/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet videnskab
#NavnPoint
pbp_et 5005
ans 2713
svendgive.. 2675
molokyle 1558
creamygirl 1508
vagnr 1486
o.v.n. 1071
transor 1020
miritdk 995
10  Nordsted1 917
Matematik, diff.ligning
Fra : jonas_3434
Vist : 655 gange
84 point
Dato : 31-01-08 20:37

Har differentialligningen dy/dx = ay+b (a og b er konstanter) en løsning?



 
 
Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 31-01-08 20:55

Skal der ikke stå: dy/dx = ax+b ? Svend

Kommentar
Fra : jonas_3434


Dato : 31-01-08 20:58

Nej, desværre. Det ville næsten være for nemt


Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 31-01-08 21:41

Jeg forstår ikke, ville aldrig skrive en differential ligning på den måde...

Men er y =f(x)?
kan man så bare integrere på begge sider: dy/dx = ay+b
integreret vist: y= ayx +bx ??

Er dette rigtigt er der mindst to løninger??? Svend, langtfra sikker...



Kommentar
Fra : pbp_et


Dato : 31-01-08 23:27

Nej, den har uendelig mange løsninger, for når du roder lidt rundt, får du først

dy/(ay + b) = dx, og det er det samme som

d(ay + b)/ (ay + b) : a = dx.

den ubestemte integration giver så

ln(ay + b) + C = X + D , hvor C og D er arbitrære konstanter.

Da C og og D endnu ikke er kendte, kan det blive til hvad som helst. Men en matematiklærer vil i mange tilfælde stilles tilfreds med den sidste ligning. Jeg fatter ikke hvorfor, men sådan er det ofte!
mvh
pbp

Kommentar
Fra : transor


Dato : 01-02-08 02:06

for b= 0
er der løsningen
y= e^ax

kan også skrives som y=exp(ax)

for b<> 0 tror jeg ikke der er nogen løsning. Men kan ikke bevise det

Kommentar
Fra : pbp_et


Dato : 01-02-08 09:55

uanset hvad transor skriver er der uendelig mange løsninger, idet

x = ln(ay + b) +C -D, hvor C og D er integrationskonstanterne

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 01-02-08 11:17

Vil der ikke altid være uendelig mange løsninger, når begyndelses tilstanden ikke er kendt?

Hvad er der galt med min løsning, Svend

Hvad med et taleksempel, eksempelvis a=2 og b=1, hvordan ser kurven så ud??

Kommentar
Fra : pbp_et


Dato : 01-02-08 11:22

>Svend om man må integrere på begge sider af lighedstegnet: JA! du må udføre en hvilken som helst matematisk operation, hvis du bare gør det samme på begge sider af lighedstegnet (undtagen multiplikation og division med 0)
Men se gerne min løsning fra sidste nat
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et


Dato : 01-02-08 11:29

Hovsa - den var jo fra i nat. Glemte divisor a, så løsningen bliver

x = 1/a * ln(ay + b) +C

hvor C er en indtil videre ukendt konstant.
Men hvis du kender integrationsintervallet, så du kan foretage en bestemt integration og samtidig kender a og b,
SÅ HAR LIGNINGEN EN LØSNING
-og det var det, du spugte om, ikke?

Accepteret svar
Fra : gert_h

Modtaget 84 point
Dato : 01-02-08 15:03

Jeg skulle mene, at den fuldstændige løsning er:

y = c*e^(a*x) - b/a eller

y = c*exp(a*x) -b/a , hvor c er en konstant

Kommentar
Fra : transor


Dato : 01-02-08 16:29

Tæt på rigtigt gert_h
Det burde jeg også kunne have indset. Men det var for sent på aftenen, kan jeg undskylde mig med.

Dog gælder din løsning ikke for a= 0
Men da er løsningen triviel, så den finder jonas_3434 selv.

Kommentar
Fra : gert_h


Dato : 01-02-08 17:23

fuldstændig enig transor

Kommentar
Fra : pbp_et


Dato : 01-02-08 18:29

løsningen for x findes i mit 11:29-svar

Kommentar
Fra : gert_h


Dato : 01-02-08 18:32

men det er bare y du skal finde pbp_et

Kommentar
Fra : pbp_et


Dato : 01-02-08 18:39

Almindeligvis har matematikopgaver x som den ubekendte, der skal findes, men ellers er din løsning rigtig

Kommentar
Fra : pbp_et


Dato : 01-02-08 18:41

"løsning" skal læses "en uendelighed af løsninger". Hvis der skal findes én (1) løsning, må vi kende intervallet eller kende et koordinatsæt.

Godkendelse af svar
Fra : jonas_3434


Dato : 06-02-08 12:36

Tak for svaret gert_h.

Kommentar
Fra : jonas_3434


Dato : 06-02-08 12:40

Svendgiversen:

Du skriver at du aldrig ville skrive en diff.ligning sådan - hvordan ville du så skrive den?

Din løsning forstår jeg heller ikke. På højresiden opfatter du blot y som en konstant, men det er jo en funktion af x.



Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste