|
| Udmåling af acceleration Fra : sorenbot | Vist : 540 gange 60 point Dato : 11-03-08 11:03 |
|
Kan nogen komme med et forslag til udregning:
Hvis et tog accelererer fra 0 til 120 km/t på 60 sekunder, hvor langt har toget så bevæget sig ?
Det er vist noget med m/s, men kender nogen en metode til at udregne ovenstående ?
| |
| Kommentar Fra : sorenbot |
Dato : 11-03-08 11:28 |
|
Den må vel næsten være logaritmisk, da accelerationen må være mindre mellem 80 og 100, end mellem 0 og 20 km/t, men lad os for nemheds skyld bare kalde den lineær.
| |
| Kommentar Fra : vagnr |
Dato : 11-03-08 11:30 |
|
Som Teil skriver afhænger svaret af om toget (meget usandsynligt) accelerer helt jævnt (lineært) eller som det er normalt har den største fartforøgelse pr. sekund i starten, mens den gradvist falder efterhånden (logaritmisk).
Den første model er meget simpel, for så har toget øget farten med 2km/t pr. sekund, og dermed kørt med en gennemnitsfart på 60 km/t i et minut, svarende til 1000 m på dette minut. I den anden model vil toget have kørt længere, men hvor meget afhænger af accelationskurven.
| |
| Kommentar Fra : sorenbot |
Dato : 11-03-08 11:36 |
|
Har du en ligning hvorfra man kan udregne acceleration,- og vel tilsvarende decelleration ?
Jeg tænker her på at toget kunne accelerere til 102 km/t på 48 sekunder og så rækker min umiddelbare logik ikke. (120km/t på 60 sek. er ligetil, men når det kommer til skæve tal...)
| |
| Kommentar Fra : vagnr |
Dato : 11-03-08 12:00 |
| | |
| Accepteret svar Fra : pbp_et | Modtaget 70 point Dato : 11-03-08 12:00 |
|
Hvis toget har haft en konstant accelleration over de 60 sekunder, er det ganske let. Hvis du tegner grafen hastighed som funktion af tiden med en starthastighed på 0 og en sluthastighed på 33 1/3 meter/sekund, vil du få den tilbagelagte afstand som arealet af den trekantede figur, altså
½ * sluthastighed * tiden = ½ * 33.3333... * 60 = 1000 meter.
Forudsætningen er ikke helt skæv ved et eldrevet tog, idet styreelektronikken til banemotorerne ofte er indrettet til at give maximal motorstrøm (=konstant) under accelleration, og det vil give et konstant drejningsmoment og dermed konstant accelleration. Den holder imidlertid ikke ved rent dieseldrevne tog som IC3, der godt nok har maskiner med flad momentkurve men desuden har automatgearkasser, så der først er høj, siden middel og sidst lav accelleration.
mvh
pbp
| |
| Godkendelse af svar Fra : sorenbot |
Dato : 11-03-08 12:13 |
|
Tak for svaret pbp_et.
Du er tydeligvis inde i de der ting.
Også en interesant betragtning om banemotorer.
Tak for hjælpen allesammen.
| |
| Kommentar Fra : pbp_et |
Dato : 11-03-08 12:21 |
|
Hæ - jeg skal undervise i motorkonstanter i morgen tidlig, så den side af sagen har jeg forhåbentlig styr på. Det med mekanisk fysik har jeg ikke undervist i de sidste knap tredive år, men enkelte sammenhænge står dog klart endnu.
mvh
| |
| Kommentar Fra : andersss |
Dato : 25-06-08 22:10 |
|
det kommer an på omstændighederne. Da man rent logisk set godt kunne forestille sig at togets acceration var hurtig i starten, men ville have svært ved at komme op på 120 og derfor bruge lang tid på det.
Antager vi at toget har en jævn acceration hele vejen op til de 120 km/t skal stykket regnes ud således: gennemsnittet af fra 1-120 skal findes. Det giver 60, hvilket ville svare til at toget havde en konstant fart på 60 km/t i et minut. Man ved nu at toget kommer 60 km på en time. Det tal skal vi regne om tl minutter, så vi dividere de 60 km i timen med 60 da der jo er 60 minutter i en time. Resutaltet bliver at toget når at køre præcis 1000 meter.
AVG/ gennemsnittet af 120: 60= 1km
håber jeg kunne være til nytte
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|