Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kontrakt- god eller dårlig?
Fra : Den glade dreng

Dato : 11-11-01 11:31

Hejsa

Jeg har fået forelagt følgende kontrakt forelagt fra et modelbureau, hvad syntes i om den

Forretningsaftale mellem X-Models og Y ( fotografen )

`------------------------------------------

X-Models henviser sine modeller til y via brev og hjemmeside.

Y opkræver et fast beløb på ? kr. af modellen for en Studio-pakke. Af dette beløb betaler Y X-Models et anvisningshonorar på 100 kr.
Beløbet dækker alle omkostninger Y måtte have i forbindelse med opgaven.

Studio-pakken består af:

24 optagelser i portræt og figur
Fremkaldelse af papirbilleder i god kvalitet (2 sæt)
Negativerne (til modellen)

Brugsretten for optagelserne gælder til X-Models hjemmeside, modelkort, plakat og annoncer. Udvidet brugsret aftales mellem X-Models
og Y.

2-5 dage efter optagelserne sender Y 1 sæt billeder til X-Models og 1 sæt billeder + negativer til modellen.

Såfremt X ønsker at bruge modellens billeder til egen markedsføring/referenceliste, skal dette aftales særskilt med modellen.

X- Models og Y kan til enhver tid ophæve samarbejdet.

Som jeg læser det skal jeg ( Y ) betale X-models for at fotografere nogle modellerne for dem, som de kan bruge til deres
markedsføring. Mener det burde være omvendt!

Jeg mener også at det er fotografen der har alle rettighederne til billederne, men man kan tillade at andre, mod feks betaling, må
bruge billederne.

Jeg mener også det er normalt, at det er fotografen der ejer negativerne.

X-models vil også bestemme hvor og hvordan man vil fremkalde sine billeder, kan man det uden at skulle betale for det? alle andre
stder på arbejdsmarkedet betaler man da extra for hastearbejde.

Jeg vil gerne bede om jeres kommentarer, evt hvilke ændringer jeg skal foreslå, hvis de vil ha papir imellem os.

Jeg har tilbudt x-models vedkommende:

Alle piger du sender hen til mig, vil blive fotograferet gratis, de skal kun betale omkostninger til film og fremkaldelse og evt
cd-rom, de skal kun give mig ret til at sætte dem på min hjemmeside, og her vil jeg henvise til dit bureau, således at hvis der er
andre fotografer der er interesseret i at fotografere hende, kan de henvende sig til dig. Du vil få lov til at sætte et passende
antal billeder af pigen, som jeg har fotograferet på din hjemmeside, mod at du skriver at det er mig der har fotograferet. Dette
skal ske via henvisning til min hjemmeside.

Desuden skal alle piger under 18 år, have en skriftlig tilladelse af deres forældre til at blive fotograferet

-----------------------------

Hvad syntes i om den? virker den ikke reel nok?

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 11-11-01 13:00

Hej

Jeg har selv ligget i forhandlinger med X-models, og det du skriver her
fatter jeg ikke en brik af!

For det første har Camilla Stangerup fra X-models fortalt mig at hun
forsøger at starte et typebureau, ikke et modelbureau. Dvs. at dem du kommer
til at fotografere er typer a la Polle fra Snave og andre almindelige typer,
tykke som tynde, som kan bruges til reklamer og andet af den slags. Jeg
havde helt klart indtryk af at det IKKE nødvendigvis var de pæne model-tøser
der kom forbi. Og jeg gad ikke at fotografere hvem som helst gratis. Jeg har
tilbudt Camilla at gøre det for 600kr. pr model, men kun ved min. 2 modeller
samtidig. Ellers er prisen 700kr. Heraf får Camilla de 100 kr.

Jeg har til dato ikke forstået hvad Camilla Stangerup skal med en hel film
med billleder af den samme person. Selv tilbød jeg max 5 billeder som hun
kunne få lov at vælge fra et kontaktark, der blev mailet til hende. De 5
udvalgte billeder ville også blive sendt via mail. Det koster noget hver
gang man skal sende noget med post, eller få lavet kopier af noget, og
eftersom Camilla gerne vil have det så billigt som muligt, så foregår alt
forsendelse elektronisk, og negativerne er det eneste der kommer forbi en
fotoforetning. Så kan hun selv trykke det antal billeder hun skal bruge.Prøv
at tænk på hvor lang tid der egentlig går med at skulle frem og tilbage
mellem fotoforetning, posthus og dit hjem.

