|
| Nord- og sydpol Fra : jonas_999 | Vist : 3637 gange 100 point Dato : 02-06-07 10:01 |
|
Er det rigtigt, at jordens magnetiske sydpol ligger i nærheden af den geografiske nordpol?
| |
| Kommentar Fra : pve |
Dato : 02-06-07 10:11 |
|
Ja - Den magnetiske nordpol er den som kompasset peger imod.
Variationen i DK mellem den magnetiske og geografiske er dog meget lille. Bevæger man sig derimod i et område tættere ved magnetisk og geografisk nord, kan variationen skabe stor forvirring. Helt tosset bliver det hvis man bevæger sig mellem den magnetiske og geografiske nordpol, hvor variationen kan blive helt helt op til 180 grader.
| |
| Kommentar Fra : jonas_999 |
Dato : 02-06-07 10:15 |
|
Jeg tror du misforstår mit spørgsmål. Jeg er godt klar over at den geografiske og den magnetiske pol, ikke er sammenfaldende, men bemærk jeg skriver: "Er det rigtigt, at jordens magnetiske SYDpol ligger i nærheden af den geografiske NORDpol?
| |
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 02-06-07 10:20 |
|
Nord tiltrækkes af syd ..så vidt jeg husker og det var også dét skrev.
Spørgsmål:
Citat Er det rigtigt, at jordens magnetiske sydpol ligger i nærheden af den geografiske nordpol? |
Svar:
Citat Ja - Den magnetiske nordpol er den som kompasset peger imod. |
Bemærk det lille foranstillede Ja -
Men med tusinder af års mellemrum bytter polerne 'plads'
</MOLOKYLE>
| |
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 02-06-07 10:21 |
|
UPS...
og det var også dét pve skrev.
</MOLOKYLE>
| |
| Accepteret svar Fra : pbp_et | Modtaget 110 point Dato : 02-06-07 10:22 |
|
Ja! Man har nemlig vedtaget, at den ende af en frit ophængt magnet, som i det meste af Verden peger mod nord, kaldes NORDpolen. Ud fra vores erfraring med magneter må vi altså konstatere, at det der ligger under det nordligste Canada må være en magnetisk SYDpol.
Værre er det s'mænd ikke!
mvh
pbp
| |
| Kommentar Fra : jonas_999 |
Dato : 02-06-07 10:28 |
|
molokyle : Jamen, så modsiger pve jo sig selv
"Ja - Den magnetiske NORDpol er den som kompasset peger imod." Hvis den magnetiske sydpol ligger ved den geografiske nordpol (altså i nærheden af), så peger kompasset jo netop mod den magnetiske SYDpol.
| |
| Godkendelse af svar Fra : jonas_999 |
Dato : 02-06-07 10:29 |
| | |
|
Ja, tænk sig, her har jeg gået og troet, at den ende af min kompasnål der pegede mod nord, i virkeligheden var en sydpol.
Men så må jeg revidere hele min lærdom.
VH Palle Hansen
| |
|
Selvfølgelig har pve ret, men spørgeren har selvfølgelig ret til at vælge det forkerte svar
Men så bliver Kandu næppe en videnbase, som folk kan slå op i, men en vildledningsbase.
Men ideen er smart nok, at accepter de forkerte svar, så vi andre bliver nødt til at betale point tilbage til spørgeren. når vi nu skal ind og se hvorfor
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : jonas_999 |
Dato : 02-06-07 19:42 |
|
pve kan jo ikke have ret - læs dog mit spørgsmål og hans svar.
| |
|
"Ja! Man har nemlig vedtaget, at den ende af en frit ophængt magnet, som i det meste af Verden peger mod nord, kaldes NORDpolen."
Hvem har vedtaget det ?
Den pil på et kompas som peger mod Nord, er derimod en magnetisk sydpol, det er jo derfor den peger mod jordens magnetiske Nordpol.
Ellers var det måske en ide`at komme med en reference, fra pbp_et, han læser jo dette, og må have det et sted fra.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 02-06-07 23:05 |
|
Jeg kan nu ikke se den store forskel på de 2 svar bortset fra, hvem som svarede først
..i forkortet udgave:
Spørgsmål:
Citat Er det rigtigt, at jordens magnetiske sydpol ligger i nærheden af den geografiske nordpol? |
Pve's svar:
Pbp_et's svar:
</MOLOKYLE>
| |
|
I så fald er de begge forkert på den.
Men mon ikke pve tror han har "hørt" forkert, da han jo svarer "Ja - Den magnetiske nordpol er den som kompasset peger imod." (Som jo er rigtigt) Så han har læst det som: Er det rigtigt, at jordens magnetiske nordpol ligger i nærheden af den geografiske nordpol?
I hvertfald ligger begge nordpoler, omkring nordpolen
At der så er ved at ske en polvending, som forklaret i TV forleden, er en anden sag, men det sker ikke lige overnight.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : jonas_999 |
Dato : 03-06-07 07:56 |
|
Molokyle> Problemet er netop din forkortelse!
Jeg spørger først "Er det rigtigt, at jordens magnetiske sydpol ligger i nærheden af den geografiske nordpol?".
Hertil svarer pve "Ja" ... og så kommer tilføjelsen " - Den magnetiske nordpol er den som kompasset peger imod.".
Altså, først bekræfter han at det er den magnetiske sydpol der ligger deroppe mod nord - og så lige efter siger han det er en nordpol!
| |
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 03-06-07 08:11 |
|
Der er åbentbart forvirring omkring begrebet magnetisk?
Taler vi fysik i denne forbindelse, så peger kompasnålens nord mod syd. BASTA !
pallebhansen -> Det er den magnetiske pol som ligger nær den geografiske nordpol ...og sydpol
</MOLOKYLE>
| |
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 03-06-07 08:35 |
|
For at gørre forvirringen total burde man sige:
Kompasnålens nord peger mod det geografiske nords ..pol
Hvilket dog er korrekt selvom denne pol er en magnetisk sydpol.
</MOLOKYLE>
| |
| Kommentar Fra : pbp_et |
Dato : 03-06-07 12:02 |
|
Eftersom jeg har undervist i elektricitet og magnetisme i godt 37 år, har jeg naturligvis læst ganske meget litteratur om emnet, og begrebet magnetisk nordpol er fra arild (=urgammel) tid defineret som den ende der peger mod nord. Vedtaget mens man endnu betragtede det som en art magi og før brugerne havde magneter i flertal til rådighed, så man kunne konstatere, at magneter tiltrækkes af hinandens modpoler. Da måtte man modstræbende konstatere, at alt pegede på, at det jo så måtte være en magnetisk SYDpol, der var et sted dybt under det nordligste Canada. Alt det der med misvisning osv. fandt man først ud af mange århundreder efter kompassets opfindelse, da man begyndte selv at lave sine magneter i form af tynde stænger (kompasnåle) og kunne konstatere at forskellen mellem indikeret nord og geografisk nord visse steder var ganske betydende. Så klumperne af magnetjernsten havde deres nordende eller nordpol i fred i århundreder, indtil søfande kunne påvise dels Nordamerika, dels, at vinklen til nord varierede en del efter hvorhenne i Verden man var. Ifølge min udgave af opfindelsernes bog var teknikken kendt i det kinesiske kejserrige flere århundreder før vores tidregning, men vores navn til fænomenet kommer af, at grækerne fandt forekomster af den interessante jernmalm ved Magnesia i "Lilleasien", læs: Anatolien. Grækerne fandt dog ikke på at bruge det til andet end at lege med. Kineserne var de første, men de menes ikke at have foretaget ekspeditioner til Nordcanada for at lede efter tiltrækningspunktet.
Hvad angår øvrige kommentarer undervejs: Så vidt jeg læser pve's svar, helgarderer han, idet han skriver ja og dernæst skriver at den magnetiske og geografiske nordpol ligger nær hinanden, og det er jeg ret uenig i. I astronomisk målestok er det sandt, men målt i dagsrejser i kajak er der F..... langt! Den magnetiske nordpol ligger ligger nemlig under Antarktis.
| |
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 03-06-07 15:20 |
| | |
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 03-06-07 15:56 |
|
Uanset sproglige petittesser, så lad os konkludere, at:
NORD på en kompasnål bliver 'tiltukket' af en tilsvarende SYD på en 'anden' kompasnål, hvis disse 2 kompasser sættes nær hinanden.
Dette burde uden yderligere diskussion kunne efterprøves ved en empirisk obsevation.
..hvilken 'farve' man så end 'farver' sine kompasnåle/magneter med! Fysiker eller ej
</MOLOKYLE>
| |
| Kommentar Fra : Gambrinus |
Dato : 03-06-07 17:20 |
|
Nord er der hvor tommelfingeren skal slås ud til, når man oplader et element.
BASTA !
(Ørsteds omvendte forsøg)
Gambrinus
| |
| Kommentar Fra : jonas_999 |
Dato : 03-06-07 17:54 |
| | |
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 03-06-07 18:45 |
|
pallebhansen -> Cha-cha bom bom...
Citat Selvom den kaldes nordpolen, er den faktisk en magnetisk sydpol og derfor tiltrækker den en magnetnåls nordpol |
Godt observeret jonas_999
</MOLOKYLE>
| |
|
Den magnetiske Nordpol, ligger ved siden af den geografiske Sydpol og omvent.
De ligger ikk helt det samme sted, derfor taler man om at der er misvisninger på kompasset.
Dette er forskelligt alt efter hvor på jorden du befinder dig.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|