/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
hjulleje Ford Escort ?
Fra : dr_benway
Vist : 2867 gange
100 point
Dato : 10-09-07 22:55

Hejsa
Hvordan reparerer man et hjulleje på en Ford Escort 1,6i clx st.car årgang 93?
Det suser inde i kabinen fra højre baghjul og jeg er ret sikker på at det er hjullejet der er gået sig en tur. Men hvilke dele skal jeg afmontere for at komme derind og hvilket værktøj kræver det?
Mit udgangspunkt er noget med at tage på et "gør-selv-værksted" med lift osv....

Og hvor meget kan jeg regne med at det kommer til at koste hvis værksted skal gøre det?

vh
kommende escort ejer



 
 
Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 10-09-07 23:41

Det koster nok 1 time, + lejer
500 +200= 700kr
Hjul og navet af, så skal lejet presses ud i en presse.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 10-09-07 23:43

Man skifter nemlig normalt begge sider på akselen.

Kommentar
Fra : dr_benway


Dato : 11-09-07 00:05

Det vil altså sige at man ikke selv kan presse lejet ud?

Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 11-09-07 00:14

En gammel mekanikker gav mig følgende metode:
Slå det gamle leje i stykker med hammer og mejsel, (Kontrollerede slag)
Læg det nye leje i "kogende" fedt, (varmen udvidder det)
Tag det op, og sæt det hurtigt på plads og lad det køle af, så sidder det.

Jeg ved så ikke om lejer for 25 år siden var af et mere sprødt materiale, men jeg brugte med held metoden en gang i starten af firserne.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 11-09-07 01:15

Jeg kender ikke detaljerne om baghjulslejer i en Ford Escort.

Men det er typisk for den type biler at det er lejer som sidder i bremsetromlen, som samtidig er den yderste del af navet.
Det er koniske rullerlejer som skal spændes korrekt. Så du skal have fat i en reparationshåndbog med data.
Der er en ydre lejering i hver side som slås ud ned en dorn og en hammer. I navet er der spor for at give plads til dornen.
Det helt faglige korrekte er at presse de nye lejeringe i . Det kræver det rigtige værktøj , som du næppe har. Bare man har en passende diameter dorn kan man også slå lejeringen i med forsigtige slag. sådan gør de fleste mekanikkere.
Det med forskellig varmegrad kan du godt glemme . lejeringen får under monteringen lynhurtigt samme temperatur som navet. Det ville være noget andet hvis lejet skulle sættes på en aksel. Men sådan er moderne biler ikke.

Husk også nye pakdåser.

ved alt lejearbejde er ekstrem renlighed meget vigtigt.

Hvis du gør det i et værksted hvor en står og sliber, kan du ikke undgå forurening af lejet, og så holder det ikke længe.


Kommentar
Fra : Mosebaek


Dato : 11-09-07 07:58

Min fattige anbefaling:Få det gjort på en værksted.Så du`r det.Man skal passe på med ikke at spare de forkerte steder.Sætter du den selv i,kan du garanteret blive ved med at høre den.(Fornemmer).

V.H.Mosebaek.



Godkendelse af svar
Fra : dr_benway


Dato : 11-09-07 08:35

Tak for svaret transor.Jeg kan forstå at det er et specialist arbejde som jeg nok hellere må betale for. tak til alle for jeres ulejlighed

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste