Kølervædske
Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 28-12-00 20:45

Bare for ikke alle kommenterer det: Ja, det er blevet lidt sent med at få
båden op i år, så derfor dette efterårsspørgsmål midt om vinteren ....

Hvad er det der er så fantastisk meget bedre ved kølevædsken nede fra
båd-shoppen til over 50 kr /liter ?? Den kølevædske man kommer på biler
koster under 20 og den nede i Bilke koster 16 kr literen.

Jeg har ferskvandskøl på motoren, så efterårets tur med kølevædsken er kun
aht til pumpe og udstødning. På motorens ferskvandsdel har jeg fyldt det
"dyre Volvo stads" på. Der skal jo ikke mangle noget og det holder jo i
mange år.

Men jeg er ikke meget for at bruge det dyre for at det kan ligge i
udstødningen i 3 måneder for derefter at blive spruttet ud i havnen.

Hvad er jeres holdning til og erfaringer med dette ??

Bjarke

Fra : Karsten Moisen

Dato : 28-12-00 21:10

Jeg bruger det "almindelige" (hvad forskellen så end skulle være). Men
husk naturligvis at det skal være den rigtige type (den er farvet
blå).

Du kan også roligt bruge det i motoren. Det gør jeg i hvert fald. Hvad
skulle de stakkels Yanmar folk ellers gøre? Der findes så vidt jeg ved
ikke noget "originalt Yanmar kølervæske" (fnis).

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 28-12-00 23:16

Ja, det er blåt det jeg bruger. Findes der andre farver og hvad er det så ??

Bjarke

Fra : Karsten Moisen

Dato : 29-12-00 00:10

Ja, der er to typer alkohol, der bruges som kølervæske. Jeg kan ikke
lige huske hvad det er de hedder.
Har du ikke en måler til kølevæske? Der står betegnelserne på...

On Thu, 28 Dec 2000 23:15:50 +0100, "Bjarke M. Christensen"

Fra : Christian Laange

Dato : 29-12-00 17:39

Der bruges ikke alkohol i kølervædske men der findes to typer Monoethylen
glycol og di ethylenglycol den ene er mere "miliø" venlig end den anden (jeg
kan ikke huske hvilken) Kølervædske findes med forskelige farver - eneste
forskel er farven - det er gjort for at man fx. i en større vognpark kan se
om man har skiftet vædsken (det ene år bruger man blå det næste rød osv.)

Fra : Arne Poulsen

Dato : 29-12-00 23:40

> Hvad er det der er så fantastisk meget bedre ved kølevædsken nede fra
> båd-shoppen til over 50 kr /liter ?? Den kølevædske man kommer på biler
> koster under 20 og den nede i Bilke koster 16 kr literen.

Kølervæske har to funktioner. Den første og vigtigste er at forhindre at
væsken i køleren ikke fryser. Her er det næsten ligegyldigt hvilket mærke du
vælger blot der er tale om en hæderlig leverandør som ikke har blandet vand
i ethylen glykol'en. Alle virker lige godt.
Den anden funktion er at beskytte rør, pumpe, motor, varmeveksler, m.v.
mod korrosion. Her kan der nok være lidt forskel mht. hvilke additiver de
forskellige firmaer har tilsat, men igen alle "kendte" firmanavne har en
rimelig korrosionsbeskyttelse.

Mit råd er derfor køb hvor du får et kendt mærke billigst. Mange har den
opfattelse at jo mere man betaler desto bedre er det nok. Jeg ved ikke om
Volvo anlægger dette syn, eller måske er det sådan at de ikke tjener
tilstrækkeligt på motorerne og derfor skal inhente det forsømte på
reservedelene. Jeg har selv Volvo indenbordsmotor og finder reservedelene
uforskammet dyre.

> [...]
> aht til pumpe og udstødning. På motorens ferskvandsdel har jeg fyldt det
> "dyre Volvo stads" på. Der skal jo ikke mangle noget og det holder jo i

Der er jeg ikke helt enig. Frostbeskyttelsen holder mange år så længe
koncentrationen af ethylenglykol er i orden. Beskyttelsen mod korrosion vil
derimod aftage selv i den dyre væske. Jeg vil derfor hellere bruge en
"billig" kølervæske og så skifte hvert 2 - 3 år.

> Men jeg er ikke meget for at bruge det dyre for at det kan ligge i
> udstødningen i 3 måneder for derefter at blive spruttet ud i havnen.

Helt enig. Sørg for at få tilstrækkelig høj koncentration af kølervæske i
"systemet". Der kan jo godt stå nogle "lommer" med saltvand både i
varmeveksler og i lyddæmper og udstødningsslange.

Med venlig hilsen

Arne Poulsen
www.drive.to/viking

Fra : Karsten Moisen

Dato : 01-01-01 23:05

Og husk at der SKAL blandes vand i kølervæsken. Man må ikke bruge
ufortyndet væske for at "gøre det ekstra godt".