Kikset Kina film
Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 11-11-01 21:59

Jeg ved ikke helt, hvad det var jeg så i "I Kina spiser de hunde", da jeg så
den, i sin tid.

Nu virker den bare kikset, ligegyldig, amatøragtig, og en smule latterlig.

Den virker så påtaget "Vi vil være cool med den her film", og det holder
ikke mere.

Den "actionscene" hvor pengebilen kapres, er afsindigt dårligt konstrueret,
opsat, OG ikke mindst......KLIPPET. Nej nej nej, hvor er det ikke særligt
pænt.

Vi skal tilbage til "Engang Strømer" fra 1985...tror jeg det var....for det
er den eneste gang det er lykkedes at lave actionfilm i Danmark, som
samtidig havde troværdige personer, konflikter, og et handlingsforløb som
bare sagde Spar To.

Thomas

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 11-11-01 22:13

Hej!

Thomas Mouritsen wrote:

> Den "actionscene" hvor pengebilen kapres, er afsindigt dårligt konstrueret,
> opsat, OG ikke mindst......KLIPPET. Nej nej nej, hvor er det ikke særligt
> pænt.

Det er sgu da en del af charmen ved det! Det virker nemlig totalt overdrevet når
man ser scenen på "det store lærrede" hvilket gør det komisk :)

Jeg synes at filmen er gennemgående god og underholdende. De lidt billige
effekter kan jeg _sagtens_ lade være med at irritere mig over, idet filmen (i
modsætning til div. amerikanske no-plot-movies*) har en fornuftig historie og
sjove karakterer.

> [...]
> er den eneste gang det er lykkedes at lave actionfilm i Danmark, som
> samtidig havde troværdige personer, konflikter, og et handlingsforløb som

Eh nej, IKSDH blev da lavet for under 2 år siden

* = Her tænker jeg på f.eks. Swordfish, The Score, MI 1+2, Supernova(!) osv.
osv. osv. Jeg er nok blevet for gammel til film som kun indeholder tjubang og
klichéer i et væk... Jeg er 24! :) Gad vide hvor picky jeg er som 50-årig...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 11-11-01 23:24

Kim Voss Schrader skrev:

> Jeg er nok blevet for gammel til film som
> kun indeholder tjubang og klichéer i et væk...

Okay, så er jeg ikke den eneste...

--
Jonas Koch Bentzen (også 24, i øvrigt)

http://understroem.dk/

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 11-11-01 23:32

Jonas Koch Bentzen <ingen.emailadresse@eksempel.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9smtq7$1ga$1@sunsite.dk...

> Okay, så er jeg ikke den eneste...

Count me in too. James Cameron er kongen af den genre, hvor der er en god
portion personkarakteristik, historie, og følelser blandet ind i det hele.
Og undenom alt dette, laver han altid det bedste rendyrkede
handlings-mættede action.

"Kina" filmen indeholder for mig, intet, af ovenstående kvaliteter.

Thomas

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 12-11-01 00:35

Kim Voss Schrader wrote in dk.kultur.film

> Jeg er nok blevet for gammel til film som kun indeholder tjubang og
> klichéer i et væk... Jeg er 24! :)

bittert, så kan jeg nok regne med at smide halvdelen af mine DVD-film
ud om 13 dage

Jeg nyder tit film man overhovedet ikke skal tænke til, fordi hele den
relativt simple handling bliver serveret på et sølvfad. Det er
så dejligt afslappende.

Fra : d E n T r O

Dato : 11-11-01 23:52

"Lars Hoffmann" <lars@hoffmann.ac> skrev i en meddelelse

> [...]
fordi hele den
| relativt simple handling bliver serveret på et sølvfad.

Jeg går ud fra at du her også medregner filmen 'I Kina
Spiser De Hunde'?
Jeg synes nu der var rimeligt med ting at tænke over: Fx
ting som hvordan Arvid bliver påvirket af sine omgivelser.
Hvordan udlændinge bliver behandlet. Hvordan det kan være at
manden på værtshuset kan fortælle om personerne, og så
kommer de lige pludselig ind hvor han sidder. Hvorfor
personerne i slutningen bliver valgt som de gør ... mm.
Der er mange ting, men jeg kan på nuværende tidspunkt ikke
huske alle de tanker jeg havde da jeg så filmen. Men at man
er fuldstændig tom i bøtten når man ser den vil jeg ikke
påstå.

--
/ d E n T r O
kena|REMOVE|@mail.dk

Fra : d E n T r O

Dato : 11-11-01 23:23

"Thomas Mouritsen" <thomas_m@post10.tele.dk> skrev i en
meddelelse

> [...]
smule latterlig.

| Den virker så påtaget "Vi vil være cool med den her film",

Jeg synes sq den var ok (jeg så den for første gang i
aften).Dog synes jeg det var underligt at hver gang der
skete noget voldeligt, begyndte jeg at grine højlydt (selvom
jeg sad alene). Det var sq underligt. Normalt ville man sq
gyse eller sådan noget. Jeg synes at filmen havde mange
interessante budskaber/påstande.

> [...]
dårligt konstrueret,
| opsat, OG ikke mindst......KLIPPET. Nej nej nej, hvor er

Ja, jeg indrømmer at effekterne var sq dårlige. Og så har
filmen endda vundet en pris for bedste special effects!
Lasse Spang Olsen KAN sgu bare ikke lave special effects,
selvom han tror han kan. Jeg har set noget 'bag om filmen'
fra Jolly Roger, som han også har instrueret. Fuck hvor er
de latterlig sjove de effekter i den film. Det burde ikke
kunne blive vist i en biograf.

--
/ d E n T r O
kena|REMOVE|@mail.dk

Fra : d E n T r O

Dato : 11-11-01 23:58

PS.

På IMDB står der at der er lavet en 2'er
(http://us.imdb.com/Title?0246692), men jeg kan ikke finde
noget om en 2'er andre steder, så jeg går ud fra at det er
droppet?
Under filmen tænkte jeg på hvordan den kunne minde lidt om
Blinkende Lygter. Så, kunne det være det der var 2'eren?
Nej, for det er ikke den samme der har lavet filmen. Hmm...
Jeg tror jeg vil se Blinkende Lygter igen her en af dagene,
og så se hvad der taler for, og hvad der taler imod at den
kunne være en 2'er.

/ dentro

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 12-11-01 00:03

" d E n T r O" <kena[REMOVE]@mail.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg tror jeg vil se Blinkende Lygter igen her en af dagene,
> og så se hvad der taler for, og hvad der taler imod at den

2'eren er svjv på vej...

Jacob

Fra : nikolaj borg

Dato : 12-11-01 00:07

> [...]
> (http://us.imdb.com/Title?0246692), men jeg kan ikke finde
> noget om en 2'er andre steder, så jeg går ud fra at det er

Næh, de er vist igang med at lave den; det var ihvertfald det sidste, jeg
hørte. Planen var vist, at det skulle være en prequel af en art, og at den
ikke bliver så blodig som 1'eren. Nå ja, og så foregår den vist i Sverige
eller noget i den stil. Tror jeg nok.

/Nikolaj

Fra : Morten DH

Dato : 12-11-01 13:35

Instruktøren var fornylig med i Bogart i forbindelse med Jolly Roger
premieren og her kom de lidt ind på emnet... SVJH så skal der laves både en
US og en DK udgave af 2'eren og US udgaven kommer først... Og ja, 2'eren er
en prequel...

d E n T r O <kena[REMOVE]@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bef028e$0$258$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Peter B. Juul

Dato : 12-11-01 14:36

"Morten DH" <morten@no-spam-drejoe.dk> writes:

> [...]
> US og en DK udgave af 2'eren og US udgaven kommer først... Og ja, 2'eren er

.... Der hedder "Reptilicus"?

--
Peter B. Juul, o.-.o Kermit: Bear left!
The RockBear. ((^))

Fra : John Hinge

Dato : 12-11-01 14:14

d E n T r O wrote:

> [...]
> (http://us.imdb.com/Title?0246692), men jeg kan ikke finde
> noget om en 2'er andre steder, så jeg går ud fra at det er

Nope, 2'eren hedder 'Gamle mænd i nye biler'
Der er faktisk en artikel om den i BT idag i forbindelse med
et eller andet vildt bilstunt. Den forventes at ha premiere
i April 2002
Kim Bodnia er med igen, og Kokkene er også.. Ihvertfald er der
i artiklen et billede af lille Thomas Villumsen hvor der står
han spilelr kok i filmen.
Gad vide om de nogensinde får sladret til forbundet om de
forfærdelige arbejdsforhold de stakkels kokke har, med udflugter
til mindelulnden i tide og utide etc..

Jeg synes Kina er en festlig film på actionfilmens overdrev.
Og jeg glæder mig til en 2'er.

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : John Hinge

Dato : 12-11-01 14:16

John Hinge wrote:

> med udflugter til mindelulnden i tide og utide etc..

ups, jeg mente nok Søndermarken her.. men hvad.. :)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 12-11-01 01:34

On Sun, 11 Nov 2001 23:22:33 +0100, " d E n T r O"
<kena[REMOVE]@mail.dk> wrote:

>Lasse Spang Olsen KAN sgu bare ikke lave special effects,
>selvom han tror han kan.

Apopros fortsættelse og lignende, så er
http://www.berlingske.dk/artikel132566.html nok et besøg værd.

<spoiler warning for "I Kina Spiser de Hunde">

Hvad angår de stunts, så synes jeg ikke, de er så slemme, som folk gør
dem til. Stuntet med kvinden, der i banken bliver sparket i hovedet i
starten af filmen, ser lidt voldsomt ud; jeg mindes i hvert fald at
det da gav lidt et sæt i en sjat personer i biografen.

Dertil kommer stuntet, hvor Volvoen flyver ligefrem og skruer i luften
(et stunt, der er omtalt en sjat på DVD'en), hvor det er filmet fra en
vogn ret tæt på. Bare det at ting ruller rundt, etc. er ikke så fedt,
men jeg elsker det klip, fordi det er filmet næsten fra siden, med
bilen i midten af billedet. Dvs. det er baggrunden, der bevæger sig,
og bilen, der forbliver i midten. Det giver en rigtig god effekt, som
jeg (nok mest i teorien) vil sammenligne med effekter i enkelte af
Jean-Pierre Jeunets film, fx håndgranaten der bliver kastet i "Alien:
Resurrection"

Det, der er sjovt ved "I Kina Spiser de Hunde" (selvfølgelig i min
mening) er jo at det er en dansk film med danskere og... Søndermarken
er lidt tættere på end en-eller-anden vilkårlig mose i et ukendt land,
og ideen med at det lige præcis Red Warszawa, fremfor et par
tilfældige skuespillere, der som rockband bliver mejet ned, er da også
underholdende i sig selv. Den måde, Franz bliver henrettet på, er lidt
mere direkte, end i en normal, amerikansk actionfilm - eller i hvert
fald blot af hvad, vi er vant til at se i andre danske film.

En spas detalje er i øvrigt, at hver gang, der er et program i
fjernsynet (fremfor prøvebillede), så er det et TV-Shop-program :)

Derudover synes jeg, at musikken er rigtig lækker undervejs, med lidt
Era/Enigma-undertoner. Det lader desværre ikke til at den er til at få
uden videre. På DVD'en kører musikken også i menuerne, men her kan man
- hvis man lytter efter - høre, at det er klippet direkte ud fra
filmen (da Harald og Arvid mødes første gang i filmen). Det ærgrer mig
lidt... jeg må jo bare få skrevet til Steen Herdel & Co. og høre
nærmere. Alternativt må jeg finde et passende sted på DVD'en og selv
rippe det ud. Det burde være lovligt nok.

--
- Peter Brodersen

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 12-11-01 01:48

> [...]

smule latterlig.
> Den virker så påtaget "Vi vil være cool med den her film", og det holder

Og vi er enige for en gangs skyld. Jeg så den for første gang for ikek lang
tid siden på dvd. Mmåske var det pga. hypen at jeg forventede mere, men jeg
sad tilbage med en fornemmelse af studenterfilm, med højt budget til
effecter. Den er fremragende elendigt filmet og klippet. Det er tydeligt i
mine øjne at det ikke er en "rigtig" instruktør der har instrueret.
Kamaeravinkler og klip virker improviserede og ugennemtænkte. Havde den
ingen storyboards til den film?

> Den "actionscene" hvor pengebilen kapres, er afsindigt dårligt
konstrueret,
> opsat, OG ikke mindst......KLIPPET. Nej nej nej, hvor er det ikke særligt
> pænt.

