'Gamle mænd i nye biler'
Fra : Zeki

Dato : 12-11-01 08:30

Apropos 'I Kina spiser de hunde':

Opfølgeren til Spang Olsen's morbide actionkomedie er nu ved at blive
filmet. Se billederne fra den "mest vanvittige biljagt nogensinde set på
dansk film" her:

http://www.bt.dk/Rampelys.pl?c=left&aid=75893

Zeki

Fra : Sune Engsig

Dato : 12-11-01 10:43

Hahaha... Påfaldende hvordan at det altid er biler fra 1800-hvidkål der
smadres i de film

Det er nogen dage siden politiet kørte i Opel Rekord Eller Ford Sierra
for den sags skyld...

Jeg husker "Operation Cobra" hvor strømerne drønede rundt i en Volvo 242 -
det er en meget gammel bil - og det var det osse dengang...

/Sune

Fra : Christian Muus

Dato : 15-11-01 12:29

"Sune Engsig" <engsig@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hahaha... Påfaldende hvordan at det altid er biler fra 1800-hvidkål der
> smadres i de film
>
> Det er nogen dage siden politiet kørte i Opel Rekord Eller Ford Sierra
> for den sags skyld...

Det er vel fordi det er en prequel og foregår nogle år inden "IKSDH". Hvor
mange år ved jeg dog ikke

--
Christian Muus

Fra : Sune Engsig

Dato : 12-11-01 10:49

Det er mig igen... Kan ikke undlade at kommentere at den så hedder "Gamle
mænd i nye biler".... Ironien længe leve :)

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 12-11-01 11:01

Zeki <sinners.inn@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:s%KH7.4409$Gt.556559@news000.worldonline.dk...
> Apropos 'I Kina spiser de hunde':

Citat fra artiklen i B.T:

"Filmen har fået fem mio. kr. svarende til en tredjedel af budgettet af Det
Danske Filmintituts 60/40 ordning. Den får premiere til april. I fem uger
har holdet været på optagelser i »Trollywood« nærmere betegnet Trollhättan i
Sverige, som de fik omdannet til typiske lettere anonyme københavnske
gadebilleder"

Utroligt, at selvom den første film blev en success, så bevilges der ingen
penge til en "prequel", og oveni det, har de åbenbart været nødt til at
filme i Sverige....måske for at spare penge.......og prøve at få det til at
ligne København.

Li'som stuntsene i den første film, så tror jeg osse at stuntsene i denne
film, kommer til at virke underligt påklistret "Se hvad vi kan-agtigt", og
med mindre der på et tidspunkt bliver udgivet en trailer til den film, som
virkeligt viser at den er god, så tror jeg ikke jeg gider ulejlige biografen
med et besøg.

Fra : nikolaj borg

Dato : 12-11-01 11:34

"Thomas Mouritsen" <thomas_m@post10.tele.dk> wrote in message
> [...]
> penge til en "prequel", og oveni det, har de åbenbart været nødt til at
> filme i Sverige....måske for at spare penge.......og prøve at få det til

Ovenstående giver ganske enkelt ingen mening: Du fremfører et citat om, at
filmen har modtaget 5 mio i filmstøtte, og undrer dig så over, at filmen
ingen støtte har fået???

Iøvrigt er der ikke noget odiøst i at benytte filmstudier. Det er formentlig
svært at få afspærret store dele af Kbh. i længere tid af gangen . Der er
vel ikke den store forskel på at få svenske eller danske studier til at
ligne "anonyme københavnske gadebilleder". Hvad er der iøvrigt galt i at
ville spare penge? Ved at spare plejer man jo at kunne få mest muligt for
pengene.

> med mindre der på et tidspunkt bliver udgivet en trailer til den film, som
> virkeligt viser at den er god, så tror jeg ikke jeg gider ulejlige
biografen
> med et besøg.

Kan en trailer vise, om en film er god? Jeg har set en del skod-trailere for
gode film og omvendt en række fremragende trailere for skod-film.

