Kan man male på glas?
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 11-11-01 20:21

Kan man male på glas så det ser ordentligt ud? Og hvis ja, hvad hedder
malingen man skal bruge?

Havde tænkt mig at male siderudderne og bagruden udvendigt... for man kan
vel ikke male et akvarie
indvendig??? Eller kan man?

--

På forhånd tak / Thank you
Thomas Schreiber

ts@stall.dk - stall.dk

Fra : Jan Boegh

Dato : 11-11-01 21:26

"Thomas Schreiber" <schreiber@c.dk> wrote in message news:3beecfd7$0$767$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Havde tænkt mig at male siderudderne og bagruden udvendigt... for man kan
> vel ikke male et akvarie
> indvendig??? Eller kan man?

Joe - akrylmaling kan da godt males på indersiden af glasset - men hvorfor skulle man?

mvh
Jan

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 12-11-01 16:29

Til sideruderne. SYntes kun at foruden burde være fri. men det er vel smag
og behag.
Tror jeg laver en trækasse til min balje i stedet for.

/Thomas

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-11-01 11:49

> Joe - akrylmaling kan da godt males på indersiden af glasset - men hvorfor
skulle man?

> mvh
> Jan

Jeg ville ikke male indvendigt. De fleste vandbaserede malinger indeholder
så vidt jeg husker fungicider for at beskytte både maling og træ, og det er
næppe en god ide at hælde i akvariet. Fungicides er sjældent sunde, men
giftigheden afhænger selvfølgelig af hvad der er brugt.

mvh

Martin

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-11-01 17:13

"Martin Sørensen" <mas@maerskdataspam.dk> wrote in message news:3bf24c5c$0$11606$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...

> Jeg ville ikke male indvendigt.

Det kan der være mange gode grunde til ikke at ville - jeg ville nok
heller ikke - men mest fordi akrylmalingen let bliver ridset under vand.

> De fleste vandbaserede malinger indeholder
> så vidt jeg husker fungicider for at beskytte både maling og træ, og det er

Det er jeg så til gengæld ikke så sikker på. Jeg har brugt bunker
at akrylmaling til dekorationer (baggrunde) og til farvning af
koraller - det har aldrig haft ubehagelige konsekvenser.
Men jeg må da indrømme at jeg lige ville kigge på deklarationen
først.

mvh
Jan

Fra : ole larsen

Dato : 14-11-01 17:47

Jan Boegh skrev i meddelelsen ...
>Men jeg må da indrømme at jeg lige ville kigge på deklarationen
>først.
>

>mvh
>Jan

Så må man blot håbe at deklarationen i højere grad end på fødevarer har
til formål at oplyse i stedet for at sløre.
Men det er nok en utopi.

Ole

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-11-01 21:54

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message news:vcxI7.1498$Bs1.343954@news000.worldonline.dk...

> Så må man blot håbe at deklarationen i højere grad end på fødevarer har
> til formål at oplyse i stedet for at sløre.
> Men det er nok en utopi.

Hvorfor dog det? Bevar dog din ungdoms lyse og positive sind
I øvrigt har jeg svært ved at forestille mig bevæggrunden til
at en producent af maling skulle gøre en hemmelighed
ud af et svampemiddel.

mvh
Jan

Fra : ole larsen

Dato : 15-11-01 19:01

Jan Boegh skrev i meddelelsen ...
>"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

>Hvorfor dog det? Bevar dog din ungdoms lyse og positive sind

Det synes jeg netop, jeg gør - jeg læser stadig deklarationer, men...

>I øvrigt har jeg svært ved at forestille mig bevæggrunden til
>at en producent af maling skulle gøre en hemmelighed
>ud af et svampemiddel.

Aner det heller ikke. Måske af samme grund som fødevareproducenterne
gør deres deklarationer uigennemsigtige for alle andre end bromatologer ?

>mvh
>Jan

Ole

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 12-11-01 00:28

> [...]
> malingen man skal bruge?
>
> Havde tænkt mig at male siderudderne og bagruden udvendigt... for man kan

Hej Thomas.
Du kan godt male på glads, så det ser pænt ud - det er stort set op til dig
selv, hvor godt resultatet bliver. JEg ved ikke lige om det maling man
bruger til at male glads med, er noget som er giftig for fiskene. Men
malingen hedder gladsmaling, og kan købes i de fleste hobby butikker.
God fornøjelse
Hilsen Ditte

Fra : Finn Jensen

Dato : 12-11-01 05:26

"Ditte Cecilie Simonsen" <ditte@godjenta.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bruger til at male glads med, er noget som er giftig for fiskene. Men
> malingen hedder gladsmaling, og kan købes i de fleste hobby butikker.

Hvis man skal male på f.eks. glaseret fliser i et køkken så skal disse
matslibes først ellers holder malingen ikke, men det går jeg ikke rigtig at
matslibe et akvarieglas. Men ellers kan man også få noget maling som bruges
til porcelænsmaling (måske det er den Ditte tænker på?). Den må kunne klare
glatte overflader. Jeg ville nok male udvendig for en sikkerhedsskyld da
disse malinger jo ikke er helt "giftfri".

Et flot og ensformet resultat får man ved at bruge en lille malerrulle med
mohairhår.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 13-11-01 00:49

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> wrote in message

> [...]
> disse malinger jo ikke er helt "giftfri".
>
> Et flot og ensformet resultat får man ved at bruge en lille malerrulle med

Hej
Nej det er ikke maling til porselæn jeg tænker på, men direkte gladsmaling.
Det man køber i hobbybutikkerne kan man godt male på almindelige
køkkenglads, uden at de skal slipes på først. Så derfor kan man da også godt
bruge det til akvariet. Men jeg vil nok ikke lige begynde at male galdset
invendig, da jeg ikke ved hvad som er for nogle stoffer de har puttet i
malingen.
Hilsen Ditte

Fra : Heding

Dato : 13-11-01 22:53

Hej Thomas.
Jeg har malet mange akvarier med alm. acrylmaling .Jeg har prøvet mange
forskellige farver men syntes at en blå er pænest.
jeg har også prøvet med spraymaling men det er svært at få jævnt nææ. en
rulle er det bedste og man bliver nød til at give to gange.

Hilsen Franck.