Spm. angående stress?
Fra : Ann K

Dato : 11-11-01 23:59

Hejsa.
Skulle til prøve i lydighed i hundeklubben idag...
Vi har trænet programmet i de sidste 3 - 4 måneder og Dise _kan_ sagtens!
Noget hun har bevist til træningen...
Men - alt kiksede! :( Og for ikke at gøre situationen totalt uoverskuelig,
valgte jeg at opgive at gennemføre programmet...
Har selvfølgelig tænkt alt igennem og kan kun finde én forklaring... min
lille vuffer var ekstremt stresset! Den ventetid, der naturligvis var, var
simpelthen for meget for hende... hun skulle jo holde øje med _alt_, dvs
alle hunde og mennesker der bevægede sig omkring på pladsen...
Jeg forsøgte at tage hende lidt til side og vi sad derfor helt alene et godt
stykke væk fra de andre hunde, men alligevel var hendes hoved fuld af "hvad
sker der"??? Jeg kunne faktisk ikke engang friste hende med vores sædvanlige
"kanonguffer" (roast-beef) - hun havde ikke tid til at opfatte at jeg holdt
det lige foran snuden på hende :(

Og bare lige... Jo hun var skam luftet godt... vi gik ned til
træningspladsen = ca 3 kilometer langs Vestvolden, hvor hun kunne få lov til
at rende frit, som hun selv ville. Og hvor vi samtidig kunne lege lidt af
vores sædvanlige lege - søg guf, balance, dæk og find mig når jeg kalder
osv...

Nej, jeg var ikke nervøs! Jeg _har_ nemlig for længe siden besluttet at vi
tilmelder os samme hold.... Mest fordi vi egentlig har det indbyrdes godt
sammen på holdet (hunde, ejere og trænere)... Så for mig havde det altså
ingen betydning om vi bestod eller ej

Men hvad gør jeg for at undgå sådan en situation igen?
Dise hyyyyler, hvis hun bliver lukket inde i en boks = hun bliver
stresset...
Hun hyyyler, hvis hun bliver bundet af et stykke væk fra al tumulten =
stress...
Hun hyyyler, hvis hun ikke må komme i kontakt med de andre hunde/mennesker,
når vi står i en gruppe = stress...
Hun hyyyler, når vi er et stykke væk = stress...
Jeg har ikke bil, så lad være med at give mig et råd om at lade hende ligge
dér

Nogle gode bud?

Mvh Ann

Fra : Pia

Dato : 12-11-01 07:44

vi må tage på Bakken noget oftere Så vænner hun sig nok til at der sker
noget.

:Pia

Fra : Max Larsen

Dato : 12-11-01 12:51

Hej

Jeg tror ikke at det er stress, men træthed. Jeg har oplevet
tilsvarende på hundeudstillinger når man kommer til slutningen af
dagen. Og opskriften er at give hunden mest muligt ro: kom så sent som
muligt i forhold til hvornår du skal på, lad den være mest muligt i
bilen (underforstået: ikke i solskin), evt hav et bur som den er vandt
til at være i, hold dig langt fra andre hunde på et tæppe som den er
vandt til. Alle møder med andre hunde er med til at trætte hunden
(husk at hvis din hund skal være træt inden du forlader den så skal
den have nogt på "opleveren"). Begræns hundens synsfelt, så den ikke
er tvunget til hele tiden at skulle holde øje med havd der forregår.
Tiltræk selv hundens opmærksomhed i ventetiden (=snak med din hund)

Kærlig hilsen

Max Larsen

Fra : Ann K

Dato : 13-11-01 23:45

Hmmm - tja... Det som Max foreslår _er_ jo netop de ting jeg allerede har
forsøgt :(
Derfor ved jeg altså også at de ikke virker
Dise var ikke træt... tværtimod var hun i et gevaldigt humør... Tydeligt at
der bare skulle foregå et eller andet, så hun kunne få ro i kroppen...
Faktisk tog jeg hende (efter at jeg havde opgivet) med hen på en af klubbens
baner, der netop var blevet ledig og dér slap jeg hende løs... Hun
simpelthen ræsede rundt i et par minutter - så var det lige som om hun var
kommet af med "lopperne"... Og så gennemførte jeg hele programmet fra A til
Z uden nogen problemer overhovedet (bortset fra at hun som sædvanlig legede
med apporten !
Bagefter viste det sig at ikke kun min ene træner, men også 3 af
prøvedeltagerne og deres hunde havde stået i banens udkant og kigget på...
Og alligevel havde Dise arbejdet koncentreret og dygtigt på at løse de
opgaver, jeg stillede hende...

Så jeg hælder altså stadig til min teori ang stress... Og vil stadig gerne
have nogle bud på hvordan jeg kan løse dette problem
Umiddelbart er det jo at lade hende rende løs et lille stykke tid - og så
"gå på"... men det er jo langt fra altid muligt....

Mvh Ann

Fra : Claus

Dato : 14-11-01 06:45

Hej Ann.

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan en alm. træningsdag
forløber....altså..hvor meget du lufter før ..hvor meget leg under
træningen....er der frikvater på træningsbanen osv. ???

Claus

Fra : Ann K

Dato : 14-11-01 21:40

Hej Claus.
Jamen du kan da godt få at vide, hvordan den alm træning foregår... Men hvad
skulle dét hjælpe, når dét som er mit problem er stress i situationer, hvor
der er laaaaaaang (spørg bare Dise!) ventetid

Here goes:
Vi træner tirsdag aften kl 18.00... Jeg er hjemme ca kl 16.30... Bruger ca
15 - 20 minutter på at sige goddag/farvel til hunde, katte og mand - skifte
tøj, lave saft, tjekke guffer og "hundetasken"... Så går jeg og Dise... Vi
har ca 3 kilometer til træningspladsen, hvis jeg går langs Vestvolden...
Denne afstand tilbagelægges på ca 3 kvarter/1 time, for der skal være tid
til at gøre sig ren, snuse, lege og pjatte (det nogle vil kalde træning
... vi laver lidt balanceøvelser, hop, indkald osv - og enkelte gange får
Dise lov til at hyrde "rapperne" mens de svømmer rundt i vandet Dise er
kun i line, hvis vi møder andre hunde (så kan hun altid blive sluppet, hvis
de skal lege) eller skal krydse veje...
Vel ankommet til træningspladsen leger hun kort tid med 2 dansk/svenske
gårdhunde fra holdet, der også kommer tidligt... Så begynder hanhundene at
dukke op - og vovserne kommer i line... vi har desværre haft ét "slagsmål"
mellem 2 af disse hanner - og for ikke at risikere noget, er vores
frikvarterer droppet :(
Ventetid bliver fordrevet med kæl, leg eller andre øvelser, der ikke
nødvendigvis hører til lydighedsprogrammet (fx kontakt, rondering) - og
nogle gange også en god hundesnak mellem os ejere og trænere...
Træningen varer ca 2 timer... Og jeg plejer at blive og vente på at Dise's
bedste legekammerat bordercollien Charlie bliver færdig på sit hold... Evt.
kan jeg tiltuske mig og Dise en lille løbetur på agilitybanen (=SJOVT),
ellers render hun bare løs og leder efter guffer...
Når Charlie så kommer, står den på ræsen og legen på "ordentlig hyrdehunde
manér"
Og så går vi ellers hjem... eller bliver kørt af manden i _hans_ bil... (jeg
har _ikke_ kørekort!)

Giver det dig nogen ideer Claus???
Kan jo lige fortælle at hele "optakten" var nøjagtig den samme i lørdags...
Bortset fra at vi jo ikke "gik på" lige efter at der var blevet leget -
istedet måtte vi pænt vente på at det blev vores tur - og dét tog sin tid...

