spørgsmål om mastestøtte
Fra : ps

Dato : 18-12-00 15:57

Jeg er ved at købe en LM 22 fra 1976

Båden står naturligvis på land. Mastestøtten er ikke fæstet i ruftaget, men
mangler lidt i højde til at nå undersiden af dækket. Adspurgt siger sælger,
at det er ikke noget problem, for når masten/riggen spændes fast sidder
mastestøtten også fast og kan så skrues fast i ruftaget.
- Dette undrer mig - er det ok.? Har nogen erfaring med dette, hører jeg
gerne.

Desuden er der en del tyndere revner i gelcoaten under scepterne i dækket -
er noget sådant kun et kosmetisk problem eller ?

hilsen Per

Fra : Claus Frørup

Dato : 18-12-00 19:34

ps wrote :

> [...]
>at det er ikke noget problem, for når masten/riggen spændes fast sidder
>mastestøtten også fast og kan så skrues fast i ruftaget.

Man kan jo spørge sælger om hvorfor det så ikke er blevet gjort, hvis
det ikke er et større problem?

>- Dette undrer mig - er det ok.? Har nogen erfaring med dette, hører jeg
>gerne.

Jeg synes ikke det lyder tillokkende.... Hele ruffet står jo og arbejder
ved forskellige belastninger. Jeg vil mene at det svækker glasfiberen,
når den får lov til at bevæge sig for meget...

>Desuden er der en del tyndere revner i gelcoaten under scepterne i dækket -
>er noget sådant kun et kosmetisk problem eller ?

De revner er temmelig sikkert opstået fordi scepternes beslag kun er
monteret med skruer ned i dækket. Det bedste er gennemgående bolte med
en større spændeskive under dækket, der kan fordele kræfterne til et
større areal.

Slå lidt koldt vand i blodet og kig på nogle andre LM22 af samme årgang
før du beslutter dig til et køb.
--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et af mine indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.

Fra : Johnny

Dato : 21-12-00 21:58

Har du overvejet at kigge på en spækhugger
Jeg har før haft LM men efter en udskiftning vil jeg aldrig bytte tilbage
Johnny