|
| Skat af PC mv til bestyrelse? Fra : Ysseven | Vist : 562 gange 200 point Dato : 18-10-08 16:10 |
|
Hej derude,
Jeg ville gerne finde en § eller to, hvor jeg kan læse mig frem til regler og beløbsgrænser omkring en afdelingsbestyrelses forbrug m.v.
Der er tale om en afdelingsbestyrelse i et almennyttigt boligselskab, og der forbruger bjerge af huslejekroner på fortæring, øl & vin - og dertil konstant nye PC'ere, telefonpenge m.v. Beløbene er skjulte i regnskabet, og beboerne aner derfor ikke, hvad de faktisk godkender år efter år.
Det må der da være nogen regler om...!?
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 18-10-08 16:20 |
|
Forlang at der vælges en revisor, og helst to.
En valgt revisor er et medlem udenfor bestyrelsen.
Et godkendt revisionsfirma kan også revidere efter gældende regler.
En revisor der skriver under på regnskaberne, er ansvarlig for at pengene er brugt efter gældende regler.
Ps. Måske ved skattevæsnet slet ikke hvad de går glip af.
| |
| Kommentar Fra : dr_dem |
Dato : 18-10-08 17:01 |
|
Citat Jeg ville gerne finde en § eller to, hvor jeg kan læse mig frem til regler og beløbsgrænser omkring en afdelingsbestyrelses forbrug m.v.
Der er tale om en afdelingsbestyrelse i et almennyttigt boligselskab, og der forbruger bjerge af huslejekroner på fortæring, øl & vin - og dertil konstant nye PC'ere, telefonpenge m.v. Beløbene er skjulte i regnskabet, og beboerne aner derfor ikke, hvad de faktisk godkender år efter år. |
Allerførst er her noget http://www.bosam.dk/
En revisor skal kun tjekke om bilag og det nedskrevne regnskab stemmer sammen og passer og har intet at gører med hvad pengene er brugt til, men kan lave bemærkninger i regnskabet. Det er så op til beboermødet/generalforsamlingen om regnskabet skal godkendes eller ikke godkendes. Under den post på beboermødet/generalforsamlingen kan man få er redegørelse for hvad pengene er brugt til. Hvis der ikke kan redegøres har bestyrelsen et problem og kan væltes. Er regnskabet godkendt må du vente til næste årsmøde, og så råbe op.
held og lykke med det
dr.dem
| |
|
Sålænge generalforsamling godkender såvel budget som regnskab og tingene ikke konteres ulovligt ja så er der som udgangspunkt ikke gjort noget galt.
Hvis man er utilfreds med hvordan en siddende bestyrelse forvalter tingene så må man jo stille op imod dem.
Forresten hvis beløbene er "skjult" hvorfra ved du så at de er der?
VH
| |
| Kommentar Fra : dr_dem |
Dato : 18-10-08 17:19 |
|
På et regnskab fremgår det ikke hvad pengene er gået til, men hvad der er brugt.
Eks.
Bestyrelse 20,000 Kr. ( der står intet om de er blevet brugt til fortæring, øl & vin ) kun hvad der er brugt.
Beboerrum 15,000 Kr
Kontor 40,000 Kr. (der stå intet om de er blevet brugt til computer) kun hvad der er brugt.
| |
| Kommentar Fra : Ysseven |
Dato : 18-10-08 17:22 |
|
--> Thomas.Haugaard: Ad "de skjulte beløb", så har jeg netop - efter mange måneders kamp, herunder henvendelse til Tilsynsmyndigheden - langt om længe fået posteringsoversigten for de underkonti, som vi (teoretisk) kan bestemmer over. Og det er hårrejsende læsning!!!
Og generelt: Jeg kender godt reglerne for både det ene og det andet, inklusive vores vedtægter og normalvedtægterne. Problemet hos os er den lave deltagelse, og den har jeg til de seneste 2 beboermøder fået gjort noget ved med stor succes. Og afsættelse af bestyrelsen bliver det næste skridt, men det gælder om at være forberedt.
Så jeg har ikke brug at vide, hvad man kan gøre... Jeg har brug for at kende reglerne som beskrevet i spørgsmålet...
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 02-12-08 09:35 |
|
Selv tak....
Håber I har fået ryddet op i det...
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|