/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
håndholdte VHF-radioer
Fra : Peter Unold


Dato : 04-01-01 16:55

Hej sejlere

I foreningen Havkajakroerne, diskuterer vi i øjeblikket hvilke
tekniske hjælpemidler, der er bedst egnet til at skaffe hjælp med
i en nødsituation. Helt konkret går diskussionen på om det er bedst
med en mobil-telefon(i vandtæt etui) eller en håndholdt VHF-
radio(f.eks ICOM M1V).

Det er ikke ualmindeligt at havkajakroere laver kryds på 10-15km, men
som oftest befinder vi os mindre end 3km fra kysten. Her er det mit
indtryk at telefon dækningen langs de danske kyster er god.

Men måske ville en VHF-radio være endnu bedre? Er der nogen af jer,
som har erfaringer med håndholdte VHF radioer?

Hvorledes står det til med dækningen for håndholdte VHF radioer med
lille effekt(5w) 1/2m over havets overflade i Danmark? Jfr
'Fundamentals of Kayak Navigation', er der stort set total dækning i
NordAmerika:

"The Coast Guard has very good VHF radio coverage thoughout American
costal and inland waters; they use repeater antennas, so you need not
be near an actual Coast Guard station to communicate with them".

Gælder det samme for Danmark? Antallet af egenlige kystradio stationer
er jo meget begrænset. Har vi et fintmasket 'repeater' net? Eller
bruges VHF radioer, hovedsageligt til skib-til-skib kommunikation?

Er der nogen der har erfaringer med rækkevidden ved skib til skib
kommunikation? Jfr 'Fundamentals of Kayak Navigation' er rækkevidden
ved kajak->stort skib/sejlskib med antenne i mastetoppen, 10 sømil.
Ved kajak->motorbåd angiver forfatteren 5 sømil.

Og til sidst, hvor mange lystsejlere har VHF-radio og lytter de til
den? Kan radioen selv overvåge kanal 16 og give lyd fra sig, hvis der
sker noget?

på forhånd tak
Peter Unold


 
 
Simon Pape (04-01-2001)
Kommentar
Fra : Simon Pape


Dato : 04-01-01 18:55

Peter Unold wrote:
> Og til sidst, hvor mange lystsejlere har VHF-radio og lytter de til
> den? Kan radioen selv overvåge kanal 16 og give lyd fra sig, hvis der
> sker noget?

Ved blot at indstille radioen på kanal 16, giver radioen jo kun lyd fra
sig, når nogen bruger kanal 16; er det det du efterlyser?
Vi har selv en VHF i vores båd, men jeg må indrømme, at jeg ikke har den
tændt. Jeg vil hellere høre vandplasken og vind.
Hvis man nu kunne få en radio, der kun gav lyd fra sig, når der kom en
nødopkald, så ville det være smart. Mon det nye digitale radiosystem
understøtter det? Det gør det vel egentligt?

--
Simon Pape

Nattergalevej 7, 3. sal      Mail: sp@pf.dtu.dk
2400 København NV      Tlf.: 3834 3380
ICQ : 33084482         Mob.: 2684 4338

Peter Unold (04-01-2001)
Kommentar
Fra : Peter Unold


Dato : 04-01-01 19:20

On Thu, 04 Jan 2001 18:54:53 +0100, Simon Pape <sp@pf.dtu.dk> wrote:

>Peter Unold wrote:
>> Og til sidst, hvor mange lystsejlere har VHF-radio og lytter de til
>> den? Kan radioen selv overvåge kanal 16 og give lyd fra sig, hvis der
>> sker noget?
>
>Ved blot at indstille radioen på kanal 16, giver radioen jo kun lyd fra
>sig, når nogen bruger kanal 16; er det det du efterlyser?

Ikke helt. Jeg kunne forestille mig at der er en del støj på en VHF
radio, selv når der ikke modtages noget. Hvis radioen kunne give alarm
når der 'skete' noget, kunne folk så manuelt slå den til. Som det
fremgår ved jeg intet om VHF...

>Vi har selv en VHF i vores båd, men jeg må indrømme, at jeg ikke har den
>tændt. Jeg vil hellere høre vandplasken og vind.

Det jeg naturligvis fisker efter, er hvor stor sandsynligheden er for
at et nødsignal opfanges af en lystsejler? Er det normalt af VHF'en er
slukket? Jeg forstår at erhvervsfartøjer skal have VHF og lytte til
den.

