garanti/reklamationsret:
De citerede bestemmelser svarer stort set til købelovens bestemmelser om reklamationsret, herunder 'formodningsreglen' om at fejl i de første 6 måneder må antages at have været til stede ved købet. Fejl/mangler der var til stede ved købet er det forhandlerens pligt til at afhjælpe.
Forbrugerstyrelsens holdning er, at følges købelovens minimumsbestemmelser, så er det en 'reklamationsret' - ikke en garanti. Rent sprogligt synes jeg det er noget vås, for selvfølgelig må man da reklamere over en vare. Rimelige reklamationer bør accepteres, urimelige reklamationer kan naturligvis afvises høfligt (men forhandleren skal da modtage reklamationen før han kan afvise den).
Anyway - her er 'formodningsperioden' af forhandleren udvidet til 12 måneder, så det er en 'garanti'.
Spm 1: Den typiske løsning er at du indgiver vaskemaskinen til leverandøren til undersøgelse. Denne kan så afsløre om det er en fejl der kan være opstået efter købet, eller om det er en fejl der var ved leveringen. Man kan måske sige at han ikke er helt uvildig. Du kan derfor også (for egen regning) få en uafhængig ekspert til at kigge på den.
En undersøgelse hos leverandøren kan ofte fås til en aftalt pris (som du skal betale, hvis det ikke er en garantireperation).
Spm 2: Afhænger af hvad der er blevet af Electric City rent juridisk. Jeg vil formode at Elgiganten har overtaget Electric City's garantiforpligtigelser. Spørg dem.
Rent personligt, så ville jeg være forberedt på selv at komme til at betale. Spørg Elgiganten om proceduren for (og prisen på) at få et tilbud på reperation.