Mvh Ann

Fra : Stine

Dato : 14-11-01 21:52

Hej Ann
JEg vil da så foreslå dig at du netop træner i situationer med laaaaaang
ventetid
Du laver selv dine situationer. F.eks. går du en tur på banegården - I skal
"lege" at I skal med et tog eller. venter på et. Du sætter dig på en bænk og
forholder di roligt. Dise vil efter din beskrivelse så stresse op. På et
tidspunkt vil hun af sig selv finde ud af at det her, kommer hun ingen vegne
med og vil lægge sig ned og SÅ roser du - selvfølgelig på en rolig måde,
Denne øvelse varieres mellem forskellige steder og jeg er sikker på at hun
rimelig hurtigt vil opadge at det der stressen op ikk ehjælper noget. Husk
lige at det kræver en F... masse tålmodighed fra din side - og husk
det meget varme tøj på denne årstid - 2 timer på en bænk er F. koldt *GG*
Held og lykke.
Stine.

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 14-11-01 23:39

Hej Ann

Robin og jeg har også lige været til "for-sjov-prøve" - det gik heller ikke
godt! Det var nu mest fordi jeg var med til at arrangere det, og nærmest var
nødt til at hive ham ud af bilen og direkte ind på banen

Men en god idé kunne måske være, at tage ud på træningspladsen på andre
dage, end dem, hvor du træner selv. Altså dage, hvor andre træner, og hvor
Dise og dig bare sidder og ser på, evt. gennemtræner et lille program til
sidst. Ved ikke om det vil hjælpe, men situationen minder vel lidt om den du
var ude for, eller?

Jeg har selv gjort det i det omfang, det nu er muligt, da Robin gerne vil gø
af andre hunde, der løber. Dvs. ved f.eks. indkald giver han sig til at gø
som sindsyg, når vi står og venter på, at de andre bliver kaldt ind.

--
-Trine

Se Robin på www.robinhund.dk

Fra : Ann K

Dato : 15-11-01 01:03

Hej Trine.
Har selv tænkt på det du foreslår... MEN jeg er klubpædagog, dvs jeg har
aftenarbejde alle andre dage end netop tirsdag
Hi, hi, dén der med gøen under andres indkald, dén kan jeg absolut genkende
*suk*
Nej - må sove nu...
Mvh Ann

Fra : Claus

Dato : 15-11-01 07:10

Hej-

> [...]
hvor
> der er laaaaaaang (spørg bare Dise!) ventetid

Jeg har selv en hund der stresser meget , så jeg kender godt problemerne.
Det betyder at jeg må træne lidt anderledes end jeg har gjort før.

> [...]
er
> kun i line, hvis vi møder andre hunde (så kan hun altid blive sluppet,

Som du fortæller her har din hund vist aldrig prøvet at kede sig. ?

Din hund mangler at lære at "sidde" stille, du bliver nød til at lære den at
"kede" sig. Jeg ved godt at det lyder tosset men din hund er faktisk
overstimuleret, den kører i højt gear hele tiden, fordi den er vant til at
der sker noget hele tiden.

Jeg gjorde i starten med min hund som du har gjort med din og fik næsten det
samme resultat.
Jeg har gjort sådan at min trænnings dag og konk. dag er ens, dvs, at alt
foregår på samme måde, efter at jeg har gjort sådan er mine resultater
blevet meget bedre.

En typisk træningsdag ser ud som følger:

Hunden luftes i hundegård hjemme, derefter i bil til pladsen , luftes i
10-15 minutter i et område ved siden af pladsen. derefter begynder vi at
træne. På pladsen er der ingen leg med andre hunde, ikke noget med at tosse
rundt på pladsen, til belønning bruger jeg bold som han henter og kommer
tilbage med, med det samme, ikke noget med at rende rundt og fjante, det er
arbejde det her. Når vi er færdige med at træne , er det direkte over i
bilen .