Ang. negativer og ophavsret: det er godt at have det forbehold at man kan
bruge billedet selv til fx hjemmeside, men negativerne på helt fremmede
"Polle-typer", dem kan jeg ikke se hvad jeg skulle bruge til. Jeg vil
foreslå at modellen medbringer en frankeret svarkuvert hvis man ønsker at få
negativerne. At beholde negativerne fordi "det har man ret til" vil i mit
tilfælde være tåbeligt og vil kun give mig et arkiveringsproblem.

Du har INTET at bruge en skriftlig forældertilladelse til når du udfører
bestillingsarbejde, med mindre du ønsker at udstille billederne. Læs mere på
www.bender.dk

Som jeg ser det skal du passe rigtigt godt på du ikke jokker i spinaten.
Camilla skal tjene penge på det her, og modellerne betaler også hende for at
komme med i bureauet. Der er dog en grænse for hvor meget modellen vil
betale, så derfor er Camilla selvfølgelig interesseret i at du gør det
billigts muligt, for så kan hun selv tage en højere pris, og hvem ville ikke
være interesseret i det.

Samarbejdet mellem Camilla Stangerup og mig blev ikke til noget da jeg bor
60 km fra Kbh og ikke har mulighed for at låne lokaler i byen. Jeg synes det
er et dårligt argument, men sådan er det.

Med venlig hilsen
Tim Lerche Sørensen

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 11-11-01 13:28

FATAL FEJL!

Jeg tror jeg har taget fejl noget så grusomt. Jeg har fejlagtigt troet at
det omtalte modelbureau X-models var Zoom-models (havde sgu glemt
navnet....)
Så kan det jo godt være at du alligevel skal fotografere model-tøser, men
det ændrer ikke noget ved at jeg mener du skal sørge for at få noget
betaling for det.

I øvrigt har zoom-models på ny et indlæg på dk.opslag.stillinger hvor hun
igen søger en amatørfotograf. Denne gang har hendes "faste" fotograf fået
stjålet alt sit udstyr, så derfor mangler hun en ny....

Tim Lerche Sørensen <35mm@film.dk> skrev i en

Fra : Den glade dreng

Dato : 11-11-01 15:45

Tim Lerche Sørensen <35mm@film.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:9slque$2mi$1@news.cybercity.dk...
> FATAL FEJL!
>
> Jeg tror jeg har taget fejl noget så grusomt. Jeg har fejlagtigt troet at
> det omtalte modelbureau X-models var Zoom-models (havde sgu glemt
> navnet....)

Nå det går skam nok. Vi kan alle lave fejl. :)

> Så kan det jo godt være at du alligevel skal fotografere model-tøser, men
> det ændrer ikke noget ved at jeg mener du skal sørge for at få noget
> betaling for det.

Jammen jeg er ikke interesseret i betaling, bare jeg får dækket omkostningerne og ikke skal betale det pågældende bureau, noget for
at fotografere for dem. Det er jo ikke fordi jeg mangler piger at fotografere, men ville da gerne lave lidt for et bureau, da jeg
har fotograferet en del type modeller og de vil jo gerne ind i et bureau. Jeg vil bare ikke henvise dem til et sted, hvor de kræver
penge for det, dem har der været nok af i DK. Hvis et bureau skal tjene penge, må det være via den provision, de får via en ordre.

> I øvrigt har zoom-models på ny et indlæg på dk.opslag.stillinger hvor hun
> igen søger en amatørfotograf. Denne gang har hendes "faste" fotograf fået
> stjålet alt sit udstyr, så derfor mangler hun en ny....

Ja, det er jo altid surt at får stjålet sit udstyr :(

Fra : Lotte M

Dato : 11-11-01 13:17

"Den glade dreng" <per1665@grafik.dk> skrev:

> Negativerne (til modellen)

Jeg kender ingen fotografer, der forærer deres negativer væk - det er et
særdeles urimeligt og ualmindeligt krav. (Bortset fra ansatte fotografer, der
overlader negativer til arbejdsgiveren).

Derudover vil jeg til enhver tid fastholde at blive krediteret, i forbindelse
med offentliggørelse af mine billeder, herunder blive krediteret i modellens
mappe.

