|
| Efeu planter - æv altså Fra : ljtma | Vist : 6457 gange 100 point Dato : 28-09-08 17:22 |
|
Hej. Jeg sætter min lid til nogen af jer her fra kandu kan gi mig et godt råd.
Problemet er naboens efeu (jeg tror nok de hedder så'n), altså sådan nogen "kravle"planter der bare får en mur til at ligne en grøn hæk.
Mit hus er sammenbygget med naboejendommen og skellet er en murstensmur med tegl-tagsten øverst. Denne skelmur starter med at være ca. 4m høj (danner endemur i min stue) og efter ca. 3 meter er skelmuren ca. 2½ meter høj.
Der er tagpap på taget over min stue, og de der planter er nu begyndt at vokse ind under tagpappet - Desuden er det lidt ærgerligt at få hele skelmuren ødelagt. Det er allerede sådan at de der grønne planter er vokset under teglstenene så mange af dem ligger løs.
Håber jeg har formuleret mig så I kan hitte ud af hvad jeg egentlig mener *s*.
Hilsen og håb om et godt og virksomt råd
| |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 28-09-08 17:28 |
| | |
| Kommentar Fra : miritdk |
Dato : 28-09-08 17:29 |
|
ÅÅÅHHH hvor jeg forstår dig - efeu kravler alle de steder de kan komme til det. HYYYL
du skal igang med at beskære godt ned hvad der smutter ind til dig - og du skal have trukket dem ud der kryber rundt under tagpappet og det skal gøres grundigt. De kan ødelægge stort set ethvert tag - og er murstenene allerede ved at have taget skade så skal du have fart på.
Naboen har desuden pligt til at sørge for at hans efeu ikke breder sig til mere end hvad hans er - så du skal have dig en snak med ham hurtigt også før det hele bliver til en sag - hvad der ikke er rart for nogen af parterne. (mon ikke han hellere vil betale for evt reperation nu end senere og før en sag kører mod ham ?)
Har haft problemet sidste år - heldigvis kom vi det til livs i tide - og naboen her har reduceret sit kravleskidt betydeligt - og holder det heldigvis også så det ikke kravler herind.
held og lykke med foretagenet
| |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 28-09-08 17:33 |
|
Det skidt kravler da ikke væk af sig selv,
Der findes kun en metode - ARBEJDE
| |
|
Der er vist ikke andet at gøre end at klippe den der hvor den går ind over skel.
Du har ret til det men jeg mener absolut ikke at naboen har pligt til det. På samme måde som du har ret til at skære en gren fra naboens træ af såfremt den går ind på din grund.
Vedbend eller Efeu vokser kraftigt så beskæringen er nok noget du skal gøre dig til en vane at gentage et par gange om året f.eks. start maj og start august.
Men tag en snak med naboen om det så der i starter unødige problemer.
| |
| Kommentar Fra : vagnr |
Dato : 28-09-08 18:07 |
|
Hvis du og naboen har det fornuftigt sammen, er det en rigtig god idé at snakke om det over en øl eller to først.
Der er jo ingen tvivl om, at naboen skal forhindre at hans efeu ødelægger jeres skelmur -og dit tag- men det er altid en bedre løsning at være på talefod bagefter. Det er bedre at bruge nogle timer sammen med naboen på at ordne tingene sammen end at bruge meget mere tid i byretten på at skændes.
Med lidt god vilje vil naboen nok kunne indse, at efeu skal holdes meget nede hvis ikke den skal løfte tagsten og -pap, og når der først kommer fugt- og frostskader bliver det dyrt.
Har selv haft en efeu der var rigtig agressiv
| |
| Kommentar Fra : prosat |
Dato : 28-09-08 18:21 |
|
Trænger mig lige ind på dette spørgsmål.
Har også problemer med omtalte plante, har bredt sig i det meste af min hæk, har klippet så godt som det kan lade sig gøre men, kan skidtet sprøjtes ned og med hvilke middel.
Mvh
Prosat
| |
| Kommentar Fra : ingelein |
Dato : 28-09-08 21:04 |
|
Hej
Hvis du skal bruge Round-up, kan du pensle det på enkelte blade. Det er den mest sikre metode.
Til andet stads, som mælkebøtter og tidsler tager jeg Round-up i en god stor kanyle købt til formålet på apoteket. Så skader jeg ikke andet end det der skal væk.
Efeu er kønt, men ikke når det går grassat. Vi har måttet fælde 3 grantræer, fordi toppen var blevet så tung af efeu at træerne truede med at vælte ned over huset. Det var 3 kønne slanke Omorikagran, plantet i en trekant.
Men spørgsmålet kan jo også tolkes derhen at Efeuen er en slags hæk, og så gælder hegnsloven vel for det - altså 1,80 eller 2.00 m efter aftale med naboen.
Men man skal klippe mange gange og ofte se efter vildfarne grene, der bliver meterlange i løbet af O,5.
Mange hilsner Ingelein.
| |
| Kommentar Fra : prosat |
Dato : 28-09-08 21:08 |
|
Bukker og takker for svarene(kan ikke give point desværre)
Prosat
| |
|
Det der med Roundup, det skal man være varsom med, for hænger rødderne sammen med andre planter så kan de også død af det Men ellers er det effektivt Bare man tænker sig om....
| |
| Kommentar Fra : prosat |
Dato : 29-09-08 16:34 |
|
Sunowich, som jeg skrev trængte jeg mig ind på et spørsmål stillet af ljtma, hvilket selvfølgelig ikke er pænt gjort, men havde samme problem med samme plante, mener ikke at jeg kan tildele point, eller hva. ?
Mvh
Prosat
| |
| Kommentar Fra : prosat |
Dato : 29-09-08 21:52 |
| | |
| Kommentar Fra : ljtma |
Dato : 16-10-08 18:54 |
|
Mange tak for de go'e svar, og ... har talt med naboen, som IGEN lover at fjerne efuen og få en murer til at få ordnet muren. ... og jeg fik mig da tillige et billigt grin over den der med at "komme til" at vælte en liter Round-up på de dersens efeu-rødder.
Tagpap-taget over min stue er desværre blevet utæt. For at få styr på det har jeg tænkt mig at bruge noget der vist nok hedder "tagtæt" og "male" et tykt lag af det på taget.
Mon det er godt ??? eller findes der mon noget som er bedre ?? eller måske nemmere at ha' med at gøre ??
Det er kun ca. 4år siden tagpappen blev lagt (af autoriseret firma), så hvis jeg kan få taget tæt til en rimelig pris vil det være alle tiders.
På forhånd tak for hjælpen -
| |
| Godkendelse af svar Fra : ljtma |
Dato : 09-11-08 17:27 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|