/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Ny på vandet
Fra : Jørgen Behrend


Dato : 22-01-01 16:21

Jeg har sammen med en kammerat planer om at købe en 21 fod
sejlbåd(achilles). Ingen af os har noget erfaring med sejlads, vi vil bare
gerne ud og sejle. Jeg har, til efteråret, tænkt mig at tage et af de der
kurser der findes rundt omkring i klubberne. Vil vi overhovedet kunne færdes
på vandet inden da uden at komme galt af sted. Min mening: Med lidt sund
fornuft klarer man sig altid.

Jørgen



 
 
Tore Johannesen (22-01-2001)
Kommentar
Fra : Tore Johannesen


Dato : 22-01-01 16:22

Det tror jeg ikke. Sund fornuft gør det ikke. Du kommer ud i nogle faktorer,
der virker på een måde, hvor man ikke blot kan bruge sin sunde fornuft. Hvis
man ikke har sejlet med andre vil jeg nødig møde dig på vandet; kender du
vigereglerne. Eller være den båd du vil lægge dig udenpå; kender du den
bedste måde at lægge til på?

Jeg tror man kunne blive ved. Selv sejlede jeg som søspejder i Norge.
derefter i sejlklub i Danmark. Tog for nogle år siden duglighedsbevis på
Oure Højskole (kan varmt anbefales). Og har nu haft egen sejlbåd i 3 år og
jeg har stadig masser at lære... masser.

mvh

Tore
Dafne
Lynetten


Jørgen Behrend skrev i meddelelsen ...
>Jeg har sammen med en kammerat planer om at købe en 21 fod
>sejlbåd(achilles). Ingen af os har noget erfaring med sejlads, vi vil bare
>gerne ud og sejle. Jeg har, til efteråret, tænkt mig at tage et af de der
>kurser der findes rundt omkring i klubberne. Vil vi overhovedet kunne
færdes
>på vandet inden da uden at komme galt af sted. Min mening: Med lidt sund
>fornuft klarer man sig altid.
>
>Jørgen
>
>



Lars Kristensen (22-01-2001)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 22-01-01 18:06


"Jørgen Behrend" <jbehrend@mobilixnet.dk> wrote in message
news:Q9Ya6.40$Hn1.7796776@news.mobilixnet.dk...
<klip forklaring>
> på vandet inden da uden at komme galt af sted. Min mening: Med lidt sund
> fornuft klarer man sig altid.

Både ja og nej!
Ved du/I hvad en rød og en grøn kost betyder eller en sort kost med "to
pile" der peger op/op op/ned ned/ned eller ned/op? Hvad bør du foretage dig
i forbindelse med havari?

Til sidstnævnte kan jeg fortælle en lille historie som jeg selv oplevede:
To mand tager en velvoksen sejljolle og sætter i vandet. Veludrustet med
termokander og basser tager de afsted fra havnen en morgenstund hvor vinden
var godt oppe omkring de 10 m/s. Vel ude af havnen dog med en slingrende
kurs møder de den første bøje - en rød af slagsen. Denne bøje skal normalt
være på styrbord side når man er for udadgående, men de tog den bagbord om.
På denne side er der nok ikke meget mere end 1-1,5 meter vand, men det går
godt fordi jollen ikke stikker så dybt lige indtil der kommer et "lille"
vindpust. De to mænd havde slækket sejlet længere ud end 90 grader på
sejlretningen og sejlede rundt med en løs kickenstrap - det kan lade sig
gøre hvis man er klar over hvordan jollen reagere når der kommer et pust men
det var disse to mænd ikke - resultatet var en kæntring. Bølgerne var ikke
specielt høje idet denne scene udspillede sig på en lukket fjord men dog
alligevel høje nok til at den lå og kørte rundt. To våde mænd prøver at
fange jollen, hvilket dog også lykkedes men inden da var roret faldet af og
sværdet var på vej ud af sværdkisten. De to mænd ligger og roder rundt
omkring båden og prøver at rejse denne igen men har temmelig mange
vanskeligheder! I lyset af deres manglende erfaring og evner tager
undertegnede og en anden afsted i en hurtiggående følgebåd (en Dory) for at
komme de nødstedte til undsætning! I det vi er på vej ned i Dory'en ser vi
de er på vej til at svømme væk fra båden. Kun fordi der er det relativt
flade vand kunne vi blive ved at følge dem i deres forsøg på at svømme ind
mod stranden. I det vi når dem og har fået den op af vandet viser det sig at
den ene er temmelig chokkeret - begge var kolde og slemt forskrækkede!
Da vi nåede havnen blev vi mødt af en mindre folkemængde hvori der var en
mand ved navn (censur), der stillede sig op og skællede dem ud allerede
inden de havde nået at få en fod ind på land.
Det viste sig da vi snakke med dem efter de havde fået sig et varmt bad og
noget kaffe og de havde fået den svada af manden på kajen om at man aldrig
svømmer væk fra båden, at den ene var blevet bange for båden fordi den lå og
vippede og begyndte at svømme væk så blev den anden nødt til at følge med -
han var trodsalt i en tilstand hvor han kunne handle mere rationelt!
Denne historie er en typisk følge af mangel på kendskab til det at
sejle/erfaring, dumdristighed og overvurdering af egne færdigheder!
Pkt. 1 Er man ikke så erfaren sejler man ikke ud i 10 m/s
pkt. 2 I 10 m/s skal man ikke regne med at få ro til at nyde kaffen og
basserne i en jolle
pkt. 3 Man skal kende sin båd og sit grej - herunder fx. at kunne rejse
jollen hvis den er kæntret
pkt. 4 Man skal kende farvandsafmærkningerne
pkt. 5 Man skal kende sikkerhedsregler
pkt. 6 Man skal IKKE stille sig op (som tilskuer) og give nødstedet en
overhaling fordi de har båret sig dumt ad.
pkt. 7 ... og man kan blive ved!

Begge havde fået sig en stor lærestreg og var blevet en erfaring rigere: Man
skal sejle med nogle andre mere erfarne først og lære af dem inden man
begiver sig ud på egen hånd ellers kan det gå galt!

Der er en del fundamental viden og erfaring der skal være i orden inden man
kan færdes relativt sikkert på vandet ellers kan det gå grueligt galt!

Mit bud til hvordan i kommer videre er at i skal melde jer til jeres klubs
sejlerskole og få lidt erfaringer derfra først. I kan eventuelt tage ned i
klubben og snakke med nogle af de andre bådejere om de ikke har lys

Allan Unnerup (24-01-2001)
Kommentar
Fra : Allan Unnerup


Dato : 24-01-01 16:56



>Min mening: Med lidt sund
>fornuft klarer man sig altid.

Jeg er helt enig.
Sund fornuft siger, at I skal lære at sejle først!

Hilsen Allan



N/A (25-01-2001)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 25-01-01 19:48



N/A (25-01-2001)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 25-01-01 19:48



Claus Frørup (25-01-2001)
Kommentar
Fra : Claus Frørup


Dato : 25-01-01 19:48

Jørgen Behrend wrote :

>Kan man klare sig uden et duelighedsbevis? Umiddelbart lyder det som at
>skulle køre bil uden at kende trafikreglerne, men da det ikke er lovpligtigt
>og flere mennesker sejler fint uden, så fristes man jo til at tro at man
>evt. via Politikens sejlerbog, sagtens kan klare sig.

Jo, man kan godt klare sig uden et duelighedsbevis.
Men man kan ikke klare sig uden at have sat sig ind i søvejsreglerne.
Der findes et hav af bøger om sejlads på bibliotekerne... Brug vinteren
på at læse dem, så du har en ide om hvordan du skal gebærde dig til søs.

Når du kommer på vandet i en eller anden havn, vil du møde en masse
andre sejlere som vil elske at lære fra sig.... snak med dem og vær ikke
bange for at invitere dem ombord, så de kan vise dig hvordan tingene
fungerer. Hvis du har en positiv attityde (en pose øl), vil du lære en
masse og få mange nye venner på havnen.

>På et tidspunkt vil jeg helt sikkert tage det, men hvis det tidspunkt er til
>vinter, så er der jo stadig en hel sæson og sejle i.
>Under alle omstændigheder skal man jo ud og lære det praktiske, og det er
>vel mindst ligeså vigtigt.

jeps, men uden det teoretiske kan det praktiske blive en gyser uden
lige

Så smut på biblioteket og lån nogle bøger du kan hygge dig med her i
vintertiden.

God fornøjelse

--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et af mine indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.
Brug news:dk.marked.privat.baad til køb og salg
Læs om de danske nyhedsgruppers brug på http://www.usenet.dk

Tore Johannesen (26-01-2001)
Kommentar
Fra : Tore Johannesen


Dato : 26-01-01 08:59

Når det gælder bøger er Politiken's Sejlerbog virkelig god. Kommas sejlerbog
er under al kritik, og ikke værd at ofre penge på.



Jørgen Behrend skrev i meddelelsen ...
>
>Kan man klare sig uden et duelighedsbevis? Umiddelbart lyder det som at
>skulle køre bil uden at kende trafikreglerne, men da det ikke er
lovpligtigt
>og flere mennesker sejler fint uden, så fristes man jo til at tro at man
>evt. via Politikens sejlerbog, sagtens kan klare sig.
>På et tidspunkt vil jeg helt sikkert tage det, men hvis det tidspunkt er
til
>vinter, så er der jo stadig en hel sæson og sejle i.
>Under alle omstændigheder skal man jo ud og lære det praktiske, og det er
>vel mindst ligeså vigtigt.




