MySQL og JDBC
Fra : Jacob Klinck Pederse~

Dato : 12-11-01 15:35

Hej
Jeg har prøvet at stille dette spørgsmål i en nyhedsgruppe om databaser
uden held, så derfor prøver jeg her.
Jeg er nybegynder i brugen af MySQL, og har føglende problem:
Når jeg har oprettet en tabel og indsat diverse data indeholdende de
danske bogstaver æ, ø og å, så kan jeg ikke få de danske bogstaver ud af

databasen igen. Jeg har lavet en Java applikation og henter data ud ved
hjælp af en JDBC-driver, men alle de danske bogstaver er nu lavet om til

mærkelige tegn. Laver jeg en forespørgsel i kommandopromten i Windows,
så vil den gerne vise de danske bogstaver.
Er der nogle der har en løsning på dette problem?
På forhånd tak.

Venlig hilsen
Jacob Pedersen

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 12-11-01 16:01

Prøv at lede efter et sted hvor du kan sætte charset (enten på JDBC
driveren eller i databasens konfiguration).

ISO-8859-1 plejer at virke.

-dennis

Fra : Christian Damsgaard

Dato : 12-11-01 16:11

Hejsa,

Det kan også være forbi at du skriver ud til kommandolinievinduet (langs
ord) i Windows, som kører med en anden codepage end resten af Windows (og
Java), dvs. at æøå forkert ud på konsolen. Prøv evt. at redirecte outputet
til en fil og åben denne med Notepad.

/Christian Damsgaard