webmail.domæne.dk -> domæne.dk:2000
Fra : Kent Madsen

Dato : 13-11-01 20:03

Jeg er ved at konfigurere en server som kører proxy og mail. Den har 2
netværkskort som henholdsvis er koblet til en adsl router og til lokal
nettet. Jeg anvender desuden WinGate og MDaemon.

Man har adgang til sin mail via web på "http://domæne.dk:2000"
....er det muligt at ændre det så man i stedet skal skrive
"http://webmail.domæne.dk"? Hvordan?

Det jeg ikke helt forstår er at man køber et "domæne.dk" som peger på en
fast IP-adresse, og hvordan får man så "fat" i "xxxx" i "xxxx.domæne.dk"?!?

Er der nogen som ligger inde med links til netværks tips og tricks, som
måske kan hjælpe til en bedre forståelse?

På forhånd tak.

CU, Kent

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-11-01 23:15

On Tue, 13 Nov 2001 20:03:13 +0100, "Kent Madsen"
<kent@odense.kollegienet.dk> wrote:

> Man har adgang til sin mail via web på "http://domæne.dk:2000"
> ...er det muligt at ændre det så man i stedet skal skrive
> "http://webmail.domæne.dk"? Hvordan?

Nej, man kan ikke umiddelbart i DNS angive, at en given host
mapper til en bestemt IP-adresse *plus* et port-nummer. Man
mapper kun navne til adresser.

> Det jeg ikke helt forstår er at man køber et "domæne.dk" som peger på en
> fast IP-adresse, og hvordan får man så "fat" i "xxxx" i "xxxx.domæne.dk"?!?

Man (den der styrer DNS for domænet) laver et nyt entry i DNS,
hvor man angiver navnet xxxx.domæne.dk og den adresse, der gælder
for det navn.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/