stabilisering af Ph
Fra : Steffen

Dato : 12-11-01 22:26

Min Ph driller en del. Den arbejder sig længere og længere ned, ligger
i øjeblikket på 5,5. Har fjernet det spagmun som var i min pumpe.

Hvordan får jeg den højere op og hvordan holder jeg den så stabil der
?

Min plan er en Ph mellem 6.0 og 6.5

Når Ph kommer til at ligge på den rigtige værdi, hvad så ved
vandskift, skal jeg så enten til at tilføre Ph sænker eller andet,
eller vil det nyt tilførte vand få samme Ph som det eksisterende.

Fra : ole larsen

Dato : 13-11-01 06:56

Steffen skrev i meddelelsen <3bf03d74.13373276@news.inet.tele.dk>...

> [...]
>i øjeblikket på 5,5. Har fjernet det spagmun som var i min pumpe.
>
>Hvordan får jeg den højere op og hvordan holder jeg den så stabil der

Din bufferkapacitet må nødvendigvis være ret lav for at pH skal falde.
Hvordan
har du opnået det ?

Der kan være to grunde til at den falder:
1) nitrificationen producerer syre og pH faldet vil være tegn på
hårdt belastet vand
2) Du har slet ingen bikarbonatbuffer i vandet (ingen KH) så det
er huminsyrerne fra spaghnumen alene der fastlægger PH. Tilfør
lidt hådt postevand, eller hvis du ikke har det, lidt (og det er lidt)
baking soda (NaHCO3)

> [...]
>vandskift, skal jeg så enten til at tilføre Ph sænker eller andet,
>eller vil det nyt tilførte vand få samme Ph som det eksisterende.

Du er nødt til at fremstille vand af den ønskede kvalitet på forhånd

Ole