fugt i båden
Fra : Tore Johannesen

Dato : 10-01-01 13:31

I Silvan købte jeg 5 stk 2 kg. affugterposer, samt 5 spande til den
formidable pris af 128,- kroner. Med lidt flagline etc, blev disse poser
hængt op og båden er nu knastør. Der er ingengang en dråpe kondens på
vinduerne.

Så nemt er det!

Tore
Dafne
Lynetten

Fra : Bent Pedersen

Dato : 11-01-01 17:39

Hej

Også jeg har en meget fugtig båd, så det vil jeg prøve. Men hvad bruger du
spandene til..?

Mvh
Bent Pedersen

Fra : Tore Johannesen

Dato : 11-01-01 17:42

Spandene er til at opsamle det vand, der drypper ud af poserne

Fra : Erik Andersen

Dato : 11-01-01 22:05

Der skrives med rette meget om fugt i denne nyhedsgruppe.
Jeg har haft 2 både. Først en Maxi 77 og nu en Mermaid 315.

I Maxien, som jeg forøvrigt var meget glad for, var der altid fugt om
vinteren. Også selv om jeg brugte fugtposer og spande.

I Mermaiden er der aldrig fugt. Jeg bruger endda ikke fugtposer.

Hvorfor det forholder sig på denne måde, forstår jeg ikke, da bådene er
blevet opbevaret på land på samme måde. Den eneste logiske forklaring må
skyldes materialeforskelle.

mvh

Erik
Mermaid 315

Fra : Tore Johannesen

Dato : 12-01-01 08:30

Det skyldes om båden er bygget med en sandwish (hvordan er det nu man staver
til det) kerne eller ej. Min egen Omaga 30 er bygget uden (dog i dækket) og
har meget fugt. Jeg læste en test af Maxi 1100, der har sandwich kerne selv
under vandlinien, og i kommer der intet kondens.

Det har også betydning om masten er gennemgående eller ej. Gennemgående mast
øger kondens.

Nu har jeg min ophængt 5 atk. 2 kilos poser, der hver især skulle kunne
affugte 50 m2 i 2-3 måneder. Jeg tror blot det er et spørgsmål om, at
ophænge poser nok. Een gør det nok ikke. Jeg har 1 i forkahytten, 2 i
salonen og 2 i agterkahytten.

Fra : N/A

Dato : 14-01-01 19:41

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 14-01-01 19:41

Hvis det skal virke skal man i hvert fald lukke samtlige luftventiler. Jeg
har set en del der hænger poser op og lader ventilerne stå åbne. - og så
prøver poserne jo at affugte hele havnen og det bliver jo nok lidt
svært.....

Er det ikke nogen der har prøvet at lave et sindrigt system, så dryppene
samles op og lukkes ned i vasken og selv løber ud. - så man slipper for at
gå og tømme spande ?? (og derved jo lukke ny fugtig luft ind ??

Jeg bruger ikke selv fugt poser på min maxi 87. Den er rimelig tør og jeg
har nogle ventiler fra stikkøjerne og ud i bænkene, der er svære at lukke.

/Bjarke

Fra : Tore Johannesen

Dato : 15-01-01 08:27

Det er rigtigt, at man skal lukke det hele af (jeg har vist glemt et par
steder), men min helt klar erfaring er, at det hjælper gevaldigt.

mvh
Tore

<93ss46$ga6$1@news.cybercity.dk>...