|
| Fysik -> Termodynamik Fra : duffmann2 | Vist : 1640 gange 40 point Dato : 17-03-07 18:20 |
|
Hej alle
Jeg er gået lidt kold i en fysik aflevering. Så jeg kunne godt tænke mig at få en hjælpende hånd!
Emnet er termodynamik:
Opgaven lyder:
En af 4 identiske bremseskiver i en bil, vejer 1 kg og er fremstillet i stål. Bremserne er monteret på en 925 kg tung bil, der kører med en hastighed på 90 km/t. Bilen bremses kraftigt op uden at skride ved en rød lyskurve. Hvor meget opvarmes bremseskiverne herved?
Jeg skal ikke nødvendigvis have et facit, men bare en fremgangsmåde eller en formel.
Håber der nogen derude der har lidt mere tjek på det en jeg har.
På forhånd tak!!!
MVH Duff
| |
| Accepteret svar Fra : transor | Modtaget 50 point Dato : 17-03-07 18:41 |
|
Udregn bilens kinetiske energi 0,5 m v^2
Den bliver til varme i skiverne og klodserne , en del af den når at forsvinde til omgivelserne , og man ved stengt taget ikke hvordan fordelingen er mellem for og bag.
For at regne opgaven skal du nok lade som om al varmen bliver i skiverne og så se hvad 1/4 af energien bliver til i temperaturstigning i en klump stål med den angivne masse og varmefylde som du må slå op .
| |
|
Du ved hvilken kinetisk energi X (Joule) bilen har før opbremsning (Udregnes ved masse og hastighed); og du ved, at den kinetiske energi er nul, når bilen står stille. Hermed ved du hvor stor en mængde energi bremserne har absorberet ved bremsning.
Ved opslag kan du finde varmefylden for stål.
Du ved, at der ialt bliver opvarmet 4 kg stål med X antal joule. Ved brug af den fundne varmefylde kan du nu udregne hvad temperaturen af bremserne er efter bremsning.
Et godt udgangspunkt for bremsernes starttemperatur er stuetemperatur; desuden skal det antages at bremsningen foretages på en lige strækning.
Håber at det hjælper!
| |
|
Varmelærens 1. hovedsætning: Energien er konstant.
Bilen havde en bevægelsesenergi (Joule) beregnet ud fra masse og hastighed.
Denne energi omdannes til varme i bremseskiverne - her må du kende ståls varmefylde.
Iøvrigt må du forudsætte noget om hvordan effekten fordeles mellem de fire skiver. I praksis tager forbremserne mest, men mon ikke opgavestilleren forudsætter at den samlede energi fordeles jævnt over alle 4 kg skivemetal og nul varme i bremseklodser?
.. og hvis føreren er forelsket i forsædepassageren, så blir det hele nok ½ grad varmere.
| |
| Kommentar Fra : duffmann2 |
Dato : 17-03-07 19:57 |
|
Hmmm.... jeg er åbenbart dummere end jeg troede.... I bliver sku nød til at følge mig over målstregen her
Jeg har beregnet den kinetiske energi til at være Ek=A=0,5 x 929kg x (25 m/s)^2= 290,31 KJ
Varmekapaciteten for stål er 0,51 [kJ/(kg x K)]
Og ja, man må antage at start temperaturen er 0 grader og den bremser lige meget på alle 4 hjul
Og tak for de hurtige gode svar!!!!
| |
| Kommentar Fra : duffmann2 |
Dato : 17-03-07 21:22 |
|
Nå.... med lidt stædighed gik det.... tak for det alle
| |
|
Hov, bilen vejer total 925kg og ikke 929kg, uanset hvad enkeltdelene vejer.
VH Palle Hansen
| |
| Godkendelse af svar Fra : duffmann2 |
Dato : 17-03-07 23:23 |
| | |
|
Øø, forstod du det ikke med de 925kg ?
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|