--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk - personlig hjemmeside
http://www.handiinfo.dk - om bevægelseshandicap

Fra : Den glade dreng

Dato : 11-11-01 15:53

Lotte M <info@lotte-m.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:9slqn1$sut$1@sunsite.dk...

> [...]
> med offentliggørelse af mine billeder, herunder blive krediteret i modellens

Hejsa Lotte

Endelige nogle råd der er til at føle på. Tak for det, så viser det sig at jeg nok har ret alligevel.

hilsen

Per

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 11-11-01 23:30

Lotte M wrote:

> Jeg kender ingen fotografer, der forærer deres negativer væk - det
> er et særdeles urimeligt og ualmindeligt krav. (Bortset fra ansatte
> fotografer, der overlader negativer til arbejdsgiveren).

Så må der berro på nogle meget særprægede aftaler, for der står ingen
steder skrevet, at en ansat fotograf skal aflevere negativerne til
arbejdsgiveren - tværtimod, de er jo netop fotografens garanti for at
han kan beskytte og håndhæve hans ophavsret, og ophavsretten kan ikke
overdrages, sælges eller overtages af en arbejdsgiver.

Ophavsretten er så ukrænkelig, at ikke engang Kongens foged kan gøre
udlæg i den.

Fra : Lotte M

Dato : 12-11-01 02:37

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev:

> Så må der berro på nogle meget særprægede aftaler, for der står ingen
> steder skrevet, at en ansat fotograf skal aflevere negativerne til
> arbejdsgiveren

Der ville blive en slem ballade, hvis jeg hentede råbånd, i DR og TV2's
arkiver (og hvad så med lydmandens og journalistens ophavsret?), eller
tog ud til tidligere kunder og hentede de mange originaldias, der sidder i
forskellige diasshow.

> - tværtimod, de er jo netop fotografens garanti for at
> han kan beskytte og håndhæve hans ophavsret, og ophavsretten kan ikke
> overdrages, sælges eller overtages af en arbejdsgiver.

Jeg kender ingen ansat fotograf, der har kunnet tage alle negativer, dias
mv. med sig, når vedkommende forlod arbejdspladsen.

Når jeg ser på mine egne ansættelser, så har jeg en del billeder liggende
i arkiv, hos tidligere arbejdsgivere. Mine tidligere arbejdsgivere har
brugsretten, i forbindelse med det billederne blev fremstillet til - og jeg
fik min løn.

I de mindre fotografiske virsomheder kan det være vanskeligt (umuligt),
som ansat fotograf, at håndhæve ophavsretten, da man som regel arbejder
i firmaets navn - og der er arbejdsløse kolleger, som gerne vil påtage sig
jobbet for en mindre hyre og uden "brok". (Man kan/må naturligvis lave
kopier, diasdupper mv., af det man har frembragt i embedsmedfør.)

På de store arbejdspladser, hvor jeg har været ansat, har der været
ordnede forhold, idet vi fik en andel ved videresalg.

> Ophavsretten er så ukrænkelig, at ikke engang Kongens foged kan gøre
> udlæg i den.

Det ved jeg. Desværre kan jeg ikke henvise til noget skriftligt, vedr.
ansattes ret til originalmaterialet, men jeg er ret sikker på alm. praksis
svarer til mine erfaringer - at arbejdsgiveren har brugsretten, til brug
iht det man var ansat til at frembringe og arbejdsgiveren opbevarer
originalmaterialet, selv om ophavsmanden principielt bevarer
ophavsretten.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-11-01 12:22

Lotte M wrote:

> Jeg kender ingen ansat fotograf, der har kunnet tage alle negativer,
> dias mv. med sig, når vedkommende forlod arbejdspladsen.

Jeg har kun været ansat i nogle få år dengang jeg var helt ung, og jeg
tog alle mine negativer og dias med mig, da jeg holdt op og blev
selvstændig, firmaet havde jo fået kopier af de billeder der tilkom dem,
de gik rettens vej for at få alle negativer og dias udleveret, men de
tabte stort.

Jeg har aldrig nogenside udleveret mine originale negativer eller dias,
hvis en kunde skal ha' et dias så bliver det en diadup i 4x5", det mest
normale er dog, at jeg leverer en pæn stor scanning på CD-ROM.