/Nikolaj

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 12-11-01 11:39

nikolaj borg <nSiPkAoMl@jborg.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9so89v$c4j$1@egon.worldonline.dk...
> [...]
> filmen har modtaget 5 mio i filmstøtte, og undrer dig så over, at filmen

Jeg mener netop, at da filmen kun har fået 5 mil. i støtte, har den ikke
fået ret mange penge.

Det bliver vel en lav-budget actionfilm med enkelte, spredte halv-dårligt
konstruerede actionscener......li'som den første film.

Der skal ikke prøves at lave den slags film her i landet.......man gider
ganske enkelt ikke at bevilge pengene til det, og resultatet bliver
derefter.

I Danmark kan man lave Dogme film og børnekomedier, og dem skal man blive
ved med at lave.

Måske jeg bliver positivt overrasket over "Gamle Mænd I Nye Biler", men jeg
tvivler.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 12-11-01 16:02

"Thomas Mouritsen" <thomas_m@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener netop, at da filmen kun har fået 5 mil. i støtte, har den ikke
> fået ret mange penge.

Den har fået den maksimale produktionsstøtte, der kan bevilliges under
60/40-ordningen. Produktionsselskabet kunne have ansøgt om penge fra
konsulent-ordningen i stedet, men det kræver så også, at man er villig til
at lade at overlade noget af kontrollen til konsulenterne.

For at sammenligne, så har Vinterbergs kommende It's All About Love kun
modtaget en samlet støtte på 5.287.550kr under konsulent-ordningen. Og den
har et væsentligt højere budget end Gamle mænd i nye biler.

> [...]
> derefter.

> I Danmark kan man lave Dogme film og børnekomedier, og dem skal man blive

Børnefilmen står stærkt i Danmark, fordi den som eneste er direkte indføjet
i filmloven. Herudover synes jeg ikke, man skal begrænse sig alt for meget.
90'erne har budt på flere udmærkede eksempler på danske genrefilm, der
viser, at det både kan lade sig gøre i en dansk kontekst, og at der er et
markede for det.

Det betyder så ikke, at man ikke skal se realistisk på det: Netop
actionfilmen vil være næsten umuligt at realisere tilfredsstillende på et
dansk budget, fordi slutproduktet skal kæmpe om de samme forbrugerkroner,
som de amerikanske konkurrenter med væsentligt højere "production value".

Jeg mener dog, at der sagtens kan laves spændende genrefilm i danmark, uden
at det nødvendigvis indebærer X antal millioner til at futte busser, huse
eller flyvemaskiner i luften. Man skal bare fokusere på områder, vi er mere
stærke på. Jeg har f.eks. ikke de store problemer med at forestille mig en
storbys-noir a la Seven i København eller en kupfilm som Reservoir Dogs for
den sags skyld.

MVH
Jens

Fra : Anders Nielsen

Dato : 12-11-01 18:19

Jens Thomsen <jens@groenjord.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3befe3b1$0$349$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> storbys-noir a la Seven i København eller en kupfilm som Reservoir Dogs

Kim Bodnia som mr White og Thomas bo larsen som nice guy eddie ville være
perfekt :)

Fra : Jens Thomsen

Dato : 12-11-01 11:37

> [...]

> gadebilleder"
>
> Utroligt, at selvom den første film blev en success, så bevilges der ingen

Øh? Du har selv lige citeret, at den fik fem millioner i støtte. Det er SVJH
noget nær max under 60/40-ordningen (medmindre man naturligvis hedder von
Trier).

> og oveni det, har de åbenbart været nødt til at
> filme i Sverige....måske for at spare penge.......og prøve at få det til
at
> ligne København.

Der er ikke noget odiøst i, at man skyder i Sverige. Det har både Vinterberg
og Trier gjort før. Trollhättan har simpelthen bedre faciliteter og
(vigtigst) en glimrende, lokal støtteordning. Man forsøger faktisk at få
noget lignende op at stå i Danmark efter svensk forbillede.

MVH
Jens

Fra : nikolaj borg

Dato : 12-11-01 11:54

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> wrote in message
> Der er ikke noget odiøst i, at man skyder i Sverige.

Det her er ved at blive for indspist. Vi har begge brugt order "odiøst"

/Nikolaj