alger på glas
Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 11-11-01 12:32

Jeg er rimelig ny inden for akvarieverdenen, og har derfor følgende problem.

Mit akvarie er på 128 l. og jeg skifter ca.15-20% en gang om ugen, hvor jeg
samtidig tilsætter ca. 10 ml Master Grow. Jeg har ikke prob. med alger i
vandet, som i øvrigt er meget klart, men glasset bliver i løbet af en uge
temmelig grønt, og jeg kan i hvert fald ikke springe en uge over uden at
gøre det rent. Til rengøring bruger jeg den bløde side af en køkkensvamp.

Er det normalt at glasset bliver grønt så hurtigt, eller er der noget som
jeg kan gøre??

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 11-11-01 12:34

Er der overdrevet mange ridser i glasset? Der kommer nemt alger i ridserne.

Jeg har brugt master grow med halv dosering, og jeg fik "alge krig" i løbet
af en dag de gange jeg gjorde det. Bruger det aldrig mere.

/Thomas

Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 11-11-01 12:43

"Thomas Schreiber" <schreiber@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
løbet
> af en dag de gange jeg gjorde det. Bruger det aldrig mere.

Der er ridser i akvariet, men de er samlet i det ene hjørne, og algerne er
over det hele ;-(

Der er iøvrigt også en brun belægning på grus samt nogle af planterne, men
jeg syntes at disse i løbet af de sidste par uger er blevet mindre, så
derfor håber jeg at det forsvinder. (Skal nok lige nævnes at jeg har skiftet
rør for 2 uger siden. - jeg bruger nu 2 Philips Aquarelle farve 89 samt et
Gro Lux)

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 11-11-01 13:18

hvor stor akvarie har du? hvor højt er det?

måske du skulle overveje Co2 fremfor plante gødning....

Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 11-11-01 13:30

> hvor stor akvarie har du? hvor højt er det?

128 l. standardakvarie fra Akvastabil (40 x 40 x 80)

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 11-11-01 15:19

Hmmm... Tror du skal prøve at kvitte master grov for en stund,
og se om det giver nogen forskel.

Fra : Kent

Dato : 11-11-01 18:59

"Thomas Schreiber" <schreiber@c.dk> skrev i en meddelelse news:3bee6cc0$0$25380$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> hvor stor akvarie har du? hvor højt er det?
>
> måske du skulle overveje Co2 fremfor plante gødning....
>
> /thomas

Co2-tilførsel må ikke være "istedet" for plantegødning. Har planterne ikke den
næring, de har brug for, giver Co2 ingen virkning - og omvendt.

Vh
Kent

Fra : Plesner

Dato : 11-11-01 23:04

(Skal nok lige nævnes at jeg har
> skiftet rør for 2 uger siden. - jeg bruger nu 2 Philips Aquarelle farve
> 89 samt et Gro Lux)

Drop Grolux-røret. Det tjener alligevel ikke noget fornuftigt formål i
akvariesammenhæng.

M.v.h.
--
Karsten Plesner
(Remove '-' if replying by email)

Fra : J@N

Dato : 11-11-01 17:34

Jeg forsøgte også at tilsætte MasterGrow, oven i købet kun halv dosis, efter
3-4 dage kom der alger. Jeg tror ikke det er nødvendigt at gøde, hvis der er
fisk i akvariet. Købte 10 Otocinclus dværgsugemaller i fredags og de har
næsten fået ryddet op. Meget effektivt endda!

Jan

Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 11-11-01 20:38

"J@N" <itjf@get2netFJERNDETTE.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fisk i akvariet. Købte 10 Otocinclus dværgsugemaller i fredags og de har
> næsten fået ryddet op. Meget effektivt endda!

Kan de også holde glasset rent, og spiser de ikke planterne?

Fra : J@N

Dato : 11-11-01 22:46

Indtil videre holder de sig til algerne, og de tager også ruderne. Det ser
ud til at planterne får lov at stå, når algerne er væk får de lidt
grøntfoder, som belønning for det gode arbejde.

Fra : Tom Manczak

Dato : 14-11-01 15:16

> 3-4 dage kom der alger. Jeg tror ikke det er nødvendigt at gøde, hvis
der er
> fisk i akvariet.

Ikke nødvendigvis. Planter har brug for en del makronæringstoffer,
mikro, samt sporstoffer. Fiskene udskiller ikke nødvendigvis disse eller
nogle af disse i tilstrækkelig mængde, eller overhovedet. Det kommer an
på hvad fiskene udskiller og om det stemmer overens med planternes
behov, og i de rigtige koncentrationer. Udybning kan gives.
--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

remove "fishy" to reply by email.

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 11-11-01 00:20

"Nyhedsgruppens@" skrev i en meddelelse

> samtidig tilsætter ca. 10 ml Master Grow. Jeg har ikke >prob.

Det er der mange andre der har.
Men mon ikke det hænger sammen med at de har en eller anden vandværdi
forkert.

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 12-11-01 00:28

> [...]
>
> Er det normalt at glasset bliver grønt så hurtigt, eller er der noget som

Hej Jan.
Du har nogen lunde samme akvariestørrelse som jeg har. Nu ved jeg jo så ikke
lige hvilke fisk du har, og derfor heller ikke dine vandværdier. Det jeg
gjorde for at blive kvit de f....... alger, var således:
Købte en gibbiceps highfin, en flok med ukendte algespiser (forklaring
kommer senere), en flok med flying fox (er ikke flying fox, se forklaring).
I tillæg så har jeg sammensat en blanding af mastergrow, nogle
algetabelletter samt nogle plantegødningstabelletter som skal i bundlaget.
Og efter det så har jeg ikke set noget til mine alger. Jeg skal dog lige
huske på at jeg skal bytte disse hersens algetabelletter ud med jævne
mellemrum (ca hver 5 - 6 uge). Og så skal jeg ikke bruge en så stor dosering
af mastergrow'en som anbefalt.
Andre ting som måske kan have været udslagsgivende for min vellykkede
algerensning, er at jeg bor i Norge og her er vandet meget blødt. Jeg har pH
på ca 7, og har aldrig kunne måle nogen som helst nitrit eller nitrat - det
er totalt fraværende.

Ok, så over til forklaringen
Jeg var i en ret fortvivlet situation da jeg gik til indkøb af algespiserne
og flying fox, og havde derfor ikke gjort min hjemmelektie godt nok.
Resultatet er at jeg har fundet ud af at mine såkalte flying fox er
siamesiske algespisere (som hvist kan være temmelige krigeriske, og efter
sigende ikke kan leve sammen i en gruppe - men det gør mine, altså). De
andre var købt som siamesiske algespisere, men det kan jo ikke være dem, når
nu min flying fox er siamesiske algespisere, vel ????. De ligner meget på
hinanden, bortset fra at de jeg endnu ikke har fundet ud af, hvad er for
nogen har en fladere mave og en sugemund. Er der forøvrig nogen som har en
ide om hvad det kan være, da jeg veldig gerne vil vide det. (i farve er de
sølvfarvede/gennemsigtige med en sort stribe langs kroppen).
Håber at du kan bruge dette til noget konkret.
Hilsen Ditte

Fra : ole larsen

Dato : 12-11-01 17:24

Ditte Cecilie Simonsen skrev i meddelelsen ...

> [...]
når
>nu min flying fox er siamesiske algespisere, vel ????. >Hilsen Ditte

Der er en del forvirring omkring disse fisk. Prøv at søge på google efter
"lisa sarakontu" - første hit. Hun er ekspert

Ole

Fra : Kent

Dato : 12-11-01 18:23

"Ditte Cecilie Simonsen" <ditte@godjenta.com> skrev i en meddelelse news:wQDH7.2171$N77.20342@news.world-online.no...

UDDRAG:

> [...]
> sølvfarvede/gennemsigtige med en sort stribe langs kroppen).
> Håber at du kan bruge dette til noget konkret.

Hej Ditte

Kig her: http://www.thekrib.com/Fish/Algae-Eaters/

og her: http://www.disky-design.dk/fish/siamensispic.html

Det skulle være forklaring nok.

Vh
Kent

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 13-11-01 00:49

"Kent" <Jacko@pc.dk> wrote in message
> "Ditte Cecilie Simonsen" <ditte@godjenta.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Hej.
Takker for tipsene, men den siden havde jeg været inde på, og det var der
det blev fastslået at mine såkaldte flying fox er siamesisk algeæder. De
ligner på en prik, de flotte tegninger af Liisa. Men ellers tusin tak for
tipset.
Men så var det de andre (dem som var købt som siamesiske algeædere, men som
jo ikke kan være det). Hvad søren er de så ???????
JEg finder det antagelig aldrig ud, men så længe at de gør sin job og holder
ruderne fri for alger, så kan det jo egentlig være totalt ligegyldigt hvad
de er for nogle, ikke ???
Hilsen Ditte

Fra : Plesner

Dato : 13-11-01 13:06

> [...]
> holder ruderne fri for alger, så kan det jo egentlig være totalt
> ligegyldigt hvad de er for nogle, ikke ???

Det er vel ikke Otocinclus vittatus eller Otocinclus affinis du har fået
fat i ? Små siamesiske algeædere kan godt ligne disse. I øvrigt er det en
fortrinlig algespiser.

M.v.h.
--
Karsten Plesner
(Remove '-' if replying by email)

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 13-11-01 22:43

"Plesner" <ples-ner@altavista.net> wrote in message
> Det er vel ikke Otocinclus vittatus eller Otocinclus affinis du har fået
> fat i ? Små siamesiske algeædere kan godt ligne disse. I øvrigt er det en
> fortrinlig algespiser.

Hej Karsten.
Jeg er ikke lige helt god til de latinske navne, så ved du om noget nordisk
navn på disse fisk du referer til.
Fisken jeg ikke ved hvad er, blev solgt til mig som siamesisk algeæder. Men
nu har jeg jo fundet ud af at den andre - som blev solgt som flying fox - er
siamesisk algeæder.
Den jeg så ikke lige ved hvad er for en, ser omtrendt ud som en siamesisk
algeæder, med den samme stibe langs med kroppen. Ting den så absolut ikke
ligner på er at den har nogle sorte prikker/områder på halen. Ikke er så
slank, men nærmest rund om maven, og en del mere flad i vertikal retning,
end den siamesiske. I tillæg har den så en sugemund. Om det så enten kan
være Octicinlus vittatus eller affinis, må jeg så prøve at finde ud af. Men
om der er nogen som efter denne beskrivelsen har et tips, så tager jeg gerne
imod.....
Må ind på google og søge på de "lange latinske navne", som jeg nu har fået
at arbejde med. Så takker for tipset
Hilsen Ditte

Fra : Tom Manczak

Dato : 14-11-01 15:41

Står akvariet tæt ved en lyskilde, loftlampe, vindue? Har det altid
stået der? Jeg har stor variation i algevækst i mine akvarier, sikkert
fordi i det ene rum står det tættere vinduet, eller indfaldende lys når
tættere på akvariet. Måske har vægmalingens farve også betydning. i det
akvarie med mange alger (renser hver 2. uge) er væggen hvid. i det med
knap så mange alger (ikke renset i ½ år)er væggen gul/orange.

> gøre det rent. Til rengøring bruger jeg den bløde side af en
køkkensvamp.

Jeg bruger den grove side, den ridser ikke mit glas.