Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket Obj skal jeg købe ?
Fra : Henning

Dato : 12-11-01 08:38

Jeg har måske tænkt mig at købet et obj. til min kæreste i julegave, men
hvad skal jeg købe ??

Hun har et EOS 300 med en 28-70 linse (tror jeg nok).
Hun bruger kameraet i sin fritid, og tager portræt billeder og billeder af
dyr.
Nu mener hun at det kunne være rart at komme tættere op !!

Krav. Det skal være et Canon.

Jeg har fundet nedenstående obj.

Canon AF 75/300 f/4.5-5.6 III USM
Canon EF autofocus objektiv med brændevidde 75-300mm og lysstyrke
f/4.0-5.6 - USM.
1989kr

Canon AF 75/300 f/4.5-5.6 III USM
Canon EF autofocus objetiv med brændevidde 75-300mm og lysstyrke f/4.0-5.6 -
USM.
2438kr

Hvad skal jeg købe ??

Hvad er forskellen ??

Der er ca. 450 kr. forskel.

Hvor køber jeg det billigst/billigere ??

Fortæl mig venligst hvad du/I mener

Med venlig hilsen

Henning

Fra : Amund Johansen

Dato : 12-11-01 11:15

Henning wrote:

> Hvad er forskellen ??

   Hei,
dette kan vi lage en liten lek av: finn en forskjell ?

Svar: prisen. For meg ser det ut som om det er samme objektiv
til forskjellig pris. Da er det ikke vanskelig. Kjøp objektivet
der du får det billigst. Objektivet er helt OK.

Amund
--
I'll see you on the dark side of the moon

http://home.online.no/~amunjoha/index.html

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 12-11-01 12:12

"Henning" <Henning-legaard@wanadoo.dk> wrote in

> [...]
> 1989kr
>
> Canon AF 75/300 f/4.5-5.6 III USM
> Canon EF autofocus objetiv med brændevidde 75-300mm og lysstyrke

Canons 75-300 mm objektiv findes i tre forskellige udgaver:

1)
EF modellen. Betegnes typisk Canon EF 75/300 f/4.5-5.6 III

2)
USM modellen. Betegnes typisk Canon EF 75/300 f/4.5-5.6 III USM
Det er denne model som du har fundet to forskellige priser på.

3)
IS modellen. Betegnes typisk Canon EF 75/300 f/4.5-5.6 III IS USM
Med Image Stabilization teknologi.

(Bemærk at EF er Canons betegnelse for objektiver der passer til EOS
kameraer, men i daglig tale også benyttes som modelbetegnelse for
basismodellen af dette objektiv)

EF og USM modellerne er identiske optisk set bortset fra at EF modellen er
med almindelige fokusmotor, hvor USM modellen er med USM-motor som er
yderst lydsvag og hurtigere til at fokusere.

IS modellen har muligvis en lidt anden optik (ifølge folk der har testet
IS/EF/USM modellerne) men er på samme kvalitetsniveau. IS betyder at
billedet bliver stabiliseret således at rystelser fra hænderne udjævnes.
Giver i mange situationer mere skarpe billeder, men er også væsentlig
dyrere. Pris ca 4000,- kr i Tyskland, ca det dobbelte herhjemme sidst jeg
spurgte.

Når det er sagt ville jeg anbefale det samme som Amund - køb USM modellen
til 2000,-. Det er en rigtig god pris. Til en pris på 2500,- ville jeg
stadig købe USM modellen fremfor EF modellen.

--
Hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at darling dot dk

Fra : Henning

Dato : 12-11-01 13:56

> spurgte.
>
> Når det er sagt ville jeg anbefale det samme som Amund - køb USM modellen
> til 2000,-.

Hvor finder jeg den til 2000,- ???

Det er en rigtig god pris. Til en pris på 2500,- ville jeg
> stadig købe USM modellen fremfor EF modellen.

Du mener vel, at jeg skal give de 450 kr mere og købe US modellen, ik ??
(Hvis jeg tager fejl, korriger mig venligst)

Henning

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 12-11-01 14:25

> Hvor finder jeg den til 2000,- ???

Det må du bedst vide - i dit oprindelige indlæg skrev du to
forskellige priser - men beskrivelsen der hørte til de to priser var ens.
Begge var USM modellen, men den ene pris var 2000,- og den anden pris var
2500,-

> Det er en rigtig god pris. Til en pris på 2500,- ville jeg
>

> Du mener vel, at jeg skal give de 450 kr mere og købe US modellen, ik
> ?? (Hvis jeg tager fejl, korriger mig venligst)

Ja til 2500,- ville jeg stadig købe USM modellen. USM modellen koster
1900,- + 130,- levering fra Tyskland, men her har du bytte/retur
problematikken. 2500,- synes jeg er en okay pris for USM modellen i DK.

PS: Et UV filter er altid en god ide til at beskytte glasset mod ridser mm.
Køb et farveløst (ikke skylight) og lad det sidde på. Lad være med at købe
Canon, Nikon eller andre kendte mærker - de er ikke pengene værd. Køb
heller ikke det billigste (fx Hama). Jeg bruger selv Hoya http://www.foto-
steen.dk/foto-steen-import.htm