Erfaringer med bærbar computer i sejlbåd?
Fra : Mikael Jespersen

Dato : 03-12-00 09:54

Er der nogen, der har positive/negative erfaringer med at medbringe sin
bærbare computer på sommertogtet i sejlbåden? Hvad skal man være opmærksom
på? Hvad med fugt/salt i "maskineriet"?

Håber på gode svar

Mvh. Mikael

Fra : N/A

Dato : 03-12-00 22:36

Fra : Arne Poulsen

Dato : 03-12-00 22:36

Hej Mikael og Per m. fl.

Jeg kan tilslutte mig de positive erfaringer med bærbar. Jeg har brugt min
bærbare gennem to sejlersæsoner i DK og senest i år ved min sejlads fra DK
til Middelhavet. Jeg bruger den hovedsageligt til E-mail samt indhentning af
vejroplysninger. Til navigation foretrækker jeg min kortplotter som er
anbragt ude ved ratsøjlen.

Computeren kører fint og jeg har ikke haft tekniske problemer med denne. Den
anvende sudelukkende nede om læ hvor det er tørt og jeg sikrer mig meget mod
stød og slag.

Jeg havde dog problemer en måneds tid i sommer hvor det var umuligt at koble
op via min mobiltelefon. Jeg bruger Nokia 6210 med indbygget modem som
kobles til min computer via det serielle stik. Det kan være mobilnettet i
Belgien og Frankrig som er dårligt, men jeg har dog mere tiltro til en
mekanisk defekt.

Jeg har på fornemmelsen at problemet var korrosion/ dårlig forbindelse ved
kontakterne mellem mobiltelefon og kabel.

Er der nogle som har lignende erfaringer, og forslag / hjælp til at modvirke
og kurere disse. Jeg forsøgte mig i Lissabon med kontaktspray - Kontakt 60 -
og det har tilsyneladende hjulpet lidt, men jeg ved ikke om materialet har
godt af dette..

Med sejlerhilsen

Arne Poulsen
www.drive.to.viking

Fra : B.Christensen

Dato : 04-12-00 07:52

En Nokia 6210 har jo mulighed for Infrarød overførelse. Har du ikke det i
din PC'erm så du helt kan undvære denne makaniske fejlmulighed ??

Det ville jeg gå efter ....

/Bjarke

Fra : PKJ

Dato : 04-12-00 10:28

Min erfaring med brug af IR-porten er dårlig, da telefonen, for at ligge
godt for IR-porten, ligger dårligt for antenneforholdene.
Jeg benytter derfor direkte kabelforbindelse, for at få telefonen op i god
antenne forbindelse. Kabler til telefoner kan købes som et af de billigste
steder hos www.thansen.dk.

Iøvrigt er jeg ved at lave et forsøg med at hente f.eks. vejrfax ned på den
bærbare via min gamle Sailor radio og lydkortet på den bærbar samt noget
software fra Internettet (det rigtige er ikke fundet endnu pga. tidsmangel).
Muligheden så jeg hos nogle radioarmatører, der havde indlogeret sig på det
gamle fyrskib i Ebeltoft. De villle også være behjælpelige med at finde den
rette software.
Mere herom senere.

--
_/)____/)____/)

Hilsen Per

Fra : Lars Bonde

Dato : 24-01-01 00:51

Jeg har efter 2 1/2 åres sejlads i Middelhavet fået en stor viden om hvordan
man modtager vejrfaxer og en masse andre informationer med en SSB radio og
en pc´er. (det er det eneste man kan stole på dernede) Du / i er meget
velkomme til at stille spørgsmål hvis jeg kan hjælpe.
Det er muligt at finde alle programmer på Internettet og så er det gratis.

Fra : Boerge Mueller

Dato : 24-01-01 10:17

Hej Lars

Jeg tror der er mange der gerne vil lære om "subject" kan du ikke samle din
viden på en hjemmeside. Jeg stiller gerne plads til rådighed på
http://www.dragoer-sejlklub.dk hvis du ikke kan finde et bedre sted. Jeg
hjælper dig også gerne med at lave HTML dokumenterne hvis du ikke er bekendt
med dette. Muligvis Bjarke http://www.maximalt.dk kunne have samme
interesse.

mvh
/Børge

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 24-01-01 20:59

Helt afgjort !!

/Bjarke

Fra : Lars Bonde

Dato : 25-01-01 22:02

Jeg er lige kommet hjem og har købt et hus. Jeg er derfor lige nu noget
hængt op men vil meget gerne lave en hjemmeside om mine erfaringer fra min
tur. Jeg vil ligge den på min egen hjemmeside HTTP://come.to/cassiopeia.dk
men jeg skal lige komme hjem. Jeg vil bruge de spørgsmål jeg får til at lave
hjemmesiden så bare spørg.

VH Lars

Fra : Boerge Mueller

Dato : 26-01-01 14:14

Hej Lars

Jeg kan da godt starte med spørgsmål:

Hvad skal der bruges af udstyr, herunder PC, lydkort, radio, skal man bruge
SSB,
Hvad findes af der freeware/shareware software, ?
Hvorledes skal man kable op ?
Frekvensoversigter ?
Kan man modtage alm FAX, E-mail ?

det er da lidt at starte på..

Fra : Lars Bonde

Dato : 06-02-01 11:59

"Boerge Mueller" <boerge@myller.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Lars
>
> Jeg kan da godt starte med spørgsmål:
>
> Hvad skal der bruges af udstyr, herunder PC, lydkort, radio, skal manbruge
> SSB,

Du skal have fat i en bærbar. Hvor stor den er er ikke vigtigt. Man kan fine
programmer der arbejder i Dos. Det ene program jeg bruger lige nu til
at modtage RTTY arbejder i dos. Den computer du anskaffer skal bare have et
lydkort.

Så skal du have en SSB radio og en god antenne. Jeg bruger en 10m lang
ledning som jeg har trukket ind i en gammel strømpe fra et stykke tov. Der
må ikke være forbindelse til riggen på nogen måde. Der findes mange andre
eksempler på antenner men en ledning på 10 m er et godt kompromis. Radioen
behøver ikke at være noget særligt. Jeg har anskaffet mig en NASA HF Target
HF3M SSB receiver til ca.1200 kr. og er beregnet til både.

> Hvad findes af der freeware/shareware software, ?

Jeg er blevet meget glad for 2 programmer som jeg vil anbefale- De bruger
begge lydkortet. Til vejrfaxe: JVcomm32 og til RTTY Btl. Man kan også bruge
com-porten men så skal man huske at sætte stikket i inden man starter
pcèren. En konstant imitation

Du kan finne masser af software på
http://www.hffax.de/
Her er også masser af frekvenser.

> Hvorledes skal man kable op ?

Man kalder ikke op. De sender vejrudsigter ud på bestemte tider. Så skal man
bare være der med sin pc'er.

> Frekvensoversigter ?

Du kan fine masser af frekvenser. på http://www.hffax.de/. De bedste
vejrudsigter
får man ved Hamborg Meteo 3855 7880 13882,2. Bracknell Meteo sender
konstant på 2618,5 4610 8040 14436 18261 men de sender til flytrafik. Det er
et godt sted når man sætter sit program op. RTTY er vejrudsigter som kommer
i tekst, på samme måde som en Navtex. de sender på 10100,8 og 7646. På
nogle
radioer skal du gå 1,9 Mhz op når du går i USB.

> Kan man modtage alm FAX, E-mail ?

Det kan man godt. Det kræver en radio til ca. 10.000 kr. og en radiolicens.
Men så er man også i stand til at snakke med hele verden. En god ide hvis
man vil sejle jorden rundt

> det er da lidt at starte på..

Hilsen Lars
Du skriver bare igen

Fra : Sven Fafner

Dato : 08-02-01 20:06

On Tue, 6 Feb 2001 11:59:10 +0100, Lars Bonde wrote:

> ... Jeg har anskaffet mig en NASA HF Target
>HF3M SSB receiver til ca.1200 kr. og er beregnet til både.

Ved du hvor man kan købe den radio i Danmark ?
Almindelige skibsudstyrsforretninger har tilsyneladende kun
VHF-radioer.
Jeg har fundet radioen her : http://www.western-marine.com/page145.htm
, men jeg ved ikke rigtig om jeg har lyst til at købe en radio pr.
postordre i udlandet.
--
Venlig hilsen
Sven Fafner

Fra : Lars Bonde

Dato : 08-02-01 21:41

Jeg købte selv min radio pr.postordre i England mens jeg lå i Malta. Jeg
mener at western-marine en stor forretning i England eller Irland og jeg
havde ingen problemer. Jeg købte en Navtex på samme måde da jeg lå i
Grækenland. Så hvis du ikke kan finde en radio i DK til en rimelig pris her
jeg gode erfaringer med at købe i England.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 08-02-01 22:38

Der er også den mulighed at købe en Amatør reciever, hos eks. Betafon
(København) eller Norad i Hjørring.

Norads adresse er WWW.Norad.dk

Hilsen Jørgen

Fra : Lars Bonde

Dato : 10-02-01 04:18

Kom med et godt bud på en radio som kan køre på 12v. !!!!!

Fra : Arne Poulsen

Dato : 10-02-01 08:49

> Jeg har fundet radioen her : http://www.western-marine.com/page145.htm
> , men jeg ved ikke rigtig om jeg har lyst til at købe en radio pr.
> [...]

Jeg har flere gange handlet på postordre i England. Det er meget enkelt og
smertefrit. Jeg starter med at sende E-mail eller fax og beder om et
tilbud - med pris - på de varer jeg ønsker. Når dette kommer henviser jeg
til det qoutation number som er anført på tilbudet og bestiller varerne. Jeg
benytter mit Eurocard og har aldrig haft problemer. Varerne ankommer ca 5
dage efter bestilling. Jeg har købt en del udstyr, redningflåde, radio,
vindinstrumenter, log, lod etc. og det har fungeret fint hver gang. Sidst
brugte jeg Cruisermart.
Der kan du i dag købe den omtalte NASA Target HF3M med indbygget modem til
179,95 £
Jeg kan dog forestille mig at reklamationer vil være lidt mere vanskelig end
blot gå til udstyrsforretningen "nede på hjørnet", men postordreforsendelse
fra Århus, Hjørring eller England er vel to sider af samme sag i dag. Det
vigtigste er at det er et servicevenligt firma man handler med.

Med venlig hilsen

Arne Poulsen
www.drive.to/viking

Fra : Sven Fafner

Dato : 11-02-01 16:06

On Sat, 10 Feb 2001 08:49:07 +0100, Arne Poulsen wrote:

>Jeg har flere gange handlet på postordre i England.

Skibsudstyr ser også ud til at være noget billigere i England end i
Danmark.
Hvordan er det nu med told og moms når man køber på postordre i et
andet EU-land ? Man betaler jo engelsk VAT, men kommer der noget oveni
ved indførslen til Danmark ?

Det er lidt off-topic i denne tråd (og i gruppen), men nu havde vi jo
lige emnet oppe.
--
Venlig hilsen
Sven Fafner