Alle seriøse firmaer respekterer fotografens ophavsret, og dermed retten
til at råde over negativer og dias, kunder og arbejdsgiver skal
naturligvis ha' kopier af de billeder de har betalt for, men hverken
mere eller mindre.

Det er kun platugler der kræver at få negativer og dias udleveret, og
dem skal man slet ikke udføre arbejde for, hvis de vil ha' negativerne
så må de selv lave dem, eller finde en tåbe der vil udlevere sit
original materiale.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-11-01 12:36

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> selvstændig, firmaet havde jo fået kopier af de billeder der tilkom dem,
> de gik rettens vej for at få alle negativer og dias udleveret, men de

Jeg bør nok lige tilføje, at retten tillage det stor betydning, at alle
billederne var optaget med fotoudstyr som jeg ejede.

I Leica M2 og M3 serien kan eller kunne man få filet nogle små hak i
masken, de kommer så med på alle negativer og dias, og virker som en
unik kode, der altid kan dokumenetere hvilket kamera der har lavet
billederne.

Fra : Lotte M

Dato : 13-11-01 13:33

> [...]

> dem skal man slet ikke udføre arbejde for, hvis de vil ha' negativerne
> så må de selv lave dem, eller finde en tåbe der vil udlevere sit

Jeg vil hverken betegne jeg selv, mine tidligere kolleger, eller arbejdsgivere*,
som tåber eller platugler
(*Bortset fra en enkelt berygtet reklamefotograf i Kbh., som jeg, på trods
7 mdrs. ansættelse, end ikke gider at reklamere for i mit cv)

Som du skriver i et andet indlæg, så spiller det ind om ophavsmanden selv
stiller materialer til rådighed, eller om arbejdsgiveren leverer alle materialer
og "bare" hyrer eksempelvis en fotograf til at betjene udstyret.

På mine tidligere arbejdspladser har arbejdsgiveren stillet udstyr til rådighed,
ligesom arbejdsgiveren har betalt alle omkostninger - derfor "ejer" mine
tidligere arbejdsgivere også mine frembringelser - i den forstand at de har
/brugsretten/, i den forbindelse materialet blev fremstillet til, hvilket
fremgår
af mine ansættelseskontrakter. Jeg bevarer naturligvis /ophavsretten/ til mine
billeder/produktioner.

I det omfang jeg ikke har været lønmodtager og selv har stillet udstyr mv.
til rådighed, så afleverer jeg naturligvis kun kopier og opbevarer selv
originalmaterialet - og jeg har papir på omfanget af kundens ret til at
anvende materialet.

Fra : EGON STICH

Dato : 11-11-01 13:54

Den glade dreng <per1665@grafik.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9sljv1$dcu$1@sunsite.dk...
> Hejsa
>
> Jeg har fået forelagt følgende kontrakt forelagt fra et modelbureau, hvad
syntes i om den

> Forretningsaftale mellem X-Models og Y ( fotografen )

osv osv...

Først og fremmest bør du læse hvad du kan finde på jouirnalistforbundets
hjemmesider om fotografens ophavsrettigheder.
Indse dernæst at det ikke så meget er billedet der handles, som de nærmere
angivne rettigheder.
Er det et seriøst foretagende du forhandler med, kender de ganske udmærket
spillereglerne.
Følg dem, og lad være med at optræde som ufrivillig skruebrækker.
Dem er der rigeligt af i forvejen.
Det eneste de som regel opnår er at gennemleve en tid med skrabet margarine
på brødet, før de giver op.
I mellemtiden har de fungeret som løntrykkere og ydet skade for andre, der
følger overenskomsterne.
Den eneste der profiterer, er "buroet", som skraldgriner hele vejen hen i
banken.
Hvilket er en eviggyldig sandhed, uanset hvad liberale handelsskole "genier"
måtte mene i deres febertåger.

MVH
Egon

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-11-01 00:13

EGON STICH wrote:

> Følg dem, og lad være med at optræde som ufrivillig skruebrækker.
> Dem er der rigeligt af i forvejen.

Og så haler vi de røde faner frem og istemmer "Internationale"...!

> Det eneste de som regel opnår er at gennemleve en tid med skrabet
> margarine på brødet, før de giver op.

