|
| Jeg ved det er lidt pinligt:S Fra : Alfido | Vist : 13785 gange 100 point Dato : 01-03-08 23:09 |
|
Jarh, jeg ved godt det er lidt pinligt at spørge til hjælpe matematik (for I tænker nok bare; Hold kæft hvor er han dog dum.. men Nej.. Jeg aner virkelig ikke hvad der sker for mig idag, kender I ikke det at man læser, læser og læser, men man til tider ikke rigtigt forstå det man lige har læst om...n sådan har jeg haft det hele dagen idag).. derfor beder jeg om hjælp?
En funktion f er bestemt ved
F(x)= 3x^3-24x^2+48x
Bestem den stamfunktion til f , hvis graf går gennem punktet P(4,60)
Om en eksponentielt aftagende funktion f oplyses, at grafen for f går gennem punktet
P(3,100) , og at halveringskonstanten er 47.
a) Bestem en forskrift for f .
For en bestemt væskesøjle er sammenhængen mellem trykket P og dybden d under
væskens overflade givet ved
P=0,087*d+1,113 ,
når trykket måles i bar og dybden måles i meter.
a) Bestem trykket i dybden 9,0 m, og bestem den dybde, hvor trykket er 2,0 bar.
b) Gør rede for, hvad konstanterne i ligningen fortæller om trykket i væskesøjlen
Løs ligningssystemet
-x-3y=6 og 2x+y=-5
Undersøg, om 2 er løsning til ligningen: x^3-5x^2+3x+6=0
| |
| Kommentar Fra : Alfido |
Dato : 01-03-08 23:19 |
|
Jeg så stresset.. Har 5 afleveringer ink. en større skriftlig opgave på mindst 10 sider.. måske er det problemet.. at jeg bare er for stresset?
| |
| Kommentar Fra : Alfido |
Dato : 01-03-08 23:22 |
|
Jeg skulle måske aldrig ha valgt et gymnasieludd.
| |
| Kommentar Fra : Klumme |
Dato : 01-03-08 23:23 |
|
Pu ha det skal du afgøre med dig selv... hvad med at tage en snak med din studievejleder??
| |
| Kommentar Fra : Alfido |
Dato : 01-03-08 23:24 |
|
Jo, det er det da bestemt;D...
| |
| Kommentar Fra : Klumme |
Dato : 01-03-08 23:25 |
|
Det er jo ikke alle der er lige egnet til en gymnasiel uddannelse, men klarer sig kanon med en håndværkeruddannelse. Den kan måske senere opgraderes til et akademisk niveau, hvis du føler at du magter det.
| |
| Kommentar Fra : Klumme |
Dato : 01-03-08 23:27 |
|
Pokker da stå i at humpe sig igennem en middelmådig studentereksamen og derefter måske ind på et studium man ikke gider, fordi karakteren er for lav til drømmestudiet. Det er da opskriften på en nedtur der vil noget. Så hellere stræbe anderledes, og....bare et forslag, blive en glad håndværker
| |
| Kommentar Fra : Alfido |
Dato : 01-03-08 23:29 |
|
Min lærer og studievejleder fra folkeskole "tvang" nærmest til at tage en gymnasieludd... men hey, mon ikke overlever, eftersom der nu kun er 3 måneder til jeg bliver student.
| |
|
Det sidste spørgsmål kan du vist godt klare?
Prøv at indsætte x=2 og se om du også får 0 på venstre side??
Godnat, Svend
| |
| Kommentar Fra : Alfido |
Dato : 01-03-08 23:34 |
|
Ja, den har jeg regnet ud ud (man skal indsætte 2 i x' plads).. men tak forhjælpen alligevel:D
| |
| Kommentar Fra : Alfido |
Dato : 01-03-08 23:37 |
|
Citat Ajiii er der kun 3 mdr til...Så se at få fingeren ud. Jeg troede du lige var startet LOOOL |
Ak ja..... Ungdommen nu tildags ! som Sokrates så kolgt sagde i sin tid.. useriøsitet og dovnskab ville passe fint ind! ;D
| |
|
Og i den næstsidste skal du jo eliminere enten x eller y;
gang eksempelvis den førstre ligning med 2 og læg den sammen med den anden ligning...
Nu må du selv fortsætte, Godnat Godnat, Svend
| |
| Kommentar Fra : Alfido |
Dato : 01-03-08 23:45 |
|
Det andet forstod jeg ikke helt, svend..
| |
| Kommentar Fra : Alfido |
Dato : 01-03-08 23:50 |
|
Citat kan ikke sove hvis jeg får alt det der ind i hovedet |
Jeg tror der mindst der går 14 dage før jeg kan få noget ordentlig søvn.. min kæreste slog op med mig idag, og tro det eller ej jeg fældte faktisk et par modige tår (eller det er nok bare det jeg trøster mig selv med)..
| |
| Kommentar Fra : Alfido |
Dato : 02-03-08 00:00 |
|
Svend, du kan måske hjælpe mig videre imorgen, da det nu er så sent..?
