/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Automat gearkasse
Fra : Dullermaren
Vist : 858 gange
200 point
Dato : 28-12-07 20:11

forleden mistede min automat gearkassen olien, da slangen til til olie køleren sprang.... fik den bukseret hjem af falck,- skiftede slangen, og gav den gearkasse olie på igen.
Men men men ....... nu er det som om den ikke vil skifte ordentlig mellem gearerne ??? er der noget der skal justeres og hvordan gør jeg det ??? har desværre ikke en værkstedshåndbog.
Det drejer sig om en opel ascone 1,6 aut fra 85

 
 
Kommentar
Fra : refi


Dato : 28-12-07 20:15

Uha....

Automatgearkasser er for specialister - næppe noget du selv kan rode med.....

Kommentar
Fra : transor


Dato : 28-12-07 20:23

Det er en alvorlig sag for en automatgearkasse at køre med for lidt olie.

Håber du opdagede lækagen med det samme, og stoppede motoren øjeblikkelig.
Biler med automatgear må ikke slæbes, så hvis den ikke har været rigtig oppe på "fejebladet" , har du måske en erstatningssag mod falck.

automatgear skal ikke have gearkasseolie, men en speciel automatgearvæske. Det er forhåbentlig også det du har kommet på. Nivauet skal være ret præcis. Se i instruktionsbogen hvordan det chekkes. Det skal normalt måles med motoren kørende.

Hvis alt det nævntte er i orden må du nok hen til en specialist i automatgear og høre hans vurdering og pris på en udskiftning af dele eller gear.



Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 200 point
Dato : 28-12-07 21:55

EEn ting som er vigtig, er også at der er den rette mængde olie i. Du skal lige være opmærksom på at nogle gearkasser, skal oliepindnivoet være med tændt motor, - det må du kan læse ud af en evt. manual.

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 28-12-07 23:29

Og bilen skal holde på et vandret plan. Ellers kan det give forkert aflæsning.

Kommentar
Fra : viskinge


Dato : 29-12-07 07:04

Motoren skal som regel kører, når man checker oliestanden. Når motoren kører, træder du på bremsen, kører gearvælgeren igennem alle positioner, 5-10 sek. i hvert "hak", og så checker du oliestanden igen.

Nu er det vel den rigtige olie du har hældt på ??? (der findes to "hovedtyper")

MVH

Godkendelse af svar
Fra : Dullermaren


Dato : 29-12-07 13:29

Tak for svaret stilkene.
nu kører den som en symaskine igen .... havde målt oliestanden med slukket motor.

Kommentar
Fra : stilkene


Dato : 29-12-07 13:38

Godt, -og tak for tilliden.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste