Hvis nogen ikke fik set DR1 nye program ”Snydt Igen”
her blev der vist hvad mekanikeren må,.. eller ikke må,
http://www.dr.dk/DR1/Snydt_igen/Programmerne/20110113124144.htm
på sitet kan der desuden udprintes en arb, aftale (PDF) ’FDM skema’
så evt misforståelser undgås,
Hvad er min ret, hvis autoværkstedet udbedrer mangler på min bil, som ikke er aftalt?
Tina fik en regning på over 12.000 kroner for et serviceeftersyn, som efter aftalen kun skulle have kostet omkring 3.700 kroner.
Autoværkstedet beholder Tinas bil indtil regningen er betalt. Det må værkstedet gerne.
Autoværkstedet må faktisk gerne tilbageholde Tinas bil indtil regningen på den oprindelige aftale er betalt - altså de 3.700,- Men i praksis betyder det, at hun skal betale HELE regningen for at få bilen udleveret.
Diskussionen er dog ikke slut, for Tina skal sørge for på regningen at tilføje, at den er betalt under protest og efterfølgende klage over forløbet og forsøge at få en del af eller hvis hun er heldig - alle pengene igen.
Det kan der være en god mulighed for i denne situation.
Værkstedet SKAL nemlig indhente kundens tilladelse til at udbedre fejl og mangler på bilen, som opdages undervej, men som vil betyde en større regning end aftalt.
Undgå tvivl. Lav på forhånd en skriftlig aftale med autoværkstedet om, hvad der skal laves på din bil og hvad det kommer til at koste.
Du kan finde en sådan aftale på vores hjemmeside, lige til at printe ud og gennemgå med mekanikeren, inden din næste reparation.