| |
|
Citat man læser, læser og læser, men man til tider ikke rigtigt forstå det man lige har læst om...n sådan har jeg haft det hele dagen idag).. derfor beder jeg om hjælp? |
sgu da skægt du kan stave til knadu___
prøv noget SNE________
apbi ræcer
| |
| Kommentar Fra : Alfido |
Dato : 02-03-08 01:29 |
|
Citat sgu da skægt du kan stave til knadu___ |
Hvem siger ikke at jeg muligvis har slået det op i en ordbog? ahaha;D
| |
| Kommentar Fra : Klumme |
Dato : 02-03-08 01:32 |
|
Alfido
Glem den fordrukne hjerneblødning. Han er en pestilens på Kandu, og burde have tilskud til en drukning
| |
|
God Morgen, Alfido og support gruppe...
Hvis du har løst opgave 5 så lad være at spørge, hvis du spørger for meget gider ingen hjæpe.
opgave 4 kan jo løses på flere måder,
med indsættelses metoden isolerer du enten x eller y i den ene ligning og indsætter i den anden,
så får du jo en første ordens ligning med kun x eller y som ubekendt, men lidt besværlige regninger.
Derfor normalt lettere at elliminere enten x eller y ved række operationer:
2*I: -2x-6y=12
og II: 2x+y = -5
lægges sammen -5y=7 eller y=-1,4;
igen II: 2x-1,4=-5 eller 2x=-3,6 og x=-1,8
kontrol i I: 1,8+3*1,4=6 QED Svend
| |
| Kommentar Fra : Klumme |
Dato : 02-03-08 09:36 |
|
God morgen Svend. Supportgrupper Den var go LOOL
| |
|
Opgave 3 er jo den bedste; noget virkeligt, for badegæster der dykker...
p=0,087*d+1,113 , hvor d = 9 , det kan du vel selv regne ud?
og hvis p: 2,0 = 0,087*d+1,113 , kan du vel også finde d af denne simple ligning??
Sig til din lærer at han skal bruge lille p for tryk (pressure); store P er effekt (Power)
Hvis d er nul befinder vi jo os på overfladen af vandet og p = 1,113 bar
er så luftens atmosfære tryk, (en lidt høj værdi den dag med godt vejr).
For hver meter vi bevæger os nedad stiger trykket så 0.087 bar = 10^5 N / m^2 = 100000 Pa
1 Pa (Pascal)= 1 N / m^2; brug denne enhed i stedet for bar fremover...
I en meters dybde ligger der på 1 m^2 jo 1 m^3 vand ovenover
og var massefylden 1000 (kun ved 4 grader) ville den veje 1 ton = 1000 kg
og tyngdekraften ville være 9810 N og trykket 9810 Pa, eller 9810*1e-5 = 0.0981 bar
Du har altså lidt lettere vand ved en højere temperatur med massefylde ca 1000*0,087/0,0981
eller 887 kg/m^3; næste opgave kunne være hvor varmt er det den dag...
De to første opgaver indeholder ord jeg ikke er bekendt med; dem må du selv klare, Svend
| |
| Kommentar Fra : gert_h |
Dato : 02-03-08 13:13 |
|
Ok
Spørgsmål a)
Stamfunktionerne til f(x) er
F(X) = (3/4)x^4 - 8x^3 + 24x^2 + k
For at bestemme den stamfunktion der går gennem P(4,60) skal du bruge at F(4) = 60. Altså indsæt 4 på x's plads osv.
spørgsmål b)
Du ved at funktionen har en halveringskonstant = 47 og går gennem P(3,100). Så må den også gå gennem punktet Q(50,50). Du har nu to punkter og kan bruge de formler der gælder for eksponentialfunktioner til at bestemme a og b. (Er det ikke sådan konstanterne hedder?)
| |
|
Vil det sige at stamfunktioner er de integrerede funktioner?
Skulle man så ikke have skrevet F(x), og f(x) om den oprindelige?
Eller endnu bedre for en senior matematiker: f(x) og f'(x) ...
Regner selv mest med tids aflede og bruger her y, ydot, ydotdot etc. Svend
Og halvverings konstant 47
Vil det sige at de 100 er blevet til 50 47 tids enheder senere??
Ikke noget om det er sekunder eller lysår, igen Svend
| |
| Kommentar Fra : gert_h |
Dato : 02-03-08 14:42 |
|
Hej Svend og Alfido
[I]En funktion f er bestemt ved
F(x)= 3x^3-24x^2+48x
Bestem den stamfunktion til f , hvis graf går gennem punktet P(4,60) [/I]
Jeg tror Alfido mener
En funktion f er bestemt ved
f(x)= 3x^3-24x^2+48x
Bestem den stamfunktion til f , hvis graf går gennem punktet P(4,60)
[I]Og halvverings konstant 47
Vil det sige at de 100 er blevet til 50 47 tids enheder senere??
