Border Terrier
Fra : Christian Andresen

Dato : 13-11-01 08:41

Hej NG,

Er der nogen der kender til racen Border Terrier ?
Min svigermors gravhund døde for 2 mdr. siden, og så har vi kigget lidt
rundt, og har fundet en annonce på en Border Terrier.

Er det en nem race ?
Kræver den meget motion/beskæftigelse ?
Er der flere alene hjemme problemer med en Border Terrier end gennemsnit ?
Er der nogen ting man skal være opmærksom ved ang. en Border Terrier ?

mvh

Christian

Fra : Pia

Dato : 13-11-01 11:24

jeg er ikke ekspert, men de par stykker jeg kender (hanner) har været meget
selvstændige og ikke haft behov for at søge anerkendelse hos ejer eller
andre hunde - de passer sig selv, og kommer ved indkald når de er klar med
det de nu lige var igang med. De elsker et højt aktivitetsniveau og vil
sikkert have glæde af udfordringer, men er nok ikke det nemmeste at træne.
Søde og venlige, ikke hysteriske. Stor byttedrift? Nem pels. Kunne muligvis
gå hen og blive mere ulydige og irriterende, hvis de ikke aktiveres (er mit
gæt).

:Pia

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 13-11-01 13:37

En Border er en super dejlig hund, hvis man bruger den til det den er skabt
til nemlig gravjagt. Min lillebror har haft flere og de er og har været
dejlige, men de har også været brugt til det de er skabt til.
V H Gitte

Fra : Christian Andresen

Dato : 13-11-01 13:58

"Gitte & Thorleif" <mejsen@post6.tele.dk> wrote in message
> [...]
> til nemlig gravjagt. Min lillebror har haft flere og de er og har været
> dejlige, men de har også været brugt til det de er skabt til.

Det vil sige at det ikke er den rigtige hund til svigermor ?
Hun skal jo ikke gå på jagt, men kun have den som alm. familiehund.

mvh

Christian

Fra : Pia

Dato : 13-11-01 14:11

> Det vil sige at det ikke er den rigtige hund til svigermor ?
> Hun skal jo ikke gå på jagt, men kun have den som alm. familiehund.

som sagt så er den skabt til et arbejde der kræver stor selvstændighed,
dette kan resultere i at den simpelthen ignorerer en ejer som ikke er
"spændende" nok. Hvis hun skal have en kælehund som kun går i snor, have og
aldrig træner noget som helst, vil den måske finde på noget mindre
konstruktivt at lave selv, for at få udløb for al den energi. Det kunne være
at strejfe, drøne rundt i hele huset konstant, grave huller, tygge i ting.

Det er ikke sikkert, men risikoen er der. Den border min mor havde var i
øvrigt SLET ikke kælen da den blev voksen, den gad kun løbe efter pinde og
blive jagtet - så snart man begyndte at røre ved ham, så gik han hen og
lagde sig et andet sted. Og ville man have ham til at komme omgående, måtte
man råbe KIKS! istedet for hans navn...

Men det kan sikkert også gå godt - gravhunde er jo også jagthunde, og nogen
af dem kan jo godt leve et stille liv.

Hvad med en bichon etellerandet? De er søde og bløde og ikke så jagtmindede.

Pia

Fra : x Vuf x

Dato : 15-11-01 00:39

Tue, 13 Nov 2001 13:58:26 +0100, "Christian Andresen"
<mailto:username@domain.country> wrote:
>"Gitte & Thorleif" <mejsen@post6.tele.dk> wrote...

>Det vil sige at det ikke er den rigtige hund til svigermor ?
>Hun skal jo ikke gå på jagt, men kun have den som alm. familiehund.

Næææ der ville en papillon nok være en bedre satsning!

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com/

Papillonhvalpe: 15/9 hvid/rød 1 pige
17/10 tricolour 2 piger, 2 drenge
-

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 13-11-01 14:45

Hej igen
Jeg mener man får den bedste hund, ved at kigge på hvad man kan tilbyde den
og ud fra det vælge race. Nogle langhåret gravhunde er ikke længere så
udpræget jagthunde, så der var måske en mulighed.
Så findes der et utal af dejlige selskabshunde, som heller ikke er så
specialiceret som borderen eks. er.
Lav en liste over det man kan tilbyde en hund og en liste over ens krav til
en hund, læs i et hunde atlas og start så med at ringe rundt til de
opdrættere som har de udvalgte hunde. Løb skrigende væk fra de opdrættere
som bilder en ind, at en aktiv hund sagtens kan lære at være rolig og
stille. En hund har de behov som ligger til racen.
Rigtig meget held og lykke.
Gitte

Fra : Nina El Falaki

Dato : 13-11-01 20:02