>Hvis man nu kunne få en radio, der kun gav lyd fra sig, når der kom en
>nødopkald, så ville det være smart. Mon det nye digitale radiosystem
>understøtter det? Det gør det vel egentligt?

Kunne være interessant at høre.

med venlig hilsen
Peter


Simon Pape (04-01-2001)
Kommentar
Fra : Simon Pape


Dato : 04-01-01 21:45

Peter Unold wrote:
> Ikke helt. Jeg kunne forestille mig at der er en del støj på en VHF
> radio, selv når der ikke modtages noget. Hvis radioen kunne give alarm
> når der 'skete' noget, kunne folk så manuelt slå den til. Som det
> fremgår ved jeg intet om VHF...
På VHF'en kan man med en knap indstille "squelch". Det betyder
"undertrykkelse" og man kan her stille, hvor meget støj, der skal
undertrykkes. Dvs. ved hvilket tærskel lyden skal opfattes som
meningsfuld tale eller blot støj. Ved at indstille denne korrekt, kommer
der kun lyd ud, når der tales på kanalen.

--
Simon Pape

Nattergalevej 7, 3. sal      Mail: sp@pf.dtu.dk
2400 København NV      Tlf.: 3834 3380
ICQ : 33084482         Mob.: 2684 4338

Arne Poulsen (05-01-2001)
Kommentar
Fra : Arne Poulsen


Dato : 05-01-01 01:07


Peter Unold <pjunold@daimi.au.dk> wrote in message
newse95t0dlbivmbg4bi53a7gden3thlpknk@4ax.com...
> On Thu, 04 Jan 2001 18:54:53 +0100, Simon Pape <sp@pf.dtu.dk> wrote:
>
> >Peter Unold wrote:
> >> Og til sidst, hvor mange lystsejlere har VHF-radio og lytter de til
> >> den? Kan radioen selv overvåge kanal 16 og give lyd fra sig, hvis der
> >> sker noget?
> >
> >Vi har selv en VHF i vores båd, men jeg må indrømme, at jeg ikke har den
> >tændt. Jeg vil hellere høre vandplasken og vind.
>
> Det jeg naturligvis fisker efter, er hvor stor sandsynligheden er for
> at et nødsignal opfanges af en lystsejler? Er det normalt af VHF'en er
> slukket? Jeg forstår at erhvervsfartøjer skal have VHF og lytte til
> den.

Personligt hører jeg også til de som kun hører VHF når JEG har brug for det.
Jeg mener ikke der er lyttepligt for lystfartøjer.

Jeg har såvel fast installeret VHF samt en bærbar VHF.
Den bærbare bruger jeg hovedsageligt ved kontakt til havnemyndigheder broer
etc. idet den er let at betjene samtidig med at man står ved roret. Til
dette brug havde jeg meget glæde af den på vor tur ned langs
atlanterhavskysten til Portugal, hvor man under anduvning er i løbende
kontakt med vejviserbåde..

I danske farvande bruger jeg altid mobiltelefon og den dækker fint bortset
fra en strækning midtvejs mellem Stevns og Bornholm.

Det er min erfaring at den bærbare kun rækker over korte afstande, 1 - 2
sømil, måske delvis som følge af den lave antennehøjde.
Det er min erfaring at batterilevetiden er begrænset 5 - 6 timer.

Til jeres brug vil den måske være fin som båd til båd kommunikation hvis i
er flere både på tur. Skal man kommunikere med andre skibe ( erhvervsskibe,
hurtigfærger ) i en nødsituation er VHF også det sikreste. Det er jo de
færreste som har anført mobilnr. på skibssiden.

I jeres sted ville jeg vælge både mobil og VHF. Mobiltelefon er jo næsten
gratis at anskaffe i dag, og en god bærbar VHF ( Icom eller Simrad eller
Navico) kan købes for under 3000 kr. i England.

Venlig hilsen

Arne Poulsen
www.drive.to/viking




Henrik Henriiksen (05-01-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Henriiksen


Dato : 05-01-01 16:55

Der er vist ikke forskel på erhvervsfartøjer og lystfartøjer mht lyttepligt
på kanal 16, det var der ikke da jeg tog radiocertifikatet som er nødvendigt
for at måtte anvende en VHF station.