En fotoamatør der har et fuldtidsjob og levebrød i en helt anden
branche, kan da sagten ha' det sjovt ved at lave billeder, og så blot få
sine omkostninger dækket, og måske et lille overskud til et par ekstra
film og fremkaldelser.

Du må dælme være en middelmådig fotograf, hvis en ung fotoamatør kan
stjæle brødet ud af munden på dig. Proff. fotografer skulle gerne kunne
levere et meget bedre produkt, der refærdiggør deres højere pris.

Den type små jobs som fotoamatører udfører, vil alligevel aldrig blive
købt hos en proff. fotograf, det er ihvertfald et segment jeg aldrig
kunne drømme om at spilde min tid på, jeg synes faktisk det er helt
fint, at der findes nogle fotoamatører, der ka' ta' sig af de kunder,
der ikke kan/vil betale mine priser.

> I mellemtiden har de fungeret som løntrykkere og ydet skade for
> andre, der følger overenskomsterne.

Fagforeningspolitik er vist off-topic i denne gruppe.

> Den eneste der profiterer, er "buroet", som skraldgriner hele vejen
> hen i banken.

Amatørfotografi er en meget dyr hobby, og hvis en ung fotoamatør har
haft en spændende og lærerig opgave, som ikke har kostet ham en hel
masse penge, så smiler han nok lige så meget.

Fra : EGON STICH

Dato : 12-11-01 10:11

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3BEF05DF.1CF71CD9@niels-ebbesen.net...

> [...]
> branche, kan da sagten ha' det sjovt ved at lave billeder, og så blot få
> sine omkostninger dækket, og måske et lille overskud til et par ekstra

Hej Niels.
Jeg tror vi går galt af hinanden.
Naturligvis kan en fotoamatør lave sig en skilling af og til. Ingen
problemer i det.
Mange er startet på den måde, og har fået sig et levebrød og anerkendelse.
Exempelvis taxichafføren Rivad, hvis jeg husker ret?
Jeg er også selv startet på den måde. Dog ved at tage småopgaver der ikke
trådte branchen for nær.
I samme øjeblik det begyndte at blive "alvor", kørte det efter tariffen og
alle kunstens regler.
Gør man ikke det, bliver alt kaos, og de eneste der profiterer, er "smarte
kapitalister", der udnytter arbejdskraften.
Navnlig som freelancer er det vigtigt at holde sammen. Konkurrencen er der,
men bør ligge mere i kvalitet end pris.

Det er mere de "smarte" foretagender jeg er efter. Dem der forsøger at
udnytte mennesker for egen vinding.
Det er der jo ganske klart nogle der vil. For.ex. ved at forsøge at fratage
fotografen sin ophavsrettighed.
Jævnfør Zoom-foretagendet.
Den slags foretagender, synes jeg, skal mødes med krav om opfyldelse af
standardbetingelserne, som kan findes på journalistforbundets hjemmeside.

MVH
Egon.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-11-01 12:05

EGON STICH wrote:

> Navnlig som freelancer er det vigtigt at holde sammen. Konkurrencen
> er der, men bør ligge mere i kvalitet end pris.

Godt så er vi enige...

Efter mere end 30 år i branchen er nået til den situation, at jeg slet
ikke gider arbejde for kunder, der starter med at spørge om prisen, den
type kunder er der nemlig kun bøvl med, de vil altid ha' mere end de har
råd til.

Og det er da meget sjovere at løse den type opgaver, som giver en dagløn
på 4 - 5.000,- kr., end at bruge 2 - 3 dage på 8 - 10 små opgaver a
500,- kr.- det er naturligvis en luxus holdning, som jeg slet ikke kunne
tillade mig dengang da jeg var en ung nystartet grafiker og fotograf.

Det handler jo om, at den kundeportefølje jeg har i dag, også var mindre
og / eller nystartede virksomhedder dengang vi startede vores
samarbejde, og de er jo gennem årene er vokset til store virksomhedder,
der har fået råd til at købe de exclusive løsninger.

Der hvor jeg kan blive bekymret, er når vi snakker om de unge fotografer
og fotoamatørernes arbejdsmiljø, de står jo ofte i små og dårligt
ventilerede rum og fremkalder i skåle, fordi de ikke har råd til
fremkaldermaskiner og ventilationsanlæg, og derfor er det glædeligt med
den digitale udvikling.