|
| Vectra forlygter, Fra : Mosebaek | Vist : 2992 gange 50 point Dato : 08-02-08 08:47 |
|
Jeg er begyndt at få problemer med forlygterne,på min Vectra B årg. 97. Den lyser alt for kort hen ad
vejbanen.Der er ingen forbindelse fra "rulleknappen" på instrumentbrættet,til højre forlygte.Den v.
bevæger sig en smule op/ned,når jeg bevæger rulleknappen.Hvad er det for en forbindelse,mellem denne knap og lygterne/pærerne.Er det elektronisk? Endvidere har jeg konstateret vanddråber under glasset i højre lygte.Kan glasset afmonteres,eller er det en hel parabol.Det ser ud som glasset fastholdes af nogle clips.(altså kan afmonteres).Jeg har tænkt på at fjerne gummi-dækning,der sidder bag på lygtehuset,for en tid (Den man fjerner for at skifte pære) så der kommer luft ind ad den vej.Vil det være klogt?
Svar modtages med tak.(Selvom det var det,smedens kat døde af).
Mosebaek.
| |
| Kommentar Fra : metteto |
Dato : 08-02-08 08:54 |
|
Ikke fjerne nogen pakning!! Skift evt. ud.
Men spørg på Opel værkstedet, køb lidt dele, så¨plejer de at være rimeligt hjælpsomme.
| |
| Accepteret svar Fra : thulin | Modtaget 60 point Dato : 08-02-08 09:07 |
|
Du kan ikke bare fjerne glasset. Det er desværre HELE lygten som skal ud, og for at skifte en lygte skal hele kofangeren af. Et dagsjob, hvis man ikke lige ved hvor skruerne m.m. sidder. (En svær opgave hvis man ikke har en lift, da hele underpladen/motor dækpladen skal af)
Justeringen af lygten foretages af en lille motor som drejer et tandhjul ude i lygten. Men da det er galt med begge lygter tror jeg ikke at den er motoren eller tandhjulet som er slidt (det er jo heller ikke en funktion man bruger 100 gange om dagen).
Ledningsnettet imellem begge lygter og styremotoren er bygget sammen. Hvis du f.eks. tager ledningen af den ene pære, og sætter den på igen, kan du høre at styremotoren nulstiller sig selv i begge lygter.
Mine lygter skulle have loddet en ny fatning på da bilen var 7 år gammel. Da den havde kablerne til pæren var "smeltet"/slidt over.
Opel sagde at det kun kunne løses ved at købe en hel ny lygte - men for 20kr fik jeg en ny fatning som jeg kunne lodde på.
Hvis du lægger mærke til det så er det ikke kun ledningen til pæren som sidder i fatningen, der går den ekstra pære til din styre motor.
Afmonter gummiklappen og tag ledningen af og check ledningerne osm det første.
For at få vand ud af din lygte, kan du tage gummiklappen af - varm så glasset forsigtigt op med en hårtørrer. Når luften i glasset bliver varm, kan den indeholde mere vand, når vandet så er fordampet blæser du kold tør luft ind i lygten igennemhullet.
Er du ikke til at at slås og bøvle med det selv, er jeg sikker på at 2 nye lygter vil klare opgaven.
U. org lygte koster 750,- kr (så mon ikke Opel, vil have 1200,- pr stk.)
Ud over lygteprisen, skal du beregne min. 1 time til skiftning af dem - en autoriseret Opel forhandler skulle gerne kunne klare det på én time.
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 08-02-08 10:42 |
|
Vand i lygten er af det onde. Det må stamme fra et sted, så start med en omhyggelig inspektion hele vejen langs lygteglasset. Er der stenslag eller andet, der har slået et stykke af ?
Du bliver sikert nødt til, at demontere hele lygten. Ud med pærerne, i med en sjat husholdnings sprit og skylle. Ud med det, og gentag med demineraliseret vand. Ud og lad den dryppe godt af. Så tørres med en hårtørrer og er der skår i kanten, skal dette repareres med silikone e.l. så det er tæt.
Så genmonteres pærer, eller evt. en ny (glasset må ikke berøres med fingrene) og justerings motorens forbindelser efterses.
Orker du ikke at bøvle så meget med det, kan en tilsvarende forlygte sikkert findes hos en ophugger eller måske har din forhandler en liggende fra en skadet bil.
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 08-02-08 14:08 |
|
Foreløbig tak for gode og konstruktive svar.Jeg vil prøve nogle af disse løsninger,inden jeg møder op på et værksted.Forhen da Opel lavede mere "gør det selv" venlige biler,ordnede jeg det meste selv.
F.eks. kunne man lige "clipse" et nyt lygteglas på Ascona`en. Så var den som ny.(Lygten altså). Biler er blevet mere komplicerede.Det gælder nok alle fabrikater.
V.H. Mosebaek.
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 08-02-08 16:08 |
|
Citat Har den liggende, men må tilstå at selv med den i hånden, er det ikke alt man kan lave selv. |
Nej,det er rigtig thulin.Men den kan være en god støtte.Har selv et par tyske reparationshåndbøger,
til Kadett B og Ascona C. Dem har jeg haft stor fornøjelse af.Men de er jo ikke særlig aktuelle længere.
Mosebaek.
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 09-02-08 00:28 |
|
fugt i en lygte skyldes ikke nødvendigvis en "falsk" utæthed.
Lygter "trækker vejret" fordi lampen (pæren) bliver rigtig varm når den er tændt. Så varmer den luften i lygten op, og luften udvider sig og presses ud omkring fatningen. Når du slukker, afkøles luften igen og suger lidt ind samme sted, som det blev presset ud, og her i den fugtige tid, kan du få lidt vand med ind. Jo flere korte ture des værre bliver det.
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 09-02-08 18:38 |
|
Citat fugt i en lygte skyldes ikke nødvendigvis en "falsk" utæthed. |
Enig med dig hjkofoed.Jeg hælder til at det er kondens.Har i tidens løb,set flere biler med vanddråber
i en lygte.Det forsvinder tit igen når det bli`r,forår og sommer.
Mosebaek.
| |
| Godkendelse af svar Fra : Mosebaek |
Dato : 10-02-08 18:51 |
|
Tak for svaret thulin.Jeg har lige haft stikket trukket ud af pæren.Jeg kan høre servoen snurrer,når jeg tænder lyset.Men den kan "lissom" ikke dreje pæren op i topstilling.Jeg må prøve at se nærmere på det.Men tak for tips.
V.H. Mosebaek.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|