Jeg er enig i at alle ikke lytter på 16, men med mobiltelefonens udbredelse
er der faktisk blevet meget stille på 16. Alle de unødvendige "her er jeg -
hvor er du" opkald er væk. Vi har derfor oftere radioen på 16, specielt hvis
der sejles i et trafikeret område.

mvh Henrik

Arne Poulsen <poulsen.viking@image.dk> wrote in message
news:Ho856.4733$zH2.189490@news000.worldonline.dk...
>
> Peter Unold <pjunold@daimi.au.dk> wrote in message
> newse95t0dlbivmbg4bi53a7gden3thlpknk@4ax.com...
> > On Thu, 04 Jan 2001 18:54:53 +0100, Simon Pape <sp@pf.dtu.dk> wrote:
> >
> > >Peter Unold wrote:
> > >> Og til sidst, hvor mange lystsejlere har VHF-radio og lytter de til
> > >> den? Kan radioen selv overvåge kanal 16 og give lyd fra sig, hvis der
> > >> sker noget?
> > >
> > >Vi har selv en VHF i vores båd, men jeg må indrømme, at jeg ikke har
den
> > >tændt. Jeg vil hellere høre vandplasken og vind.
> >
> > Det jeg naturligvis fisker efter, er hvor stor sandsynligheden er for
> > at et nødsignal opfanges af en lystsejler? Er det normalt af VHF'en er
> > slukket? Jeg forstår at erhvervsfartøjer skal have VHF og lytte til
> > den.
>
> Personligt hører jeg også til de som kun hører VHF når JEG har brug for
det.
> Jeg mener ikke der er lyttepligt for lystfartøjer.
>
> Jeg har såvel fast installeret VHF samt en bærbar VHF.
> Den bærbare bruger jeg hovedsageligt ved kontakt til havnemyndigheder
broer
> etc. idet den er let at betjene samtidig med at man står ved roret. Til
> dette brug havde jeg meget glæde af den på vor tur ned langs
> atlanterhavskysten til Portugal, hvor man under anduvning er i løbende
> kontakt med vejviserbåde..
>
> I danske farvande bruger jeg altid mobiltelefon og den dækker fint bortset
> fra en strækning midtvejs mellem Stevns og Bornholm.
>
> Det er min erfaring at den bærbare kun rækker over korte afstande, 1 - 2
> sømil, måske delvis som følge af den lave antennehøjde.
> Det er min erfaring at batterilevetiden er begrænset 5 - 6 timer.
>
> Til jeres brug vil den måske være fin som båd til båd kommunikation hvis i
> er flere både på tur. Skal man kommunikere med andre skibe
erhvervsskibe,
> hurtigfærger ) i en nødsituation er VHF også det sikreste. Det er jo de
> færreste som har anført mobilnr. på skibssiden.
>
> I jeres sted ville jeg vælge både mobil og VHF. Mobiltelefon er jo næsten
> gratis at anskaffe i dag, og en god bærbar VHF ( Icom eller Simrad eller
> Navico) kan købes for under 3000 kr. i England.
>
> Venlig hilsen
>
> Arne Poulsen
> www.drive.to/viking
>
>
>



Sven Fafner (08-01-2001)
Kommentar
Fra : Sven Fafner


Dato : 08-01-01 09:49


"Henrik Henriiksen" <Henriksen@po.ia.dk> skrev i en meddelelse
news:934qpb$jjr$1@news.inet.tele.dk...
> Der er vist ikke forskel på erhvervsfartøjer og lystfartøjer mht
lyttepligt
> på kanal 16,

Det er kun 'store' skibe og Lyngby Radio der har pligt til at lytte på kanal
16, men det er godt sømandsskab at små skibe og lystfartøjer også lytter.
Lyttepligten ophører i 2005, derefter skal man bruge DSC (kanal 70) til
nødopkald. Lyngby Radio vil dog fortsætte med at lytte på kanal 16
yderligere nogle år, således at lystfartøjer stadig kan foretage nødopkald
uden DSC.

Hvis udskifter sin gamle VHF-radio med en DSC-model, skal man have et
DSC-certifikat, dvs man skal op til en ny prøve.
--
Venlig hilsen
Sven Fafner






Kristian Aa Rasmusse~ (06-01-2001)
Kommentar
Fra : Kristian Aa Rasmusse~


Dato : 06-01-01 22:55

Med lidt kendskab til søredning og radiokommunikation som styrmand og
radiooperatør, vil jeg ydmygst foreslå følgende:

Ved at ringe 112 på sin mobiltelefon betjenes ens nødopkald af en
politibetjent et tilfældigt sted i landet. Politibetjenten må stille
nødopkaldet om til SOK med kritisk tidstab til følge, og man kan ikke pejle
det signal, din mobiltelefon udsender. Desuden kan man risikere, som det er
de fleste mobiltelefonbrugere bekendt, at nettet er overbelastet eller
dækningen er dårlig.
En mobiltelefon, som en kajakroer tager med på havet vil givetvis være brugt
til almindelige opkald, og der er en reel chance for, at man glemmer at have
batteriet fuldt opladet.
Det gode ved en mobiltelefon er, at den er billig.

Når man udsender et nødopkald på VHF kanal 16 vil alle radiostationer, der
hører opkaldet, stoppe deres evt. kommunikation og lytte til nødopkaldet.
Lyngby Radio kan modtage VHF i alle danske farvande, og med den nævnte
øjenhøjde og inden for den nævnte afstand fra land vil Lyngby Radio og
eventuelt omkringliggende skibe kunne høre opkaldet, som siden kan pejles af
SOKs redningshelikoptere. Så selv om man i lystfartøjer, som det er normalt,
sparer på batterierne og lader VHFen være slukket, kan man regne med at
blive hørt.
Til gengæld vil en bærbar VHF koste penge.

Ring evt. til Lyngby Radio på 45876612 og få autoriteternes mening.

Med venlig hilsen,

Kristian Aa Rasmussen



Simon Pape (07-01-2001)
Kommentar
Fra : Simon Pape


Dato : 07-01-01 05:34

Kristian Aa Rasmussen wrote:
> Ved at ringe 112 på sin mobiltelefon betjenes ens nødopkald af en
> politibetjent et tilfældigt sted i landet. Politibetjenten må stille
> nødopkaldet om til SOK med kritisk tidstab til følge, og man kan ikke pejle
> det signal, din mobiltelefon udsender.

Hvorfor kan man ikke pejle signalet? Det er da ellers meget oppe i
meiderne, at man netop kan pejle en mobiltelefon med _meget_ stor
præcision.

--
Simon Pape

Nattergalevej 7, 3. sal      Mail: sp@pf.dtu.dk
2400 København NV      Tlf.: 3834 3380
ICQ : 33084482         Mob.: 2684 4338

Bjarke M. Christense~ (07-01-2001)
Kommentar
Fra : Bjarke M. Christense~


Dato : 07-01-01 12:05

På GSM kan man udelukkende identificere hvilken en GSM mast som telefonen er
nærmest og bruger, og præcissionen er derfor ikke helt så stor som meiderne
gerne vil gøre den til. Og jeg tvivler iøvrigt på, at SOK/politiet har
hurtig adgang til denne information.

Jeg er ikke bekendt med hvorledes SOK pejler en på VHF. Det ville jo kræve,
at de kan måle retningen på signalet og kunne gøre dette fra 2 forskellige
antenner. Men det er der måske nogle andre der kan forklare .....

/Bjarke

"Simon Pape" <sp@pf.dtu.dk> wrote in message
news:3A57F1D3.195342AE@pf.dtu.dk...
> Kristian Aa Rasmussen wrote:
> > Ved at ringe 112 på sin mobiltelefon betjenes ens nødopkald af en
> > politibetjent et tilfældigt sted i landet. Politibetjenten må stille
> > nødopkaldet om til SOK med kritisk tidstab til følge, og man kan ikke
pejle
> > det signal, din mobiltelefon udsender.
>
> Hvorfor kan man ikke pejle signalet? Det er da ellers meget oppe i
> meiderne, at man netop kan pejle en mobiltelefon med _meget_ stor
> præcision.
>
> --
> Simon Pape
>
> Nattergalevej 7, 3. sal Mail: sp@pf.dtu.dk
> 2400 København NV Tlf.: 3834 3380
> ICQ : 33084482 Mob.: 2684 4338



Morten Skatka (07-01-2001)
Kommentar
Fra : Morten Skatka


Dato : 07-01-01 12:15


Simon Pape <sp@pf.dtu.dk> wrote in message
news:3A57F1D3.195342AE@pf.dtu.dk...
> Hvorfor kan man ikke pejle signalet? Det er da ellers meget oppe i
> meiderne, at man netop kan pejle en mobiltelefon med _meget_ stor
> præcision.

Man pejler ikke signalet på en mobil telefon, man ser efter fra hvilken
sendemast signalet kommer.

/Morten



Simon Pape (07-01-2001)
Kommentar
Fra : Simon Pape


Dato : 07-01-01 14:03

Morten Skatka wrote:
> Man pejler ikke signalet på en mobil telefon, man ser efter fra hvilken
> sendemast signalet kommer.

Hvorfor kan man så positionsbestemme en mobiltelefon ret præcist? Har
den kontakt til flere sendemaster på én gang?

--
Simon Pape

Nattergalevej 7, 3. sal      Mail: sp@pf.dtu.dk
2400 København NV      Tlf.: 3834 3380
ICQ : 33084482         Mob.: 2684 4338

Bjarke M. Christense~ (07-01-2001)
Kommentar
Fra : Bjarke M. Christense~


Dato : 07-01-01 19:29

Nej, det har den ikke. Det er heller ikke særligt præcist. I de bedste
områder ca +/- 1-2 kilometer (= afstanden mellem masterne i de mest
koncentrerede områder)

/Bjarke

"Simon Pape" <sp@pf.dtu.dk> wrote in message
news:3A586920.AA4FC051@pf.dtu.dk...
> Morten Skatka wrote:
> > Man pejler ikke signalet på en mobil telefon, man ser efter fra hvilken
> > sendemast signalet kommer.
>
> Hvorfor kan man så positionsbestemme en mobiltelefon ret præcist? Har
> den kontakt til flere sendemaster på én gang?
>
> --
> Simon Pape
>
> Nattergalevej 7, 3. sal Mail: sp@pf.dtu.dk
> 2400 København NV Tlf.: 3834 3380
> ICQ : 33084482 Mob.: 2684 4338



Peter Unold (09-01-2001)
Kommentar
Fra : Peter Unold


Dato : 09-01-01 16:59

Hej Sejlere

Tak for jeres svar. Jeg har med stor interesse læst jeres indlæg.

Jeg fulgte Kristian Rasmussens forslag, og ringede til Lyngby radio.
Her talte jeg med en venlig mand, som svarede på mine spørgsmål:

----------
Lyngby radio har stort set total dækning af de indre danske farvande.
Han mente også at dette var tilfældet med håndholdte VHF-radioer, uden
at kunne komme med nogen garanti. Han sagde at der var forskel på
lydkvaliteten, når folk kontaktede dem med en håndholdt VHF 1.5m over
havets overflade, kontra via en VHF med antenne i masten. I en kajak,
kun 0.5m over havets overflade, er dette sikkert endnu mere udtalt.

Han sagde at de har 18 antenner. Det passer godt med kortet her:
http://www.danbbs.dk/~husted/vhfmar.gif

Når de på siden her:
http://www.frequentis.com/c3e_projects/default.asp?F=32_c3e_lyngby.html
skriver: "Lyngby Radio is the central Coastal Radio Station of Denmark
located near Copenhagen and is linked to more than a hundred radio
transmitters and receivers, which are scattered around the whole of
Denmark and its islands."

Tænker de sikkert på VHF-anlæg i forbindelse med de større havne og
Falck stationer osv.

Mht mobil-telefoner sagde han at dækningen i de indre danske farvande
er god, og hele tiden bliver bedre.

Det udsagn understøttes af siden her:
http://mobil.teledanmark.dk/mobil/kundeservice/daekning.htm
Men stadigvæk, se sidste sætning på siden.

--------------
Jeg har efterfølgende undersøgt markedet for håndholdte VHF radioer.

Fandt blandt andet følgende oversigt:
http://www.boatingreview.com/reviews/handheld_vhf_radios/

Her en kommentar mht. 1 watt kontra 5 watt håndholdte:
http://x63.deja.com/getdoc.xp?AN=430945748&CONTEXT=978827273.1422065682&hitnum=99

VHF-radioer er åbenbart meget billigere(2/3 pris) i England end i
Danmark. Se f.eks:
http://www.on-line-marine.com/onlinemarine/dept.asp?dept%5Fid=1701

---------------

Sidst men ikke mindst. Under min søgen faldt jeg over Kattegats
Marinedistrikts sider: http://www.kgm.svn.dk
Rapporterne fra deres redningsaktioner er interessant og lærerig
læsning.

med venlig hilsen
Peter


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste