Idé til baggrund og silikone??
Fra : Finn Jensen

Dato : 11-11-01 13:40

Hej igen

I morgen skal jeg lige et smut ind til tømmerhandleren og så tænkte jeg på
at købe en flamingo plade på et par centimeters tykkelse.
Planen er så at jeg vil lavde den lidt ujævn med en stålbørste på en
boremaskine eller acetone hvis det er mennere at styre. Tilsidst havde jeg
tænkt mig at smøre hele pladen ind i en eller anden klæber og så strø et
tyndt lang fint spagnum på pladen.

Jeg aner ikke hvordan det kommer til at se ud om det ser dumt ud men jeg
skal jo have spagnum og trærødder i akvariet så farvemæssigt og materiale
mæssigt ville det jo passe sammen.

Har nogen at Jer prøvet sådan en baggrund og ser der ordentligt ud??

Og hvilken klæber skal jeg bruge til at få spagnumen til at hænge fast??.

Og baggrunden skal jo på en eller anden måde sættes fast på bagvæggen så den
ikke flyder rundt og her havde jeg tænkt mig at give den en klat silikone
men hvilken silikone skal jeg bruge da den jo skal være giftfri??

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jan Boegh

Dato : 11-11-01 14:16

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> wrote in message news:xluH7.3815$Gt.362128@news000.worldonline.dk...

> [...]
> mæssigt ville det jo passe sammen.
> Har nogen at Jer prøvet sådan en baggrund og ser der ordentligt ud??

Jeg har prøvet, og det fungerer IMHO fint. Jeg har dog gjort det,
at jeg blandede fint tørvesmuld (Pindstrup i det sidste lag
fliseklæber. Herved blev farvestoffet en del af klæberen, hvorfor
den ikke skinner igennem.

Jeg har til gengælf aldrig brugt de farvepulvere, der hyppigt omtales.
Til gengæld har jeg de bedste erfaringer med at strø et lag sand ud
over den våde klæber. Herved opnås en 'naturlig' sandstensagtig
overflade. Og man vælger så blot sand efter hvilken farve man vil have.
Til et regnskovsakvarium har jeg bruget brunt sand (fundet ved
en fjernvarmeopgravning) sammen med spaghnum (som du foreslår).
Til cichlider (malawi/tang.)har jeg brugt strandsand, der efter min
opfattelse er et fremragende underlag for den naturlige algepatina,
som jeg foretrækker.

> Og hvilken klæber skal jeg bruge til at få spagnumen til at hænge fast??.

Jeg bruger allfix - men jeg tror ikke fabrikatet er afgørende - det er
den blot, der ligger på hylden på mit lokale byggemarked.

> Og baggrunden skal jo på en eller anden måde sættes fast på bagvæggen så den
> ikke flyder rundt og her havde jeg tænkt mig at give den en klat silikone
> men hvilken silikone skal jeg bruge da den jo skal være giftfri??

Glassilicone. Alle de typer jeg har set til dato angiver at de kan
bruges til akvariebrug - enten med tekst eller tegning.
Jeg synes dog bedst om at lave opbygningen i akvariet - Jeg klæber
flamingoen fast før jeg behandler den på nogen måde.
Du kan med fordel lave 'rødder' ved at lave striber med billigt
PU-skum (det til at sætte vinduer og døre fast med) - med lidt øvelse
kan man skabe ganske naturtro efterligning af rydder, der gror
i en brink ved et vandløb.

mvh
Jan

Fra : Finn Jensen

Dato : 11-11-01 15:46

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> skrev i en meddelelse

> Jeg bruger allfix - men jeg tror ikke fabrikatet er afgørende - det er
> den blot, der ligger på hylden på mit lokale byggemarked.

OK, lyder fint, skal alligevel have en pose Alfix i morgen . Jeg går ud
fra at den også fåes i en brunlig neuance således at spagnum og Alfix falder
sammen farvemæssigt??

PU skum lyder som en glimrende idé til rødder . Har prøvet det en gang
med et vindue man skal bare passe lidt på for et enkelt pust bliver _meget_
stor når skummet ekspanderer

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jan Boegh

Dato : 11-11-01 19:50

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> wrote in message news:lbwH7.3915$Gt.385140@news000.worldonline.dk...

> OK, lyder fint, skal alligevel have en pose Alfix i morgen . Jeg går ud
> fra at den også fåes i en brunlig neuance således at spagnum og Alfix falder
> sammen farvemæssigt??

Næh - du har ikke brug for at få en specielt farvet All-fix (ved
ikke om det findes). Der er tilstrækkeligt med farvestof i spaghnum-
smuldet til at farve fliseklæberen.

> PU skum lyder som en glimrende idé til rødder . Har prøvet det en gang
> med et vindue man skal bare passe lidt på for et enkelt pust bliver _meget_
> stor når skummet ekspanderer

Kunsten er at lave striberne, så de passer - dvs. tynde nok.

mvh
Jan

Fra : Finn Jensen

Dato : 11-11-01 22:07

> Næh - du har ikke brug for at få en specielt farvet All-fix (ved
> ikke om det findes). Der er tilstrækkeligt med farvestof i spaghnum-
> smuldet til at farve fliseklæberen.

Ahaaa.....du blander altså Allfixen OG spagnumen til en samlet masse og
smørre det hele på??.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jan Boegh

Dato : 12-11-01 17:42

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> wrote in message news:VMBH7.4196$Gt.469654@news000.worldonline.dk...

> Ahaaa.....du blander altså Allfixen OG spagnumen til en samlet masse og
> smørre det hele på??.

Jeg vil typisk male en 3-4 lag Allfix på og i den sidste portion blander jeg tørvesmulden i af hensyn til farven. Og så vil jeg
uanset dette smide tørvesmuld på, når laget er smurt på.

mvh
Jan

Fra : Finn Jensen

Dato : 12-11-01 18:12

> Jeg vil typisk male en 3-4 lag Allfix på og i den sidste portion blander
jeg tørvesmulden i af hensyn til farven. Og så vil jeg
> uanset dette smide tørvesmuld på, når laget er smurt på.

Fino

Jeg var ope i byggemarkedet i dag og fik Allfix, den som hedder Cerafill 5.
Den type fåes i et hav af farver og er samtidig godkendt til vådrum, så det
må være den helt rigtige at bruge.

Jeg købte en brun til baggrunden med spagnumen og en hvid som jeg kan bruge
i mit sneglehus cichlide akvarium og samtidig kan jeg få fuget fliserne ude
på badeværelset )

Pris for 2 kilo = kr. 49,50.
Flamingo pladen måler 120 x 60 cm. og i 25 mm tykkelse koster den kr. 34,50

Så alt i alt så er det en billig måde at lave baggrunde på.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : PS

Dato : 13-11-01 00:13

Finn Jensen <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev i en

> "Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> skrev i en meddelelse

Klip
> [...]
5.
> Den type fåes i et hav af farver og er samtidig godkendt til vådrum, så

Du skal lige være 100% sikker på at Cerafill 5 ikke er tilsat et
antimug-middel. Du skriver, at det er godkendt til vådrum og netop mange
fugemasser til disse formål er tilsat et sådan middel. Det vil have
katastrofale følger for dine fisk.
Hilsen Per Strandhauge.

Fra : Finn Jensen

Dato : 13-11-01 04:53

"PS" <bassist@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> antimug-middel. Du skriver, at det er godkendt til vådrum og netop mange
> fugemasser til disse formål er tilsat et sådan middel. Det vil have

Det skulle den ikke være. Jeg kan huske fra min lærertid som bliktud at
fugerne bliver misfarvet af vand/fugt så der må. Der er tilsat cementpulver
som er lokal irreterende og kan virke ætsne ved blanding men det gør al
cement baseret produkter jo men det forsvinder jo ved hærdning.

En beskrivelse af Alfix kan findes på Alfix´s hjemmeside -
http://www.alfix.dk/ og produktet Cerafill 5 her:
http://www.alfix.dk/dk/pi_cerafill5.htm samt et sikkerheds datablad her:
http://www.alfix.dk/dk/sdb_cerafill5.htm

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : PS

Dato : 13-11-01 14:28

> [...]
> cement baseret produkter jo men det forsvinder jo ved hærdning.
>
> En beskrivelse af Alfix kan findes på Alfix´s hjemmeside -

Hej Finn!
Ja, det har jeg kikket på og der står også at det er
"kunststofforstærket"!!! Hvad er det så? Jeg turde ikke bruge den, før at
jeg havde fået en tilbagemelding fra andre, som har brugt den uden
problemer. Jeg tror, at hvis jeg var dig, så ville jeg bruge den normale
Alfix fliseklæber, som andre har brugt og som de ikke har haft problemer
med. Du kan også bruge fliseklæberen fra Lip, den har jeg selv brugt.

Hilsen Per Strandhauge.

Jeg fik sendt dette til din privatadresse første gang. Trykkede på den
forkerte knap. Undskyld.

Fra : Finn Jensen

Dato : 13-11-01 14:30

> [...]
> Alfix fliseklæber, som andre har brugt og som de ikke har haft problemer
> med. Du kan også bruge fliseklæberen fra Lip, den har jeg selv brugt.

Hej Per (og andre interesseret )

Hej Per,

Jeg har netop talt med Alfix Danmark og de kunne fortælle at det ikke på
nogen måde er skadeligt for fisk da disse produkter ikke indeholdes sådanne
ting.

Han kunne i øvrigt fortælle at de havde mange henvendelser ang. spørgsmålet
fra folk der laver baggrunde.

Han anbefalede at lade baggrunden " vandes ud" i et par døgn når klæberen
var hærdet.

Venligst
Finn

> Jeg fik sendt dette til din privatadresse første gang. Trykkede på den
> forkerte knap. Undskyld.

Jeps Copy/Paste er en god ting når dette sker )