/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 9302
katekismus 8099
pbp_et 7786
transor 5520
ans 5488
3773 4157
o.v.n. 3825
rotw 3528
piaskov 3383
10  Stouenberg 3232
Olietype til hydrostat
Fra : d01tko
Vist : 11250 gange
100 point
Dato : 26-05-08 18:34

Jeg har en Simplicity havetraktor hvor jeg lige har skiftet olie på hydrostat kassen på bagtøjet. Olien var meget sort, så tænkte det var tid til noget friskt. Det er en brugt havetraktor, købt privat, jeg har ikke manualen så jeg ved ikke hvilken olietype der skal på. Jeg har påfyldt noget af det røde olie som man også bruger på automatgearkasser på biler. Den kører men den kører ikke helt godt. Det er lige som om den får svært ved at trække sig frem, og især bakke, når man har kørt i 20 minutters tid. Måske olien bliver for tynd når den bliver varm? Den skramler også meget når man prøver at køre frem eller bakke. Det lyder ligesom hvis man overbelaster en gravemaskine og sikkerhedsventilen letter hydraulik olien tilbage til oliebeholderen.

 
 
Kommentar
Fra : Teil


Dato : 26-05-08 18:38

Du besøger bare en forhandler, det er hyldevare hos ham.

Kommentar
Fra : stilkene


Dato : 26-05-08 20:00
Kommentar
Fra : f.elsborg


Dato : 26-05-08 22:43

Hej

På vores Stiga Park maskiner på arbejdet bruger vi syntetisk motorolie SAE 5-50 på hydrostaten.
Mon ikke du skulle forsøge med noget tilsvarende.

Vh.
Finn

Accepteret svar
Fra : f.elsborg

Modtaget 100 point
Dato : 26-05-08 22:48

Nå ja - når man har skiftet olien, skal hydrostaten luftes grundigt ud.
Dette gøres ved gentagne gange at skifte brat mellem frem drift og revers.
I starten sker der ikke rigtigt noget, men når luften kommer ud af maskineriet, er det lige som om, at man "får lidt mere magt over tingene".
Det kan virke lidt voldsomt med frisk olie på maskineriet, men det er den fremgangsmåde Stiga foreskriver til deres maskiner.

Finn

Godkendelse af svar
Fra : d01tko


Dato : 27-05-08 16:14

Tak for svaret Finn. (og de andre, men pointene går til Finn for den supplerende tekniske vejledning)

Det kan være det er fordi hydrostaten ikke er luftet ordentligt ud. Jeg vil prøve din beskrevne fremgangsmåde med bratte skift mellem frem og bak. Jeg går ud fra at de trækkende hjul er klodsede op imens? Ellers bliver det vel lige et nummer for voldsomt for transmissionen hvis traktoren står på alle hjulene imens man skifter brat mellem frem og bak?

Med venlig hilsen
Thomas

Kommentar
Fra : f.elsborg


Dato : 28-05-08 22:30

Tak for point'sene. Jeg er da glad for at kunne hjælpe.

Du kan da godt klodse den op i mens, hvis du vil. Jeg plejer ikke at gøre det, men det jeg arbejder med er proff. udstyr, så det kan godt være, at det er lidt kraftigere dimensioneret.
Jeg tror også, du måske skal kigge på den olie du har hældt på. Gear olier plejer at have en anden viskositet end motorolier, så det kan meget vel være, at den bliver for tynd, når den bliver varm.

God fornøjelse

Finn

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste