|
| Bogføring af faktura med fragt Fra : llo | Vist : 3442 gange 100 point Dato : 03-10-07 20:39 |
|
Vi har nu fået skabt en lille debat herhjemme, som I måske kan hjælpe med.
Når man køber en varer, ser en faktura således ud;
Kontorartikler 630,00
fragt 60,00
= 690,00
+moms 172,50
betalingsgebyr 1,43
TOTAL = 863,93 kr.
Mit spørgsmål er så nu - kontorartikler skal selvfølgelig bogføres på administrationskontien, men beløbet der bogføres er det totalbeløbet eksl. betlingsgebyret, men inkl. moms?? Det korte og det lange er, ville I bogføre fragt for sig - eller bogføre det samlet under kontorartikler - og betalingsgebyr for sig??
Hvor meget ville i "pensle" denne faktura ud??
Lone
| |
| Kommentar Fra : llo |
Dato : 03-10-07 21:41 |
|
Tak for dit var!
Jeg ville selv bogføre kontorartiklerne inkl. fragt (hvis den er med moms) under kontorartikler - og selvfølgelig med momsen, mens jeg ville bogføre betalingsgebyret for sig, idet det er uden moms.
Er det helt forkert??
Jeg mener ikke fragten SKAL bogføres for sig, idet der ikke er tale om et varelager, derimod blot en driftsomkostning, som f.eks. hardware til en IT-butik.
Uanset hvordan bliver momsen jo afregnet korrekt, så er det egentlig ikke kun et spørgsmål om temperament??
Lone
| |
| Kommentar Fra : llo |
Dato : 03-10-07 21:43 |
|
Med IT-butik mener jeg ikke en fysisk-butik, men blot en konsulent som er selvstændig hjemmefra, og har behov for div. hardware for at kunne udføre sit arbejde.
Lone
| |
|
Du afgør det selv ud fra hvad der er dit behov (fx som nævnt - hvis du har mange og store fragtomkostninger kan der evt være interesse i at få dette opgjort for sig for fx senere at sætte ind med at forsøge at nedsætte den).
Der er antydet 'fordi det ikke er varelager'. Der er intet i vejen for at bogføre varelager inkl. fragtomkostninger. Når man ser på kostprisen af sit lager, så er det da fint at fragtomkostningen er regnet med.
Der er antydet at betalingsgebyret skal bogføres for sig fordi der ikke er moms på. Jamen det strider ikke mod 'god bogføringsskik' at blande momsede og ikke-momsede indkøb på samme konto. At skille de to er KUN et spørgsmål om at gøre indtastningen lettere (afhængig af bogføringssystemet). Der er intet i vejen for at bogføre det samlet, bare du har styr på at momsen alligevel bliver bogført korrekt.
| |
| Kommentar Fra : Palmen |
Dato : 04-10-07 09:32 |
|
Henrik:
Der er vist ingen der har skrevet noget om at det strider mod god bogføringsskik at blande moms'ede og ikke moms'ede beløb på samme konto.
Men normalt bogfører man gebyrer på særskilt konto, da det som du selv nævner kan være det nemmeste. Deruodver er der jo en del virksomheder, der også foretrækker at posterne i deres regnskaber er helt retvisende.
Derudover udelukker det jo slet ikke, hvis man bogfører fragten på vareindkøbene til varelageret selvstændigt, at man så ikke regner fragten med ved opgørelsen af varelageret. Hvordan fragten bogføres i resultatopgørelsen har jo ikke noget at gøre med hvordan varelager i balanceposten opgøres. Det er ser man også ofte, at fragten vedr. varekøb til videres salg bogføres selvstændigt i regnskabet - igen fordi en del virksomheder ønsker retvisende regnskabsposter.
Men det er jo igen et temperementsspørgsmål og er det en mindre/lille virksomhed, betyder det jo også mindre eller slet ingen ting om du vil.
| |
| Kommentar Fra : claire |
Dato : 11-10-07 19:18 |
|
på handelsskolen lærer man denne sætning: fragt følger varen, dvs, fragt skal bogføres i dette tilfælde, kontoartikler.
| |
| Godkendelse af svar Fra : llo |
Dato : 11-10-07 19:21 |
| | |
| Kommentar Fra : michaeljm |
Dato : 16-02-08 14:15 |
|
Hvis nu man har en butik som har lager og sælger af det. Virksomheden modtager dagligt leverancer og fakturaer med specificeret fragtomkostninger på. Hvordan skal de så bogføres?
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|