Sejlads og bærbar computer
Fra : Rasmus Riis Andersen

Dato : 11-12-00 20:55

Hejsa alle

Jeg har lige nogle basale spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe med:
Jeg har en bærbar computer og søkort på cd. Hvordan får jeg signal fra min
Lowrance GPS antenne med i computeren, så den kan bruges som kortplotter?
Hvilke stik skal jeg bruge, og findes de overhovedet. Skal det på igennem
min GPS enhed, eller er den nærmets ubrugelig?
Hvor dyr er det at "omforme"min computer til kortplotter?

På forhånd tak
Rasmus Riis Andersen

Fra : Simon Pape

Dato : 12-12-00 00:05

Rasmus Riis Andersen wrote:
> Hvilke stik skal jeg bruge, og findes de overhovedet. Skal det på igennem
> min GPS enhed, eller er den nærmets ubrugelig?
> Hvor dyr er det at "omforme"min computer til kortplotter?

Du skal bruge en GPS, som kan spytte NMEA-data ud. Dem kan du så tappe
via et serielt kabel fra din GPS og ind i computeren serielle port (et
SUB-9 stik). Som regel medfølger serielkablet med SUB-9 stik til GPS'en.
Derefter skal du så have et program, som kan modtage positionen i
NMEA-format via den srielle port og vise dette på et kort.

--
Simon Pape

Nattergalevej 7, 3. sal      Mail: sp@pf.dtu.dk
2400 København NV      Tlf.: 3834 3380
ICQ : 33084482         Mob.: 2684 4338

Fra : Tore Johannesen

Dato : 12-12-00 08:24

I længden er nok billigere, at købe en søkortplotter, da den er konstrueret
til det martimie miljø... det er den bærbare ikke. Jeg har svært ved at se
fidusen i at sidde med en bærbar på skødet i 12 m/s om natten på vej til
Bornholm... bare for at tage et eksempel. En plotter er konstrueret til at
kunne være ude i cockpittet og knapperne kan man betjene med blinde. Helt
ærligt kan jeg ikke se fidusen, undtagen hvis man har en navigatør ansat
nede i salonen eller man kun sejler, når solen skinner og det højst blæser 3
m/s.

Tore
Dafne
Lynetten

(jo jeg har en bærbar)

Fra : Anders Funch Nielsen

Dato : 11-12-00 21:09

Det nemmeste er så absolut at hente programmet oziexplorer på adr.
www.oziexplorer.com - med det på din bærbare er kortplotteren hjemme.
PC'eren forbinder du direkte med GPS'en. De elktr. søkort installeres - og
så kører det bare.

hilsen Anders