Hej Frank,
Når det gælder radar, så fik en bådene i The Race en bøde på 200.000 kroner,
da de sejlede modsat sejlretningen i en af trafikzonerne i den engelske
kanal, fordi disse både har en radarreflektor der lyser lige så meget op som
en supertanker. En anden supertanker, der sejlede i den rigtigte retning,
var ved at skide grønne grise, da de på aradraen, "så" en supertanker komme
farende mod med med over 30 kn
Så til det med signaler.
Hvad er egentlig normen? Hvis man ligger for svaj udenfor trafikkeret område
(meget tæt på kysten), skal man eller plejer man at anvende signal/ankerlys?
mvh
Tore
Dafne
Omega 30
Frank Kristensen skrev i meddelelsen ...
>Hej Tore,
>
>Hvis det var mit indlæg du referere til, så har jeg på ingen måder påstået
>man skal "holde på sin ret".
>Det jeg forsøgte at pointere var, lidt humoristisk, at man - efter min
>mening - skal fører dagsignal og ikke et "flag" når man er ankerligger i
>dagslys.
>
>Vi lystsejlere skal naturligvis opfører os meget hensynsfuld overfor de
>professionelle, og den game "regel": "lyst viger for brød" holder stadig.
>
>For øvrigt så ved jeg fra min tid som professionel, at det ofte er svært at
>se selv store sejlskibe på radaren. Man gør ofte det på broen, at man
dæmper
>radarsignalet, for at undgå falske ekkoer fra bølger. Og i disse dage, hvor
>der kommer flere og flere "sejl ligeud styrmænd", er der så meget mere
grund
>til at holde skærpet udkig.
>
>For øvrigt læste jeg en test af radarreflektorer i "Yacthing". Den bedste
>reflektor var en plastikpose med en masse krøllet sølvpapir ophængt under
>sailingeren.
>
>Med venlig hilsen
>
>Frank Kristensen
>"West Wind"
>"Scanmar 40"
>"Sailing is life....
>Everything else is just details"
>
>