hej nikolaj,
Nu er de olier du nævner ikke rene kemikalier med blanderinger af mange forskellige afledte kulbrinter og nogen tilsætningsstoffer (diesel) Så man kan ikke desideret sige at det har én formel.
Dieselolie er råolie distilat med kogepunkt mellem 240-360 grader celcius der består hovedsaglig af Alkaner (C10-C18), polycycliske og polyaromatiske kulbrinter. med en 55/35 fordeling af uforgrenede alkaner og polyaromater. Der til kommer fra naturens hånd mange svovl og lignenede uorganiske forbindelser.
Diesel beskrives med cetan tal, som er modsat oktantal, dvs. et hydrokarbon med et højt oktantal har et lavt cetantal og omvendt. Fælles betgnelsen gasolier er en gruppe af lette og tunge gasoliefraktioner og -blandinger, som har et kogepunkt mellem 250 og 350° C. De anvendes hovedsageligt til diesel og lette fyringsolier. Tunge fyringsolier anvendes til skibsmotorer, industriovne og elværker.
Dieselmotorers brændstof adskiller sig fra benzindrevne køretøjers brændstof ved dets heterogene sammensætning af blandingen og brændstoffets selvantændelse ved kompression.
Til identifikation af de enkelte kulbrinter eller andre stoffer anvendes analyser med gas chromatografi (GC) og massespektrofotometri, hvorved der fås et samlet billede (chromatogram), der er forskelligt for de enkelte kulbrinter og de sammensatte produkter. Man kan således for de enkelte brændstofprodukter producere et specifikt billede til identifikation, kaldet olieproduktets fingeraftryk ("petroleum fingerprinting", Wigger et al. 2000).
Rapsolien ligner diesel ud fra dets fysiske egenskaber, andtændelsespunkt, viskositet, of forbrændningsprofil.
Læs denne god allrounder fra miljøstyrrelsen -
http://www.mst.dk/default.asp?Sub=http://www.mst.dk/udgiv/Publikationer/2001/87-7944-585-3/html/kap02.htm
Mvh, Ke'Fir, m.a.