|
| Kommentar Fra : Hejdu58 |
Dato : 03-01-08 19:38 |
|
Er du begyndt at købe billige pære, de kan have en korter levetid/brændtid,
det kan også være dit laderelæ der giver en for høj spænding ud, mål din batteri-spænding når bilen er startet, den skal være ca. 13,7 volt, kan svinge lidt, men er den over 14,2 volt er dit laderelæ defekt.
| |
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 03-01-08 19:49 |
|
Man kan købe nogle modstande man sætter på. Det plejer at hjælpe.
alimak
| |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 03-01-08 20:08 |
|
Vi har monteret modstande som alimak nævner.
Der er ikke sprunget nogen pære siden.
| |
| Kommentar Fra : thulin |
Dato : 03-01-08 22:33 |
|
Det er ganske simpelhen fordi at din fatning er ved at være "slidt" det betyder at de over tid, har været udsat for varmen fra pæren at fatningen ikke passe 100% mere. Når pæren ikke sidder helt fast får den ikke strøm hele tiden, så der kommer gnister. Pærerne kan ikke tåle at få dette spændingsskifte.
Har prøvet det samme med flere forskellige biler, er alle gangene sket når bilen har været omkring 8år (250.000km)
En ny fatning, så kører du igen, skulle værkstedet sige at du skal bruge en hel ny lygte skal du ikke tro dem, du kan nøjes med at lodde en ny fatning i -kan gøres for 50kr
| |
| Kommentar Fra : torbens1 |
Dato : 03-01-08 22:57 |
|
Jeg har haft et lignende tilfælde, og her var det generatoren der gav for mange volt. Den blev udskiftet og så var sagen ok.
At det kun er nærlyset der går, er helt naturligt, det er jo det der er tændt hele tiden. De øvrige små lamper kan bedre tåle en overspænding.
Hvis du får løst problemet, må du gerne skrive til mig på torbens@sol.dk
| |
| Accepteret svar Fra : Hejdu58 | Modtaget 100 point Dato : 04-01-08 01:49 |
|
Enden du foretager dig noget, SÅ FÅ MÅLDT BATTERISPÆNDINGEN, når bilen er i gang, den skal være ca 13,7volt, hvis den er over 14,2 Volt er dit laderelæ defekt og skal skiftes, det er monteret på generatoren og koster ca 150,- kr. til de fleste generator.
Hvis generatoren giver for høj spænding ud, springer pærerne og dit batteri koger vand og syre og kolapser til sidst.
Modstandene skal sættes i serie med + ledningen til pæren, modstanden skal være ca. 0,25 ohm & min. 6 watt, så nedsætter det spændingen til pæren med ca. 1 volt.
| |
| Kommentar Fra : thulin |
Dato : 04-01-08 08:19 |
|
Din generator er formentlig ikke defekt, hvis den leverer for meget strøm vil det være din spændingsregulator som er defekt.
Er denne defekt er det ikke kun din pærer som får for meget strøm, men også alle andre dele i bilen, har set en Escort med defekt spændingsregulator, instrumentpanelet lyste meget kraftigt i 2 dage indtil computeren brændte af.
At sætte en modstand på sin ledning er ikke en løsning, dette giver risiko for en overbelastning af ledningsnettet, samtidig med at din bil ikke lyser nok. (farlig i trafikken, dumper til syn)
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|