Ikke noget om det er sekunder eller lysår, igen Svend [/I]
Jeps. Som jeg husker det betyder tidsenheden ikke noget for matematikere. Rent abstrakt betyder det vel heller ikke noget? Har man lyst til at skrive sekunder så skriver man sekunder. Har man lyst til at skrive år så skriver man år. Og for øvrigt: Er lysår ikke en længdeenhed?
| |
|
Tak, og rigtig Gert, Lysår er en (meget stor) længdeenhed,
(det største man kan forestille sig på visse skoler er et kubiklysår øl).
Og expotential funktionen er den: a * e^(b*x) eller hvad?? Svend
| |
| Kommentar Fra : gert_h |
Dato : 02-03-08 15:08 |
|
Hej Svend
[B]Og expotential funktionen er den: a * e^(b*x) eller hvad?? Svend[/B]
Sådan er det vist ude i den store verden.
I Danmark mener jeg den hedder f(x) = b*a^x
| |
| Kommentar Fra : Alfido |
Dato : 02-03-08 15:45 |
|
Har jeg forstået det rigtigt?
-Løs ligningssystemet
-x-3y=6 og 2x+y=-5
-2x-6y=12
2x+y = -5
-5y=7 eller y=-1,4;
2x-1,4=-5 eller 2x=-3,6 og x=-1,8
1,8+3*1,4=6 <- dette er resultatet
-Undersøg, om 2 er løsning til ligningen: x^3-5x^2+3x+6=0
sætter 2 i x' plads, og derefter undersøger det løsningen til ligningen
-For en bestemt væskesøjle er sammenhængen mellem trykket P og dybden d under
væskens overflade givet ved
P=0,087*d+1,113 ,
når trykket måles i bar og dybden måles i meter.
a) Bestem trykket i dybden 9,0 m, og bestem den dybde, hvor trykket er 2,0 bar.
b) Gør rede for, hvad konstanterne i ligningen fortæller om trykket i væskesøjlen
p=0,087*9+1,113= 1,896 og 2,0=0,087*d+1,113= her skal jeg bare løse ligningen
-Om en eksponentielt aftagende funktion f oplyses, at grafen for f går gennem punktet
P(3,100) , og at halveringskonstanten er 47.
a) Bestem en forskrift for f
-En funktion f er bestemt ved
F(x)= 3x^3-24x^2+48x
Bestem den stamfunktion til f , hvis graf går gennem punktet P(4,60)
a) F(X) = (3/4)x^4 - 8x^3 + 24x^2 + k <- der er vel ikke nogen regneregler der skal følges (det siger min matematiklærer at der ikke er, men passer det også?)
b) 3*4^3-24*4^2+48*4=? og (3/4)*60^4-8*60^3+24*60^2+k=?
Om en eksponentielt aftagende funktion f oplyses, at grafen for f går gennem punktet
P(3,100) , og at halveringskonstanten er 47.
a) Bestem en forskrift for f .
Sætter resultatet ind når jeg er færdig med regne den ud..
| |
| Kommentar Fra : Alfido |
Dato : 02-03-08 16:22 |
|
Om en eksponentielt aftagende funktion f oplyses, at grafen for f går gennem punktet
P(3,100) , og at halveringskonstanten er 47.
a) Bestem en forskrift for f .
=(y2/y1)^(1/(x2-x1))= (100/50)^(1/(3-50))=2^(-1/(47))= y=0,985*104,7^x
Kan gøres hurtigere ved brug af t½=ln(½)/ln(a) <=> a=e^(ln½/t½)
Hvorefter du nu har a, og kan beregne b.
Iøvrigt, så vil a for en aftagende eksponentiel funktion ALTID være 0<a<1 som I nu nævner..
| |
| Kommentar Fra : Alfido |
Dato : 02-03-08 16:30 |
|
Hej Svend,
det sidste
'1,8+3*1,4=6' forstår jeg ikke hvorfor du gør
| |
| Kommentar Fra : Alfido |
Dato : 02-03-08 17:14 |
|
eller er der nogen af jer andre der kan forklare mig det?
| |
| Kommentar Fra : Alfido |
Dato : 02-03-08 17:33 |
|
Det er ligemeget har fundet ud af det..
| |
| Kommentar Fra : Alfido |
Dato : 02-03-08 18:46 |
|
ja, det fandt jeg ud af.. undskyld fordi jeg er så langsom :S
| |
| Kommentar Fra : Alfido |
Dato : 02-03-08 18:50 |
|
lige til sidst...
F(x)= 2x+e^3*x
Bestem f’ =(0)
x=0 v x=1 er det nogenlunde korrekt udregnet?
Bestem den sammenhæng, der er mellem tallene a og c, når andengradsligningen
ax^2+2x+c=0, a må ikke vær 0
har netop én løsning
Her skal jeg bruge diskriminant formlen? kan huske hvordan det var?
| |
| Kommentar Fra : Alfido |
Dato : 02-03-08 19:28 |
|
Glem det.. har regnet det ud.. den første er vel bare konstant.
Jeg takker MANGE gange for jeres hjælp... I er jo så fantastiske
| |
|
Tak for det, og næste gang kan du selv...
Kom ikke med alle dine små opgaver, men kun hvor det rigtigt kniber, Svend
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|