ja vi hader dem alle sammen men nu skal det være slut!
Forbrugerombudsmanden har strammet kravene til oplysning om priser i internet- og teleselskabernes markedsføring.
Fra 1. april må teleselskaberne ikke længere reklamere for et mobilabonnement uden at oplyse den samlede mindstepris for forbrugeren.
Det er blandt andet konsekvensen af et nyt sæt regler, som Forbrugerombudsmanden og telebranchen er gået sammen om.
Blandt de mange markante forbedringer for telekunderne er en forpligtelse for teleselskaberne til at annoncere med den samlede minimumspris for forbrugeren – inklusive alle væsentlige udgifter – ved køb af et teleprodukt. Det duer altså ikke at annoncere med en mobiltelefon til én krone uden klart at oplyse, hvilke abonnementsudgifter og gebyrer, der er knyttet til købet, understreger Forbrugerombudsmanden.
»Det giver en forventning om, at der bliver en gnidningsfri overgang pr. 1. april 2005 til prisgennemsigtighed, færre ubehagelige overraskelser for forbrugerne og færre klagesager. Det er der behov for,« forklarer Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen.
Ved annoncering med priser skal der - uanset hvilket medie, der annonceres i – fra 1. april gives oplysninger om alle væsentlige faste og variable priser og vilkår.
Det omfatter de omkostninger forbrugeren skal betale i bindingsperioden. Omkostningerne skal angives som ét samlet beløb og omfatter eksempelvis abonnementets pris, minimumsforbrug, oprettelsesgebyr, telefonens pris med mere.
Derudover er det også et krav at hastigheden for internetforbindelser skal oplyses i reklamerne.
Sammen med det nye regelsæt har telebranchen indvilget i at stramme op på sin kunderservice, således at alle henvendelser fra forbrugere skal besvares inden for 14 dage, og at der ved reparation af en mobiltelefon skal tilstræbes udlån af nyt teleudstyr, såfremt det tager mere end ti dage.
|