Det behøver du ikke. Følg rådene her – og få penge for dit slid & slæb.
Jeg har været tekstforfatter og korrekturlæser for virksomheder siden 2009.
I de år er det sket et par gange, at kunder ikke har betalt, hvad de skyldte. Men det er sket mange flere gange, at jeg selv har sat prisen for lavt, fordi jeg ikke havde overblikket.
Jeg vil ha’ opgaver, masser af opgaver
Selvfølgelig var jeg vild efter at få fingrene i nogle opgaver. Jeg ville bare i gang. Der var måske ikke mange penge at hente – men jeg regnede med, at tingene ville løse sig.
Sådan har du det måske også, hvis du er ny selvstændig.
Men du kan godt betale for dyrt for at få en opgave i hus.
Lær at sige nej
- Du bliver bedt om at give tilbud på en opgave, som du ikke er sikker på, du kan løse.
Overvej alvorligt, om du skal sige ja. I nogle tilfælde er det bedre at sende opgaven til en person med større erfaring på området end at bruge dobbelt så lang tid som forventet på at tjene pengene. Det gælder især, hvis du ikke forventer at få flere opgaver af samme type.
Kend din kunde
Vær opmærksom på, at faren for at tabe penge er størst, hvis din kunde er helt nyetableret. Det er ikke en opfordring til mistro – men bare til at være fornuftig.
Hvis du er i tvivl, om kunden kan betale, er det en god idé at få i hvert fald en del af betalingen forud. Hvis det virker logisk, kan opgaven også deles i mindre opgaver, som betales hver for sig.
På den måde kan du straks stoppe dit arbejde, hvis kunden ikke betaler, så du mister så lidt som muligt.
Få alle kundeaftaler skriftligt
Husk at bede kunden om navn, adresse og evt. CVR-nr., før du går i gang med arbejdet. Send et skriftligt tilbud – gerne på e-mail - som kunden skal godkende, før du går i gang med arbejdet. Præciser, hvad du forpligter dig til.
Ganske vist er mundtlige aftaler juridisk lige så bindende som skriftlige – men det hjælper ikke meget, hvis ingen har hørt, hvad du har aftalt med kunden.
Forsigtig med rabatten
Tænk dig om en ekstra gang, før du aftaler levering af mange produkter – eller som i mit tilfælde takker ja til større opgaver. Mange vil prøve at presse prisen ned med det argument, at der kommer flere ordrer senere. Men lad være med at give rabat på det grundlag. Lov hellere, at der er rabat på næste ordre.
Hold styr på kundetilfredsheden
Det er en god ide at tjekke kundetilfredsheden løbende, mens du arbejder. Når jeg fx skriver webtekst til en hel hjemmeside, sender jeg altid første side til kunden, så jeg kan rette, hvis der skulle være misforståelser.
Få dine penge hjem
- Hvis du sælger ydelser som grafik, tekster, webdesign eller lignende, er det klogt at give kunden en frist på et par dage til at godkende dit arbejde. Når fristen udløber, sender du faktura – uanset om du har hørt fra kunden eller ej.
Beslut, hvem du vil arbejde gratis for – hvis du vil arbejde gratis!
Måske bliver du kontaktet af nogen, der beder dig arbejde gratis for en god sag. Overvej, om det er din tid værd, fordi det skaber værdifuld PR for dig.
Du kan altid sende Røde Kors hundrede kroner – men når du arbejder gratis, skal du have værdi for din tid.
Som ny iværksætter har du ikke tid og råd til at bruge mange arbejdstimer på et projekt, som ikke giver dig PR.
Hvis du ikke vurderer nøje, hvem du vil arbejde gratis for, med hvad og hvornår, kan du endda risikere at levere arbejde, som aldrig bliver brugt.
Pas godt på dig selv – du er nærmest til det.
Held og lykke!
|