/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Krav på ophævelse af køb?
Fra : Anette21
Vist : 849 gange
20 point
Dato : 11-02-07 21:36

Er i den kedelige situation at min bærebare acer computer var til reparation (lidt under 6 mdr. efter køb) med 4 fejl, kun en af disse blev lavet...!

2 af fejlene som IKKE blev reparareret var nedslidt print på genvejstaster samt en "nedfaldet" museknap. Har den holdning at der er tale om en simpel fejl og at sælger derfor kun har et forøg til at afhjælpe dem. Sælger mener derimod at computeren ikke er repareret pga. slitage eller forkert brug (hvilket jeg dog ikke blev gjort opmærksom på da jeg fik computeren retur). Her har jeg den holdning at det er en konstruktionsfejl (har ligeldes fundet en hjemmeside hvor de vurdere min computer og påpeger at museknap virker svag idet) yderlige har jeg læst om en formodningsregel som siger at sælger skal bevise at jeg har lavet begge fejl...!

Derfor mener jeg at jeg som forbruger har ret til at ophæve købet, hvad er jeres holdning...? og er det mon en sag der er værd at rive forbrugerklagenænet med ind i? Det nemmeste er at acceptere en 2. reprationsforsøg men hvis jeg har krav på ophævelse af køb så er det jo værd at kæmpe for, hvis man da ellers har gode nok kort på hånden, hvilket jeg er i tvivl om..!




 
 
Kommentar
Fra : return


Dato : 11-02-07 22:01

hej måske du kan få dig lidt mere viden hvis du prøver at læse dette her

http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/kobelov/




Kommentar
Fra : refi


Dato : 11-02-07 23:36

Nej du kan ikke ophæve købet.....

Så kunne alle jo "købe" alting i et ½ år - få fabrikeret lidt småfejl - og få pengene igen....

Nedslidt "maling" på tastatur kan udmærket være slidfejl - ingen kan jo se om du bruger den samme tast mange 1000 gange (med en lidt ru finger).....

At fejlene skal rettes er en anden side af sagen, men penge retur - NEJ

Kommentar
Fra : dova


Dato : 12-02-07 00:37

Citat
Derfor mener jeg at jeg som forbruger har ret til at ophæve købet, hvad er jeres holdning


Hvad holdningen er kan være ligegyldigt, så længe der er regler der skal overholdes




Citat
yderlige har jeg læst om en formodningsregel som siger at sælger skal bevise at jeg har lavet begge fejl


Formodningsreglen gælder inden for det første ½ år efter man har købt en vare, og den betyder, at man formoder at fejl opstået på en vare inden for det tidsrum, har været tilstede på købstidspunktet..enten som en bevislig defekt, fejlkonstruktion el.lign....selvfølgelig undtaget vold, slitage eller forkert brug på varen.

Inden for det tidsrum, er det sælgers pligt, at erstatte evt. fejl og mangler....men ikke ved at køber kan annullere handlen, men ved at få det repareret.

Det kan man endda blive udsat for flere gange, at skulle have repareret den samme fejl, og det vil altid bero på et skøn, hvornår det vurderes uhensigtsmæssigt at fortsætte med at reparere og i stedet ophæve købet.

det er ikke noget du som køber kan forlange.


mvh dova

Kommentar
Fra : alka


Dato : 12-02-07 10:20

Såfremt et produkt har været forsøgt reparetet flere gange for den samme fejl, samt at det har taget forholdsmæssigt lang tid, så forbrugeren ikke har haft produktet - fx halvdelen af garantitiden - så vil der være gode chancher for, at handlen kan ophæves med Forbrugerrådets medvirken. Tidsmæssigt sondres der mellem om det er et produkt man skal bruge dagligt, eller det kun er lejlighedsvis det skal bruges. Men forhandleren skal have muligheden for at udbedre fejlen, og har han ikke formået at gøre det 3. gang, kan man meddele ham, at man ønsker købet ophævet. Han kan så vælge at handlen går tilbage, eller du kan henv. dig til Forbrugerrådet.

Kommentar
Fra : Anette21


Dato : 12-02-07 17:03

Citat fra forbrugerklagenævnets hjemmeside

"Afgørelser efter den nye købelov
To afgørelser i Forbrugerklagenævnet viser, at man også dér opfatter den nye købelov som en stramning af beskyttelsesreglerne i forhold til tidligere.

Kun 1 forsøg til at reparere:
En kunde reklamerer over sin mobiltelefon allerede 2 måneder efter købet. Varen bliver repareret, men samme fejl dukker op igen. Kunden får tilbudt en lånetelefon, men Forbrugerklagenævnet finder, at ét afhjælpningsforsøg er tilstrækkeligt og kunden får sine penge retur."

Nogen som evt. kender lov og paragraf...?



Kommentar
Fra : refi


Dato : 12-02-07 17:11

Citat
men samme fejl dukker op igen


Den hjælper da IKKE dig ......

Kommentar
Fra : Anette21


Dato : 12-02-07 17:18

Gik lige lidt for stærkt.. UNDSKYLD

"Simple fejl
Fejl, der er nemme at lokalisere og reparere, skal afhjælpes hurtigt – normalt er der kun et forsøg. Det kan fx være en sko, der skal limes eller sys, eller en løs bagside på en mobiltelefon."



Kommentar
Fra : refi


Dato : 12-02-07 17:32

?????????

Da dine "fejl" er rettet er der jo ikke mere at komme efter.....

NB:

Slidtage er IKKE fejl....

Kommentar
Fra : Anette21


Dato : 12-02-07 21:08

Men siger formodningsreglen ikke at alle fejl opstået før 6 mdr. er en bygningsfejl.. og derfor kan der ikke snakkes om slitage...?


Kommentar
Fra : refi


Dato : 12-02-07 21:51

Nej....

Alt slides - og der er jo ingen "timetæller" på en komputer.....

Kommentar
Fra : Anette21


Dato : 13-02-07 17:04

Nej men der er vel en formodning om at en computer skal være bygget til at kunne holde i mere end 6 mdr. den skal jo konstrueres så den kan modstå at an skriver på den, det er et arbejdsredskab.. (Undskyld men hvor meget er du inde i jura)

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 10 point
Dato : 13-02-07 17:16

Nok...

Du kan ikke ophæve købet - forstå det dog.....

Godkendelse af svar
Fra : Anette21


Dato : 13-02-07 18:48

Tak for svaret refi.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408917
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste