Stålwirer med "grater".
Fra : Lars Hendriksen

Dato : 13-11-01 08:51

Hej alle,

jeg har nu pillet faldene af min nye kærlighed, og ser til min ærgrelse, at
wirerne har "grater" (som jeg kalder dem) enkelte steder. Dvs. at nogle af
metalsnorene som wiren består af, er knækkede. Nu er mit spørgsmål: Er det
iorden bare at nippe dem af så langt inde som muligt, eller gør man noget
specielt (for ikke at rive sig på dem!)? For det er langt fra nødvendigt at
købe nyt!

Mvh og på forhånd tak.
Lars@LHCom.dk

Fra : Anders Funch Nielsen

Dato : 13-11-01 09:07

"Lus" - bliver de også kaldt, fjerner du nemt ved tage en klud eller evt.
køkkenrulle rundt om faldet, og gnide hurtigt frem og tilbage på det sted
hvor lusene stikker ud indtil de knækker af.
Pas dog på ikke at have hånden for tæt på faldet, da du ellers let kommer
til at "såre" dig selv.
Fald består af så mange tråde, at det ikke betyder noget særligt for styrken
at enkelte af og til brister.
--
sejlerhilsen fra

Anders Funch Nilsen

Fra : john lundsgaard

Dato : 13-11-01 15:45

Hej Lars og Anders

Jeg er enig I, at man kan fjerne lus, men for mig er det at der optræder lus
første varsel om, at wiren er ved at have oplevet nok.

Ofte kommer lusene på en løbende wire der hvor den er stærkt belastet og
samtidig deformeret (der hvor den altid er bøjet omkring skiven i skivgattet
samtidig med, at der er fuldt træk på.

Lusene her kommer som træthedsbrud og når først den første er sprunget, så
er de andre ved at gøre det, idet de jo alle er lige gamle og derved har
været udsat for det samme antal bøjninger. Samtidig betyder hver lus, at der
nu er en tråd mindre til at optage det samlede træk, hvorfor de andre
belastes tilsvarende mere.

Hvis det er en stående wire, så er advarselssignalet endnu kraftigere. Her
springer trådene typisk ved tallurit trykkene, og så er det bare at skifte
ud!

Mit råd er derfor:

Stående wire med lus = udskiftning (altid!)
løbende wire med lus = begynd at spare sammen til en ny

med sejlerhilsen

John Lundsgaard

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-01 16:54

Helt enig.

Wire til stående rig er meget billigere end masterør, skrog og hoveder.
Et fald knækker som regel ved kryds i smalle løb

Hilsen
Karsten Hartmann Sørensen

Fra : Anders Funch Nielsen

Dato : 13-11-01 17:49

Taler vi om stående rig - altså vanter+stag, er jeg helt enige med Jer. Det
skal udskiftes hvis blot der er en svag "bukning" på wireren når den er uden
belastning. For så er der højst sandsynligt sprunget en kordel inde i
wireren.
Men ang. fald, som er blød wire og eksempelvis består af 133 (7x19) tråde,
betyder det altså ikke det store hvis et par stykker er knækket. Det behøver
nødvendigvis ikke være hvor faldet løber over en blok, men kan opstå hvis
blot f.eks. spilerfaldet står og skamfiler på det kortvarigt.
Selvfølgelig skal man bruge sin sunde fornuft - og vide hvornår nok er nok!
Men jeg tvivler på at ret mange af os sejler rundt med faldwirer hvor der
ikke er sprunget et par tråde.

PS. Jeg selv gør dog, idet jeg har udskiftet alt løbende til fald med
dyneema-kerne. De er lettere og strækker sig stort set ikke.

--
sejlerhilsen fra

Anders Funch Nilsen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 15-11-01 00:39

Hejsa

I den professionelle verden, anvender man en tang... og tager fat i den
knækkede tråd, så langt nede ved wiren som muligt... du må ikke klippe den
af... men, du skal bøje den frem og tilbage indtil den knækker... fordelen
ved dette er, at tråden knækker vil knække et stykke fra tangen, så bruden
sker altså inde i "kordelen" (wiren), og du ungår der stritter noget ud du
kan rive dig på...

Der findes også en special rød stærk tape, som du evt. kunne vikle på, hvis
du stadig føler der er noget der generer dig...

Endelig, må du også søge årsagen til at trådende i wiren er knækket... det
kan evt. være et for lille hjul i forhold til wire diameteren... Måske kører
wiren mod et eller andet... læg evt. en smerting på wiren, hvor den kører
mog fysiske ting der ikke er til at ændre...

De bedste hilsner
Jan Rasmussen

Lars Hendriksen <Lars@LHCom.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:lg4I7.533$Bs1.142215@news000.worldonline.dk...

Fra : Lars Hendriksen

Dato : 15-11-01 14:02

Tak for de gode svar! Det hjalp mig videre!

Glade sejlerhilsner <:)

Lars