Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Et godt billede uge 46?
Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 12-11-01 12:31

Hej

Så er der igen et billede til kritik på siden

http://fotokritik.jirty.dk

Den här ugen er det et billede med navnet

Dansk sommer
af: Martin Christiansen

Som skal kritiseres.

Efter min mening har fotografen en god og morsom ide som desvärre har
slået fejl.

Det som er forkert er at man ikke kan se hvad det er som er udenfor
det regnvåde vindue.

Havde det nu väret et landskab eller endnu bedre en person som stod
ude i regnen havde billedet haft en bärende ide. Nu er det efter min
mening bare et billede som muligvis har interesse for en snäver kreds
af fotografens vänner som var med da det togs.

mvh Hans Peter Larsson
Visby, Sverige

Fra : PJ

Dato : 12-11-01 14:27

Jeg giver Hans Peter fra Visby fulstændig ret. - Billedet er uinspireret og
værdiløst i indhold. Teknisk må del vel siges at være ok. Men men men - der
er intet indhold i dette kedelige billede. Om igen - som man siger.
MVH
Pierre Jakobi

Fra : Erland Pillegaard

Dato : 12-11-01 15:13

Hans Peter Larsson <h.p.larsson@telia.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3befb0ef.3777822@news1.telia.com...
> [...]
> mening bare et billede som muligvis har interesse for en snäver kreds
> af fotografens vänner som var med da det togs.

Hej
Nu ved jeg ikke rigtig om jeg kan holde med jer her,for som fotografen
kalder sit billede "Dansk Sommer" kan jeg da godt se
historien i det,prøv at se på blilledet en regnvåd rude uden for en tom
liggestol hvad kan vi andent end at stå indenfor og se ud på
vores våde sommer som vi jo nok har lidt for meget af,så for mig er det nu
et rigtigt godt billede det her,og teknisk må vi jo sige
at det er i top.
MVH
erland

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 13-11-01 18:27

Hej Erland

On Mon, 12 Nov 2001 15:13:12 +0100, "Erland Pillegaard"
<pillegaard@privat.dk> wrote:

> [...]
>historien i det,prøv at se på blilledet en regnvåd rude uden for en tom
>liggestol hvad kan vi andent end at stå indenfor og se ud på

¨Det er just det som jeg savner, altså at kunne se hvad det er
udenfor. Jeg må nok citere salig Oswald Helmuth: "Det er ikke te at se
det om man ikke lige ve det"

Jeg har lige kigget på billedet igen for at se om det var mig som
havde blevet blind på gamle dage. Jeg kan altså ganske enkelt ikke se
at det skal väre en liggestol udenfor. Jeg får vel tro dig på
ordet.

>vores våde sommer som vi jo nok har lidt for meget af,så for mig er det nu
>et rigtigt godt billede det her,og teknisk må vi jo sige
>at det er i top.

Men der kan jeg faktisk holde med dig. Mörkekammerarbejdet, om det nu
er gjort med papir og kemi eller i en komputer, er der skal ikke noget
at klage på. Det må fotografen undskylde at jeg glemte at bemärke.

mvh Hans Peter Larsson
Visby, Sverige

Fra : Soren Pedersen

Dato : 12-11-01 15:37

Hmm.....Smag og behag er jo som bekendt forskelligt.....Personligt synes jeg
motivet er en mægtig ide, teknikken er også iorden...Faktisk synes jeg at
det er et af de absolut bedste billeder vi har set længe...

Mvh
/Søren

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 12-11-01 20:24

Fuldstændig enig. Dette billede er simpelhent bare godt! Det holder 100%
vand (ingen joke). Liggestol får vel de fleste til at tænke på sommer, og
her er den altså tom. Stadig ser vi ikke hele stolen, den står uskarpt i
baggrunden, for vægten i billedet (og skarpheden) ligger på vandet, for
sådan sker det jo tit i den danske sommer at man må forlade stole og stå og
glo på regnen der siler ned af vinduet. Billedet støttes godt af titelen,
men det er dog ikke en titel der stinker af at vi kalder sgu billedet noget
smart for så bliver det mere interessant. Billedet kan sagtens tåle at stå
alene, men mister dog alligevel noget af ideen hvis ikke man lige forbinder
den med dansk sommer.

Teknisk set er det jo fremragende. Massere af gråtoner og vandet står flot
skarpt på min skærm. Der er et dejligt funklende skær over vandet og som i
virkeligheden, er der en dejlig masse detaljer man kan kigge på længe. Også
udemærket at fotografen "gemmer" lidt til beskueren ved at vælge et udsnit
der ikke viser hele stolen på en gang, men at der går et par sekunder før
man finder ud af hvad det er.

Billedet beskriver som antydet den danske sommer umådeligt godt. Jeg er ikke
enig med andre i at billedet ville være bedre med et landskab eller en
person. Landskab signalerer ikke nær så meget sommer som en liggestol. Og
med en person i regnen er der ikke en chance for at man skulle kunne
fornemme om det var regnvejr den 24. juni eller den 24. december.

Det er helt sikkert et af de mest gennemtænkte og "intelligente" billeder
jeg har set længe. Jeg spekulerer på hvor længe man vil kunne betragte dette
billede, uden at finde det "simpelt". Længe tror jeg selv.

Skulderklap til fotografen, den slags vil jeg gerne se mere af...

Til H.P.Larsson : måske du bare skulle overveje www.photo-gallery.dk ...

Med venlig hilsen
Tim Lerche Sørensen

Soren Pedersen <smp@privat.dk> skrev i en

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 12-11-01 22:30

"Soren Pedersen" <smp@privat.dk> wrote in

> [...]
> synes jeg motivet er en mægtig ide, teknikken er også iorden...Faktisk
> synes jeg at det er et af de absolut bedste billeder vi har set

Fuldstændig enig, men jeg er ikke sikker på at jeg ville kunne have set at
det er en liggestol, hvis ikke det havde stået her..

--
Hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at darling dot dk