Og det er jo langt fra den eneste scene. Jeg tror jeg havde det sådan med
75% af filmen. Jeg synes der var for meget dogme film over den. Nå ja, og så
synes jeg ikke skuespillet var troværdigt heller, men det kan vel ikke være
anderledes når der ikke er en instruktør til at styre tingene.

Joakim

Fra : Jens Thomsen

Dato : 12-11-01 11:11

"Joakim Lauridsen" <agjo@li.is> skrev i en meddelelse

> [...]
> mine øjne at det ikke er en "rigtig" instruktør der har instrueret.
> Kamaeravinkler og klip virker improviserede og ugennemtænkte. Havde den

Jeg har det fuldstændigt modsat. Jeg synes tværtimod, at Morten Søborgs
fotografi fungerer udmærket - omstændighederne og budgettet taget i
betragtning. Framingen virker da temmeligt nøje indstuderet, når man ser på,
hvor ofte en framing/reframing bruges til at understrege pointer.

Jeg har heller ikke det store at udsætte på skuespillet i de centrale
roller, mens tæerne krummer sig over bifigurerne (Peter Gantzler, Line
Kruse, Trine Dyrholm).

Mit store problem med filmen er, at jeg synes den dels prøver at presse en
morale igennem, dels at denne morale egentligt ikke er særligt sympatisk.
Jeg synes simpelthen ikke, den virker særligt gennemtænkt.

MVH
Jens

Fra : Peter Brodersen

Dato : 12-11-01 18:55

On Mon, 12 Nov 2001 11:11:10 +0100, "Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk>
wrote:

>Jeg har heller ikke det store at udsætte på skuespillet i de centrale
>roller, mens tæerne krummer sig over bifigurerne (Peter Gantzler, Line
>Kruse, Trine Dyrholm).

Tænker du på "Fååå diiiiig et liiiiiiv", "Gå ud og mød no'n MEN-sker!"
og "Gå uuuuud og gør nå'ed Over-RASkende!"-katalysatoren, og så Peter
Gantzlers "Jeg er bank-rø-ver"?

>Mit store problem med filmen er, at jeg synes den dels prøver at presse en
>morale igennem, dels at denne morale egentligt ikke er særligt sympatisk.
>Jeg synes simpelthen ikke, den virker særligt gennemtænkt.

Måske er der ingen ubetinget korrekt morale? Eller at det med selv at
bestemme hvad, der er rigtigt og forkert, måske også har konsekvenser,
idet andre måske gør det samme?
--
- Peter Brodersen

Fra : C.H.Engelbrecht

Dato : 12-11-01 21:56

Jeg ved ikke hvad det er jeg har med danske film, men lige med 'I Kina
spiser de hunde' kunne jeg ikke lade være med at tænke at hvis filmen havde
været italiensk, ville der ikke være en levende sjæl herhjemme, der havde
gidet at se den, ikke engang for kultens skyld. Jeg kan heller ikke lide at
der hugges SÅ meget fra en igangværende
Pulp-Fiction-Lock-Stock-and-two-smoking-barrels trend. Ok, manuskriptet var
til noget halvgodt, men det blev lidt tabt på gulvet, både i historien og i
den tekniske udførelse.
Forhåbentlig er det bare, at jeg gerne vil have at sådanne
'underholdningsfilm' ikke kun skal være hjernedød underholdning, men også
udfordrende intellektuelt (indtil en vis grænse, selvfølgelig!), edutainment
kalder de det. Sådan har jeg det med de 'gængse' amerikanske film, og sådan
ser jeg det helst med andre landes film også, Frankrig, Hong Kong, lille
Danmark, hvad har vi. Der bør ikke være noget i dansk film der hedder 'det
er nok godt nok'.
Men altså hva faen, danske film har generelt (IMHO) været konkurrencesvage
(læs: røvkedelige!) de sidste 20 år, først her på det seneste er der kommet
lidt gang i den igen. Hvis der skal laves lidt genre-snask før de rigtig
fede film kommer dalende, så lad det være så. Det går da i det mindste i den
rigtige retning.

Chris

Fra : Ingrid Kristensen

Dato : 14-11-01 15:18

"C.H.Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> wrote in message

> Pulp-Fiction-Lock-Stock-and-two-smoking-barrels trend.
I skræmmende grad for megen Pulp-Fiction-trend.
> Forhåbentlig er det bare, at jeg gerne vil have at sådanne
> 'underholdningsfilm' ikke kun skal være hjernedød underholdning, men også
> udfordrende intellektuelt
Men en film, hvor man kan nyde biografoplevelsen og at storgrine sammen med en
masse andre hoveder. Men ikke megen dybde.
Ikris

--
Posted from 213.237.104.171.adsl.by.worldonline.dk [213.237.104.171]

Fra : Ingrid Kristensen

Dato : 14-11-01 15:08

"Thomas Mouritsen" <thomas_m@post10.tele.dk> wrote in message

> [...]
> er den eneste gang det er lykkedes at lave actionfilm i Danmark, som
> samtidig havde troværdige personer, konflikter, og et handlingsforløb som

En gang Strømer er ganske rigtigt en film, man bliver ved med at huske for at
være gedigent filmhåndværk.
Ikris

--
Posted from 213.237.104.171.adsl.by.worldonline.dk [213.237.104.171]

Fra : Lasse Rimmer

Dato : 15-11-01 17:36

"Ingrid Kristensen" <ikris@excite.ca> wrote in message
> "Thomas Mouritsen" <thomas_m@post10.tele.dk> wrote in message

> En gang Strømer er ganske rigtigt en film, man bliver ved med at huske for
at
> være gedigent filmhåndværk.

Og den er endnu bedre, når man husker den som tv-serie...

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 15-11-01 21:49

In article <9t0rnl$2edh$1@news.cybercity.dk>,
Lasse Rimmer claimed the following:
> at
>
> Og den er endnu bedre, når man husker den som tv-serie...

Havde den ikke en titelmelodi der hed "Salige Flammer" eller noget i den
stil?

--
Anders Vind Ebbesen
Consultant in targeting strategic content

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 15-11-01 21:54

In <slrn9v8aip.24ua.spam@prozac.boomer.dk> spam@boomer.dk (Anders Vind Ebbesen) writes:

>In article <9t0rnl$2edh$1@news.cybercity.dk>,
>Lasse Rimmer claimed the following:

>Havde den ikke en titelmelodi der hed "Salige Flammer" eller noget i den
>stil?

"Sjael i flammer" med Michael Falch.

/Martin

Fra : nikolaj borg

Dato : 15-11-01 22:09

"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> wrote in message

> "Sjael i flammer" med Michael Falch.

Eller "Sæl i flammer", som jeg mente det måtte være dengang tilbage i
80'erne .

Og så var det da vist ikke Michael Falch, men Kasper Winding og / eller Lars
Muhl eller noget i den stil?

/Nikolaj

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 15-11-01 23:29

"nikolaj borg" <nSiPkAoMl@jborg.dk>

> Eller "Sæl i flammer", som jeg mente det måtte være dengang tilbage i
> 80'erne .

Greenpeaces slagsang?

> Og så var det da vist ikke Michael Falch, men Kasper Winding og / eller Lars
> Muhl eller noget i den stil?

Nej, det var da vist Michael Falch.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : nikolaj borg

Dato : 15-11-01 23:43

"Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk> wrote in message
Lars

> Nej, det var da vist Michael Falch.

Ifølge http://us.imdb.com/Details?0089187

Original score: Kasper Winding. Tror du ikke, at du / I tænker på de
krimier, hvor Falch var med? Mord i Mørket / Paradis.

/Nikolaj

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 16-11-01 12:12

"nikolaj borg" <nSiPkAoMl@jborg.dk>

> Ifølge http://us.imdb.com/Details?0089187
>
> Original score: Kasper Winding. Tror du ikke, at du / I tænker på de
> krimier, hvor Falch var med? Mord i Mørket / Paradis.

Nå, så har du ret alligevel. Mit svar var også helt udokumenteret,
og jeg er ikke den store fan af nogen af dem.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Lasse Rimmer

Dato : 17-11-01 11:53

"nikolaj borg" <nSiPkAoMl@jborg.dk> wrote in message
> [...]
>
> Original score: Kasper Winding. Tror du ikke, at du / I tænker på de
> krimier, hvor Falch var med? Mord i Mørket / Paradis.

Og det _var_ Lars Muhl, der sang for på Kasper Windings produktion.