| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
    
        
            
                
                  | SLÅ.OP med EXCEL Fra :  drdegn  | Vist : 1042 gange 20  point Dato :  16-10-07 18:36 |  
  |   
                     A B C
 1   s v d  
 2   g k d
 3   e h k
 4   s r h
 5   g e d
 
 Hvis jeg slår "e" op i kolonne A med kolonne C som resultat fås: k
 Men hvad hvis jeg ønsker at slå "s" op i kolonne A for at få resultatet "d, h" fra kolonne C, hvordan gør man det med SLÅ.OP funktionen eller en anden funktion? 
 
  
                
                
                    
                 |   |           
                
            
            
                
                  | Accepteret svar Fra :  sion   |   Modtaget 20  point Dato :  17-10-07 11:27 |  
  |  
 
                Du kan ikke bruge SLÅ.OP eller LOPSLAG, fordi de kun kan returnere én værdi. I stedet kan du gøre følgende:
 I G1 skrives den værdi, du søger efter (i dit spørgsmål "s").
 I kolonne D skrives denne formel (træk nedad fra D1): =HVIS(A1=$G$1;C1;"")
 I E1 skrives: =HVIS(D1="";"";D1)
 I resten af kolonne E skrives (træk nedad fra E2): =HVIS(D2="";E1;E1&", "&D2)
 Dit resultat beregnes af denne formel (som du kan skrive i en hvilken som helst tom celle): =INDIREKTE("E"&TÆLV(E:E))
 Det kræver lidt mellemregninger, men det virker... Hvis du har spørgsmål, skal du endelig skrive igen.
 Simon
                
                
                                 
                
                    
                 |   |           
                
            
            
                
                  | Godkendelse af svar Fra :  drdegn  | 
  Dato :  17-10-07 12:38 |  
  |  
 
                Tak for svaret sion. Det virker.
 Jeg har lige et ekstra spørgsmål, som jeg ikke er sikker på kan lade sig gøre:
 Lad os antage at bogstaverne 'd' og 'h' har hver sin farve, d er altid rødt og h altid blåt, kan man beholde denne tekstformatering i slutresultatet, eller skal der laves en eller anden algoritme i slutformlen?
                
                
                                 
                
                    
                 |   |           
                
            
            
                
                  | Kommentar Fra :  sion   | 
  Dato :  17-10-07 12:59 |  
  |  
 
                Nej, det tror jeg heller ikke, kan lade sig gøre...
 Hvis man bruger =TEKST([værdi];[format]) er det muligt at indstille værdiens talformat, men farven kan ikke ændres. Dette kan ellers gøres i en celles formatering ved at skrive eksempelvis 0,00;[Rød]0,00 for at skrive negative tal med rød skrift.
 Simon
                
                
                                 
                
                    
                 |   |           
                
            
            
                
                  | Kommentar Fra :  sion   | 
  Dato :  17-10-07 13:08 |  
  |  
 
                Du bør i E2 og nedefter lave formlen om til følgende:
 =HVIS(D2="";E1;HVIS(E1="";D2;E1&", "&D2))
 Ellers kan der komme til at stå et komma først i resultatet, eksempelvis ", h".
 Simon
                
                
                                 
                
                    
                 |   |           
                
            
        
          | Du har følgende muligheder |  |  
  |  
            
               
                    Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
  
                    Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
                    
                                  
            
          |   |   
        
        
          
         
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |