For nogle år siden startede liberaliseringen af telemarkedet for at øge konkurrencen og dermed skabe lavere priser til forbrugerne. Det er der rigtig mange danskere der har fundet ud af og er skiftet til et billigere selskab. Men de der var billige i går er måske ikke de billigste i dag - og der kan være penge at hente ved at skifte igen.
Alt sker fuldt automatisk
Det bedste ved teleliberaliseringen er, at det er meget nemt at skifte til en billigere udbyder. Det kræver blot en tilmelding og resten sker helt automatisk. Herefter fungerer alt som det plejer - man beholder både sit telefonnummer og sit abonnement og behøver ikke længere at taste en såkaldt forvalgskode (f.eks. 1029). Alle telefonopkald dirigeres fuldt automatisk via det billigere selskab. Nemmere kan det ikke være.
Hvem er billigst ?
Det vanskelige består imidlertid i at finde ud af hvem der billigst. Med den øgede konkurrence er der desværre også kommet en del uigennemskuelige teleprodukter. Man får tilbudt alt fra halv pris på visse opkald og favoritaftaler til et gratis løbehjul (!). Det eneste man kan være sikker på er, at man selv kommer til at betale for det hele - og lidt til. Samtidig er det ikke specielt morsomt for de trofaste og loyale kunder at se nye kunder få tilbudt billigere takster end de takster de selv betaler.
Her bliver du snydt !
Nogle af telebranchens "sikre vindere" Selskab TDC Telia TELE2 Universal
Øre pr. opkald 25 øre 25 øre 25 øre 19 øre
Priserne er hentet på internettet den 31/01/03
er den såkaldte opkaldsafgift og de lange bindingsperioder. Opkaldsafgiften er det beløb du betaler ved hvert opkald og udgør dermed en meget stor del af din telefonregning. Her kan du se udbydernes opkaldsafgifter:
Lange bindingsperioder
De lange bindingsperioder - i nogle tilfælde op til halve og hele år - betyder at dine minutpriser er fastlåste og at du ikke kan skifte til en billigere udbyder i bindingsperioden. Da telepriserne er kraftigt faldende i øjeblikket er det en rigtig dårlig idé at binde sig for mere end højest en måned. De der er de billigste i dag kan være de dyreste i morgen.
Tre gode råd
Vær opmærksom på følgende når du vælger telefonselskab:
Kort opsigelsesvarsel
Sørg for at du kan opsige servicen med kort varsel - højest een måned. - Universals opsigelsesvarsel er 48 timer, hvilket er den kortest teknisk mulige.
Sammenlign opkaldsafgiften
En meget stor del af din telefonregning er ikke taletid, men den afgift der betales ved hvert opkald. Hvis du ringer i 2 minutter kan minutprisen f.eks. være 2x10 øre, i alt 20 øre, men teleselskaberne lægger derudover en opkaldsafgift på 25 øre oveni.
- Universals opkaldsafgift er 19 øre, hvilket gør at du alene på opkaldsafgiften sparer 25%.
Betal kun for det du ringer
Undgå faste gebyrer, uigennemskuelige abonnementer eller pakkeløsninger - betal kun for det du ringer. - Hos Universal betaler du kun for det du ringer og du får altid en gratis udspecificeret regning. Der er ingen forskel på kunder - alle betaler samme billige takst!
Prissammenligning
TDC Telia TELE2 Universal
Danmarks dag 0,25 0,23 0,24 0,18
Danmark aften 0,125 0,125 0,11 0,10
Storbritannien 1,40 1,19 1,25 0,46
Sverige 0,55 0,45 0,50 0,28
Tyskland 1,40 1,19 1,25 0,46
USA 1,75 1,64 1,75 0,83
Priserne er hentet på internettet den 31/01/03
|