|
| Kommentar Fra : itgrafen |
Dato : 19-03-03 08:18 |
|
hej skingur
en til debatten.
de mange intelligenser er et godt udgangspunkt for differentieret medie/Elæring/virtuel læring.
dorthe
| |
| Kommentar Fra : skingur |
Dato : 19-03-03 08:21 |
|
hej Dorthe
Ja, faktisk er eksamensprojektet i pædagogik netop "de mange intelligenser og undervisningsdifferentiering"
Christina, der håber Dorthe har en masse guldkorn at dele!
| |
| Kommentar Fra : itgrafen |
Dato : 19-03-03 08:31 |
|
jeg ville ønske at jeg havde en masse guldkorn
men jeg arbejder primært med Elæring/virtuel læring, så jeg ved ikke om du kan overføre det til det du skal skrive om - måske til et fremtidsperspektiv.
min fornemmelse er at nu hvor vi er kommet over en bølge af piaget inspireret undervisningteori og howard gardner bliver lidt ringeset. så vil de få en stor opblomstring inden for de næste år. netop fordi der vil blive lavet meget om på skolernes arkitektur og undervisningtanker. og fordi det er både smart og fornuftigt at bruge muligheden for at differentiere i itintegrationen på skolerne.
dorthe
kan du komme med et hint om hvordan din problemformulering ser ud
| |
| Accepteret svar Fra : sredna2210 | Modtaget 30 point Dato : 19-03-03 09:57 |
|
Hejsa "skingur"
Jeg faldt lige over denne spændende debat, da jeg engang har skrevet et projekt om intelligenser på htx.
Så "skingur" (eller andre interesserede), jeg har deror noget materiale om emnet som du gerne må få hvis du vil. Jeg har desværre ikke rigtig tid til at blande mig så meget i debatten i øjeblikket, men synes du skulle have tilbuddet.
Hilsen
Anders
| |
| Kommentar Fra : Dr.Mark |
Dato : 19-03-03 10:04 |
|
Interessant emne selvom det efter min mening er lidt teoretisk og ego centreret. Jeg tror mere på Emotional Intelligence tankerne. Jeg var ikke klar over hvor "langhåret" du ville have det til din opgave??
Nå men jeg fandt noget materiale på disse links:
http://www.newfoundations.com/GALLERY/Gardner.html
http://www.uwsp.edu/education/lwilson/LEARNING/3mides.htm
http://classweb.gmu.edu/awinsler/ordp/cogdev.html
Du kan også læse bogen: Armstrong, Thomas. 7 Kinds of Smart: Identifying and Developing Your Many Intelligences. New York, NY: Penguin Group (Plume), 1993. Fra Howard Gardner's anmeldelse af bogen: "At last, thanks to Thomas Armstrong, we have a book that introduces the theory of multiple intelligences to the general public. As an extra dividend, it helps people to discover and unleash their own intellectual strengths."
| |
| Kommentar Fra : solgaard |
Dato : 19-03-03 10:19 |
|
ok det lyder spændene..
Hvad vil du tage udgangspunkt i..? hvis vi nu F.eks tager piaget først..?
De konkrete operationers periode hvor børn skal se det som de skal lære. altså man kan ikke fortælle dem hvordan at boldspil fungerer og så gå ud fra at de derefter går ud og gør som sagt..de skal derimod se hvordan det fungerer så de kan genkende når de selv skal til at spille..
men nå du vil have noget om de 7 intelligenser som jo egentlig er 5 og 2 intelligenser
Først de 5:
Intelligensen for det verbale
Intelligensen for musik
Intelligensen for det logisk-matematiske
Intelligensen for det spatiale eller rumlige
Intelligensen for det kropslige-kinæstetiske
De 2
Den intrapsykiske intelligens
Den interpsykiske intelligens
det er dem du mener ikk..?
Mvh
Solgaard
| |
| Kommentar Fra : Dr.Mark |
Dato : 19-03-03 10:28 |
|
Jeg synes de 2 sidste er mest interessante. Der sker så meget indenfor denne del af hjerneforskningen i disse år. De første 5 har vi jo kendt længe.
F.eks. er der meget ny forskning omkring hvordan de forskellige dele af hjernen samarbejder og hvilken indflydelse det f.eks. har for vores stressniveau. Personligt tror jeg at stress blandt børn (herunder omgivelsernes forventninger til dem) har meget større indflydelse på indlæringen end man traditionelt har tildelt det og bortforklaret det med al muligt andet inklusive arv, miljø og tidlig før skole indlæring.
Dr.Mark
| |
| Kommentar Fra : skingur |
Dato : 19-03-03 18:46 |
|
Hej Alle
Først: Anders, det lyder spændende!
Dr. Mark: tak for links!
Herefter generelt!
Uanset hvilken læringssituation, man befinder sig i, er det altid godt at differentiere - såvel på faglighed som på brugen af intelligenser. Jeg mener, hvis lille Benny lærer bedst af at have tingene i hånden er det jo åndet at tvinge ham til at se en film!
Jeg tror også, at skolearkitekturen vil ændre sig i de kommende år. Der er en skole på Sjælland, der praktisk talt ingen vægge har. Det fungerer godt, siger de.
Jeg vil give Dr. Mark ret i meget angående stress, man skal bare passe på ikke at bruge det som "sutteklud", for der er mange tiltag, der kan gøre folkeskolen til et bedre sted at være - fagligt, intelligensmæssigt, arkitektonisk etc. Hvor motiverende er et firkantet rum med en tavle for enden _egentlig_?!
"Hvordan evaluerer man som lærer effekten af undervisning baseret på de mange intelligenser" er problemformuleringen til psyk.
"Hvordan strukturerer man en undervisning baseret på de mange intelligenser" er prob.form. til pædagogik.
Så har I lidt konkret til debatten
Den intra- og interpsykiske intelligens (jeg kender dem som intra-og interpersonelle) har Solgaard sat for sig selv - hvorfor det?
Jeg definerer i øvrigt en intelligens som et i alle mennesker iboende potentiale. Og der er sikkert mere end 7...Egentlig synes jeg godt man kunne slå den inter-og intrapersoelle sammen til en "menneskekundskabs"intelligens, hvis I forstår hvad jeg mener...
Håber at høre mere fra Jer!
kh Christina, der ofte tvivler på sin egen intelligens...
| |
| Kommentar Fra : solgaard |
Dato : 19-03-03 19:51 |
|
grunden til at de står hver for sig er fordi at de første 5 er baseret på hvad man er god til.
de to andre på hvordan man opfatter sig selv og andre og hvordan man udvikler sig som person.
Mvh
Solgaard
| |
|
ohhh sorry....har helt glemt det.....kan ellers ikke forstå at du accepterer min kommentar som et svar på dit spørgsmål?????????
Men ok, jeg har kigget lidt derhjemme og fandt lidt....
selve projektet er ikke så stort (et diashow over Jørn Utzon og operahuset (rummelig intelligens) + et diashow over en person jeg kender der er asperger)
Den sidste person er MEGET interessant da han er lidt ligesom rain man: læser harry potter på en time, laver de skøreste fysik og matematik formler, men har ingen ide om hvordan han har fundet ud af det....men ligningen passer.
Fordi hans matematisk/logiske intilligens er så højt udviklet er der selvfølgelig noget andet der er underudviklet, og det er hans måde at omgås andre: banker folk i hovedet, savler lidt, motorikken er ikke så god.
Jeg har også lidt stof om intelligens generelt...
"Hvordan evaluerer man som lærer effekten af undervisning baseret på de mange intelligenser" er problemformuleringen til psyk.
"Hvordan strukturerer man en undervisning baseret på de mange intelligenser" er prob.form. til pædagogik.
Måske er det relevant omkring ham aspergeren, da far er lærer og har haft ham til matematik og fysik.
Jeg kan maile noget materiale til dig eller sende det med posten om du vil....
Hilsen
Anders
| |
|
ohhh sorry....har helt glemt det.....kan ellers ikke forstå at du accepterer min kommentar som et svar på dit spørgsmål?????????
Men ok, jeg har kigget lidt derhjemme og fandt lidt....
selve projektet er ikke så stort (et diashow over Jørn Utzon og operahuset (rummelig intelligens) + et diashow over en person jeg kender der er asperger)
Den sidste person er MEGET interessant da han er lidt ligesom rain man: læser harry potter på en time, laver de skøreste fysik og matematik formler, men har ingen ide om hvordan han har fundet ud af det....men ligningen passer.
Fordi hans matematisk/logiske intilligens er så højt udviklet er der selvfølgelig noget andet der er underudviklet, og det er hans måde at omgås andre: banker folk i hovedet, savler lidt, motorikken er ikke så god.
Jeg har også lidt stof om intelligens generelt...
"Hvordan evaluerer man som lærer effekten af undervisning baseret på de mange intelligenser" er problemformuleringen til psyk.
"Hvordan strukturerer man en undervisning baseret på de mange intelligenser" er prob.form. til pædagogik.
Måske er det relevant omkring ham aspergeren, da far er lærer og har haft ham til matematik og fysik.
Jeg kan maile noget materiale til dig eller sende det med posten om du vil....
Hilsen
Anders
| |
| Kommentar Fra : skingur |
Dato : 07-04-03 18:57 |
|
hej... du fik pointene fordi du har noget materiale
Jeg regnede med, tråden efterhånden var "død" og tænkte, jeg hellere måtte lukke den...
min mail
skriv på christinaunderskårschmidtsnabelagettonetdotdk
Christina
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|