Hans-Henrik Andresen (26-01-2001)
Kommentar
Fra : Hans-Henrik Andresen


Dato : 26-01-01 13:29


> Jeg har sammen med en kammerat planer om at købe en 21 fod
> sejlbåd(achilles). Ingen af os har noget erfaring med sejlads, vi vil bare
> gerne ud og sejle. Jeg har, til efteråret, tænkt mig at tage et af de der
> kurser der findes rundt omkring i klubberne. Vil vi overhovedet kunne
færdes
> på vandet inden da uden at komme galt af sted. Min mening: Med lidt sund
> fornuft klarer man sig altid.

Sund fornuft er vigtigt, men det er også virgtigt at kende til signaler og
flag.

f.eks. hvad betyder en rød ballon der er hejst op i mast med lys i ???

Jeg fandt ud af at det betyder man skydder med skarpt på millitærets
øvelsesområde,
desværre var det i praksis jeg fandt ud af det og ikke teoretisk :( (havde
motorstop og gik i land)

et andet eks. En trawler i lillebælt sejlede nogle lystfiskere ned fordi de
ikke havde hejst det rette flag om at de ikke kunne flytte sig (for anker /
motor slukket) og derfor ville trawleren ikke vige :(

JEG skal på kursus her til foråret - for min egen og jeres skyld. :)

/HHA



N/A (26-01-2001)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 26-01-01 14:39



Tore Johannesen (26-01-2001)
Kommentar
Fra : Tore Johannesen


Dato : 26-01-01 14:39

Nu er det jo ikke sådan, at man bare kan holde på sin ret. Såfremt man kan
se at den anden part ikke viger efter de gældende regler, SKAL man selv
vige, så det med manglende ankerkugle holder ikke i byretten.

Tore


>Forøvrigt så var det, hvis vi taler om samme hændelse, en meget tragisk
>hændelse, hvor der omkom flere mennesker. Men jeg mener at huske det
primært
>skyldes tåge og manglende udkig.
>
>Med venlig hilsen - og god weekend
>
>Frank Kristensen
>"West Wind"
>"Scanmar 40"
>"Sailing is life....
>Everything else is just details"
>
>
>



N/A (26-01-2001)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 26-01-01 16:35



Tore Johannesen (26-01-2001)
Kommentar
Fra : Tore Johannesen


Dato : 26-01-01 16:35

Hej Frank,

Når det gælder radar, så fik en bådene i The Race en bøde på 200.000 kroner,
da de sejlede modsat sejlretningen i en af trafikzonerne i den engelske
kanal, fordi disse både har en radarreflektor der lyser lige så meget op som
en supertanker. En anden supertanker, der sejlede i den rigtigte retning,
var ved at skide grønne grise, da de på aradraen, "så" en supertanker komme
farende mod med med over 30 kn

Så til det med signaler.

Hvad er egentlig normen? Hvis man ligger for svaj udenfor trafikkeret område
(meget tæt på kysten), skal man eller plejer man at anvende signal/ankerlys?

mvh

Tore
Dafne
Omega 30


Frank Kristensen skrev i meddelelsen ...
>Hej Tore,
>
>Hvis det var mit indlæg du referere til, så har jeg på ingen måder påstået
>man skal "holde på sin ret".
>Det jeg forsøgte at pointere var, lidt humoristisk, at man - efter min
>mening - skal fører dagsignal og ikke et "flag" når man er ankerligger i
>dagslys.
>
>Vi lystsejlere skal naturligvis opfører os meget hensynsfuld overfor de
>professionelle, og den game "regel": "lyst viger for brød" holder stadig.
>
>For øvrigt så ved jeg fra min tid som professionel, at det ofte er svært at
>se selv store sejlskibe på radaren. Man gør ofte det på broen, at man
dæmper
>radarsignalet, for at undgå falske ekkoer fra bølger. Og i disse dage, hvor
>der kommer flere og flere "sejl ligeud styrmænd", er der så meget mere
grund
>til at holde skærpet udkig.
>
>For øvrigt læste jeg en test af radarreflektorer i "Yacthing". Den bedste
>reflektor var en plastikpose med en masse krøllet sølvpapir ophængt under
>sailingeren.
>
>Med venlig hilsen
>
>Frank Kristensen
>"West Wind"
>"Scanmar 40"
>"Sailing is life....
>Everything else is just details"
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste