igen.
God arbejdslyst, og lad os vide resultatet.
| |
| Kommentar Fra : thomazo |
Dato : 12-11-08 16:38 |
|
Jeg forsøgte at nulstille computeren som foreslået. Det hjalp i 3 dage, så var problemet tilbage, og den ville ikke starte. Den røg på værksted og nu er fejlen rettet. Det var motorstyrerelæet det var galt med. Den blev skiftet og har lige hentet den ved mekanikeren.... 2500kr lettere.
Synes det var lidt dyrt, for at få skiftet en lille sort plastickasse på størrelse med tændstikæske.
han har skrevet 2½ timer arb. løn på og en fejlkode udlæsning til 500kr.
Lyder det rimeligt?
| |
| Godkendelse af svar Fra : thomazo |
Dato : 12-11-08 22:05 |
|
Tak for svaret hjkofoed.
Godt forsøgt og hvis det ikke lige havde været for en defekt komponent, kunne det muligvis ha virket. Jeg lod mærke til, at den efter forsøget i hvert fald kom til at gå højere i tomgangen.. lige så længe det varede.
| |
| Kommentar Fra : thomazo |
Dato : 26-02-09 19:56 |
|
Tror nu heller ikke det virkede. Der er tale om en periodisk fejl, og jeg må desværre sige, at udskiftningen af motorstyrerelæet heller ikke virkede. Bilen har siden været på værksted adskillige gange og har fået skiftet stepmotor, tomgangsrelæ, benzinslange. Den er blevet målt igennem på kryds og tværs, uden man har kunnet måle nogen fejl. Og nu holder den sgu på værksted igen igen igen.... suk.
Den har undervejs i forløbet kørt glimrende og uden fejl i 14 dage hvorefter jeg igen oplever udsættere og startbesvær, hvorefter den så kan køre upåklageligt i en periode igen. Andre gange har den beklaget sig mange gange på en køretur..
Så må desværre meddele at løsningen ikke var så enkel som et motorstyrerelæ alligevel....
Kan man forlange at få nogen af af sine penge igen efter alle de reparationer og udskift af dele, som jo tydeligvis har været overflødige, siden den samme fejl bliver ved med at dukke op igen og igen??
| |
| Kommentar Fra : stilkene |
Dato : 26-02-09 20:38 |
|
Nej du kan ikke forlange nogen penge tilbage.
Skil dig af med bilen, - er mit råd.
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 27-02-09 01:58 |
| | |
| Kommentar Fra : thomazo |
Dato : 20-07-09 20:35 |
|
Jeg fik så også lige skiftet benzinpumpe og tændingsbro. Det hjalp heller ikke. Jeg er en stædig mand, når det tar mig.
Jeg solgte møgspanden til en mekaniker der fandt fejlen i startspærren, som han koblede fra. Siden har den kørt upåklageligt.
Håber, at andre kan bruge mine dyrekøbte erfaringer til noget.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|