Han får ikke lov til at lege på pladsen , hvis han skal lege med en anden
hund går vi et stykke væk.
Jeg ved godt at der er mange der vil syned at det er en mærkelig måde at
behandle en hund på, det er der oxo mange der synes i min klub men hvis man
ikke kan få tingene til at fungere, må man jo lede efter en metode som
virker.

Du skriverv oxo at du ikke var nervøs til prøven....måske ikke nervøs....men
anderledes , det er man altid til en prøve og stressede hunde mærker sådanne
ting hurtigere end andre hunde.

Mit råd til dig er , når du træner skal du sætte nogle snævre grænser for
din hund, du skal skille træning fra luftning og leg...den skal vide med
sikkerhed hvornår det er arbejde og hvornår det er leg.

Så vil du få en mere rolig hund.

mvh.
Claus
En lidelses fælle.

Fra : Ann K

Dato : 15-11-01 21:07

Hejsa.
Ja, Claus... dét kunne jeg bruge til noget

Men Dise _kører_ i højt gear og hvis ikke jeg gør noget for at virke
interessant, tja, så er den lille dame da "mand" for selv at lave noget...
Har haft (og har altså til dels stadig - øv!) problemer med min kontakt til
hende... hun ræser og "gør hvad der passer hende", hvis ikke jeg er
spændende nok
Meget forenklet og generaliserende kunne man sige, at selv om hun er en
sheltie, med alt hvad det indebærer af "følsom hyrdehunde temperament", så
er hun som en terrier, når vi taler om selvstændighed og selvtillid... Hi,
hi, hendes "kælenavn" hos træneren er da også Bisse og herhjemme
"Terroristen"... og på en måde er jeg da så uendelig glad for at hun er
sådan....

Netop fordi jeg ved at hun har tendens til at stresse, har jeg forsøgt at
lære hende at keeeede sig og dét er da gået helt fint... Efter to besøg på
KBH's hovedbanegård i myldretiden, var dét da heller ikke et særlig
ophidsende sted... Tivoli's hundedag var sjov, men hurtigt vænnede hun sig
til alle de andre hunde og kunne altså sagtens lægge sig roligt, mens vi fik
en kop te... osv osv...
Herhjemme har jeg gjort det til et krav, at hun skal ligge roligt i sofaen
eller på gulvet ved siden af mig - fordi hun var begyndt at stå og pibe og
nogle gange gø for at få opmærksomhed - der skulle jo ske noget...
Jo, hun kører i højt gear!
Faktisk har jeg det sidste lange stykke tid arbejdet med netop min kontakt
til hende...Simpelthen alt er udelukkende sket på mit initiativ - dvs jeg
har ikke belønnet når jeg tilfældigvis har "fanget en adfærd" (husk at hun
klikkertrænes . I stedet har jeg lidt senere bedt hende om at vise mig
adfærden igen... Faste rutiner er brudt op - mad serveres fx ikke længere på
klokkeslet, heller ikke lufteturene sker på samme tid osv... Hun SKAL altså
have sin focus på mig, før der sker noget sjovt... Og det er lykkedes
Bare ikke når hun stresser :(

Men jeg tror da at jeg vil forsøge at gøre som du - altså holde leg og
træningsplads for sig selv... undgå kontakten med de andre hunde/mennesker
osv... Men vores dejlige gåtur ned til træningspladsen - dén vil JEG sgu'tte
undvære Så må Manden køre derned med vores egen transportkasse, når vi
skal til træning...
Obs! Kassen bruges som hundekurv herhjemme - Dise æææælsker den Og kan
selv lukke døren efter sig, når hun smutter derind for at gnaske tyggeben i
fred for vores lab-x... døren er ellers _altid_ åben - det er nemlig ikke et
bur!

Men har du eller trine flere råd, såehhh.... )))

Mvh Ann